• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • BjörnesMagasin

Börjar med att be om ursäkt för att jag inte är lika ambitiös som Sara (bl a) och kommenterar allt... Men här kommer lite spridda kommentarer:

Minimalla: Håller med dom andra om att det var jättebra gjort att du till slut vågade kontakta förlossningen så att du kunde få bli lugnad, och skönt att du fick just det bemötande du behövde!!! Hoppas du kan vara lugn ett tag nu och annars att du vågar kontakta förlossningen direkt nästa gång så du slipper gå och må så dåligt!!

Rebmet: Nora går på ett dagis som kombinerar Reggio Emilia och Ur & Skur, och nu har det visserligen varit väldigt rörigt på hennes dagis ett tag, men dom börjar komma igång mer och mer med pedagogiken och jag tycker det verkar jättebra! Det är ju mycket skapande som sagt och dom utgår från barnen, men åtminstone på Noras dagis har dom även en del dockor och sånt när det är fri lek...

Aigee: Vad skönt att blodtrycket var mycket bättre nu!!

Angående det här med vagnar och uppförsbackar så hör även jag till dom som brukar gå en bit ifrån vagnen med raka armar och skjuta på när det blir tungt!! Jag tycker att det känns som att det avlastar, men tydligen är det inte så då... Igår provade jag att gå nära vagnen och med böjda armar och satan vad det kändes i benen då...!!! Tyvärr tyckte jag även att det kändes i baken/ryggslutet, men det kanske är bättre trots allt i långa loppet som det brukar heta......

Världens bästa Nora 071017 och världens bästa Arvid 090519!!!
  • asap

Lena - För mig (och många med mig, gissar jag) var första chansen att se/höra något från den inne i magen vid RUL i vecka 18, och innan dess har man ju hunnit fundera många gånger om på allt som kan ha hänt/inte hänt under de veckorna. Det är nog oundvikligt att man oroar sig, men nu är det snart måndag och förhoppningsvis kan du släppa oron efter det och få en skön resa resten av grav. sedan.

aigee - Så skönt att trycket håller sig i styr nu.

Sara - Jag hade nog huttat bh:arna (fast jag säger sutta ), för om man får vänta på de där generösare behagen kommer ju resåren ha torkat då iaf.
    Och visst kommer man långt i livet med en solig mentalitet (men det kan ju vara bra om man åtm i vuxen ålder behärskar sittandet någorlunda, det blir nog besvärligt annars ).
    Jobbigt med hörseln, hoppas det kan rätta till sig enkelt.

Björnes - Det var nog just det träningsexperten jag såg på tv menade - att man kan passa på att få sig starka ben och en vältrimmad bakdel när man är ute och går med vagnen. Och att det i längden kan leda till ryggbekymmer om man belastar fel.

• Emsters mamma
    asap skrev 2010-04-15 12:03:41 följande:
    Björnes - Det var nog just det träningsexperten jag såg på tv menade - att man kan passa på att få sig starka ben och en vältrimmad bakdel när man är ute och går med vagnen. Och att det i längden kan leda till ryggbekymmer om man belastar fel.
    Har tänkt på det också att försöka gå närmare vagnen. Sen en vecka tillbaka bor vu ju på ny adress, i slutet av en ganska brant backe... Har funderat på varför jag haft sån träningsvärk i rumpan senaste dagarna, men det är ju så klart backens förtjänst {#lang_emotions_laughing}
    Emma 090501 ~ Liten BF 100919
  • IdaVi

Sara: Vad tråkigt med hörselproven som inte var som dom skulle. Hoppas naturligtvis på att det beror på vätska i örongången eller något liknande.
    Jag hade jättemycket problem med högra örat i vintras och trodde det var en vaxpropp. Gick till läkaren men allt var fint i örat. Så mina "proppar" är hormonella och blev förmodligen värre när jag käkade hormoner. De "stänger" ibland som när man flyger, och sen släpper det av sig självt. Men irriterande är det!

Assar: Precis, och jag har ju redan sett ett litet liv där inne för några veckor sedan (vecka 7+6). Men nu är min mage ganska stor, tycker folk kollar på den. Tur att det snart är helg och att jag ska göra NUPP på måndag så jag kan berätta på jobbet sen

Är på Arlanda idag och jobbar. Tur att man ska åka tåg hem med tanke på askmolnen som ställer in flygtrafiken

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 101028 ~
  • Ela
    {#lang_emotions_heart} R vinkar så sött - en riktig Ria Wägner-vinkning. {#lang_emotions_heart}
    Två är dubbelt så bra
  • Piggley Wink

Men aigee, jag hade ju bara 101/typ 70 så jag kan väl få liiiiite iaf?

Minimalla: Skönt med bra bemötande, då kan du ju åka dit utan förberåelser nästa gång du behöver också. Det är ju inte alls konstigt att du känner så!

Lena: Håller tummarna för er på KUB. Jag ska ta blodprov 26 april och UL 12 maj... Lite nervös också faktiskt! Man är ju inte purung längre

Förlåt alla rumpro för att jag tog upp det där med att gå nära vagnen, jag bara funderade på  det när jag såg den där P&T som mamman fick gå jättelångt ifrån. Min rygg hade dött!

Konstigt med örat Sara, men jag hoppas det är nåt som lätt går att åtgärda, annars är det ju bra att han hör bra på ena örat iaf! En släktings son fick hörapparat vid 1,5 års ålder, funkar kanon och helt plötsligt började han snattra för fullt!

• Emsters mamma
    Ela skrev 2010-04-15 20:23:12 följande:
     R vinkar så sött - en riktig Ria Wägner-vinkning.
    Gulligt! Här hemma kör E för fullt med high-five i kombination med gurgel-skratt {#lang_emotions_heart}
    Emma 090501 ~ Liten BF 100919
  • rebmetpes

aigee:

tack, det låter ju bra.
    Sara, vi står redan i kö till de dagiset vi valde som nr 1 men det blir inte förrän nästa höst tidigast.
    Björne; hoppas att det är så här med,
    testade oxå idag att gå nära vagnen i uppförsbackarna, då jag i vanliga fall brukar gå så som Björnes beskrev, och det kändes i benen här oxå.
    ska åka tåg med båda tjejerna i morgon :)
    hälsa på kusiner i skåne, kul!
  • IdaVi

juni: Jorå, vi är ju skitunga!!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 101028 ~
  • asap

Ela - Så sött! Gustav kör mer "Silvia" - handen upprätt vinkande i sidled med stel handled. Rätt gulligt det med.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8