• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • IdaVi

Tack tjejer! Det gick bra att "kliva ur garderoben"! Dock så vill jag inte att det sprids riktigt ännu eftersom jag inte sagt något på jobbet ännu. Vill vänta tills efter NUPP på måndag. Vem vet, jag kanske är värsta skengravida?!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 101028 ~
  • Billabong
    Assar: Nejdå, jag uppfattade det inte som att det är ständiga bråk, ingen fara. Det är väl bara så att de bataljer som finns i dagsläget i handgemäng-varianten blir mer verbala framöver helt enkelt. Och att det i perioder är mer osämja och i andra mindre.
    Mmmm... som sagt, det var lite tungt att vara på promenad till dagis i vintras. Från att vara van vid barmark med lätt och smidigt Bugaboo roddade jag nu en syskonvagn med två liggdelar (på vardera 5,8 kg stycket - UTAN bebis i) och på det en ståbräda som minsann utgjorde rejält motstånd - och är ivägen...
    En fröjd att pinna på nu med bara sittdelar - och ffa till dagis när ståbrädan är uppfälld.

juni: Usch, låter riktigt jobbigt. Hoppas magen är i bättre lag idag och inte urartat till ngn rejäl magsjuka.

Siggan: Grattis! inte för att magsjukemetoden är att rekommendera egentligen, men den är onekligen effektiv... det märkte även jag veckan före påsk. Dessvärre var det inte kilon jag ville blivit av med utan överskottshud, men den är kvar fortf...

Lena: Skoj att få outa den glada nyheten!

Hag nog glömt att hålla er uppdaterade om gossarnas motoriska utveckling. ÄNTLIGEN sitter G själv utan stöd också. Sent tycker jag, som VET att man inte ska jämföra men det är svårt att låta bli... Och han är inte helt jättestadig. Faller han så slår han sig alltid i huvudet, lillkillen. Men iom detta är han inte ngn bebis längre han heller. O roar sig med att försöka resa sig, än så länge kommer han bara upp på knäna...
  • Piggley Wink

Jag mår bättre idag, tack, lite matt och febrig men jag klarade att vara i skolan iaf. Tyvärr kräktes Hs kompis på förskolan idag

Siggan: Vad duktig du är!

Hej reb! Läget?

Tänkte på en syskonvagn jag såg från spårvagnen idag. Det var en P&T eller liknande, men mamman kunde inte gå nära vagnen utan fick gå lite bakom. Då får man ju jätteont i ryggen . Mina ortopeder, sjukgymnaster och osteopaten är jättenoga att om jag skulle köra barnvagn öht så måste jag gå nära (vilket är supersvårt i uppförsbackar), men höfterna långt fram mot vagnen så man inte belastar ryggen. Det måste ju vara bättre att kunna gå nära även om man inte har diskbråck?

• M73

Sara; det måste vara svårt att inte jämföra oavsett om man borde... jag kan ju inte låta bli att jämföra mina tjejer fast det är tre o ett halvt år emellan. T hasar baklänges tidigare än vad H gjorde men är inte lika stadig som H var i samma ålder

• asap

Sara - Tänk så stora de är nu grabbarna, sitter och försöker ställa sig upp! Klart man jämför fast man inte borde, det är svårt att låta bli. (Jag räknar för övrigt med att Gustav börjar prata ordentligt i juni, två månader innan 2-årsdagen, precis som Ida gjorde. )
    Förra påsken började min G resa sig upp på knä och nu står han och balanserar uppe på pianopallen. Tänk om man själv fick utvecklas i samma takt, då skulle man ju både cykla enhjuling och gå på styltor nu. Minst.

juni - Jag såg någon träningsexpert på tv förut, och han tog upp just det med barnvagnen i uppförsbackarna. Man ska gå nära, dels för att spara ryggen men också för att spara armarna och få bättre träning. Så jag har försökt tänka på det efteråt, men som sagt - med ståbrädan på får man ta lite kortare kliv för att det ska funka.

• Siggan

Sara: överskottshud är inte så kul, men jag tror den kan krympa också, men det tar lång tid. Min hängbuk har iallafall blivit mindre hängig. {#lang_emotions_kiss}

Ang. motorisk utveckling. Min lille K, 7 mån ligger still som en sill. Han vänder sig inte vare sig från mage eller rygg. Stöttar sig på armarna när han ligger på mage, men inget mer. Verkar inte intresserad av att rulla. När jag försöker locka honom med att lägga leksaker vid sidan så vänder han sig till sidan, tar tar i leksaken och lägger sig sen tillrätta på rygg. Om jag lägger den längre bort blir han bara arg...

en svensk tiger
  • Emsters mamma

Siggan: Din "sill" låter lite som min Emma när hon var i den åldern men vid 9-10 månader så kom hon på ålningen och den har hon nu fulländat till en slags galloperande ålning, men helst ska hon gå så min rygg snart börjar bli krokig {#lang_emotions_smile}

Idag ska vi ge oss ut på stan och kika på syskonvagnar av olika slag hade jag tänkt mig, blir spännande att se alla dessa omtalade modeller i verkligheten!

Emma 090501 ~ Liten BF 100919
  • M73

jaha, är det DÄRFÖR jag har haft så nedra ont i ryggen? Skall försöka tänka på att gå nära vagnen i mördarbacken o se om det hjälper.

T vill frammåt och kommer bakåt... hon hasar flera meter och tjuter mer o mer frustrerat. Idag skulle hon promt sitta upp på väg hem från dagislämningen (sova dög inte, då MISSAR man saker ju) och var riktigt stadig. Ska göra iordning sittdelen bara jag lyckas räkna ut hur jag skall få loss selen så jag kan tvätta klädseln. Antar att det handlar om att koppla loss allt o lirka men jag är inte på humör för att göra det nu.

• asap

Emsters mamma - Lycka till med rekningsrundan på stan, hoppas ni hittar en vagn som passar er.

M73 - Testa det i backen och se hur det känns i ryggen då. Förhoppningsvis bättre. Vi tog bort bågen på Gs tripptrappstol i helgen så att han ska kunna klättra upp och ner själv, min rygg pallar inte att lyfta honom längre. Kan ha att göra med att jag har varit förkyld och missat min träning i cirkus 1½ månad. Behöver stärka upp några (typ alla!) muskler igen.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8