• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Milla C
    Sara: Grattis till G´s krypdebut ! De växer med rasande fart de små.
    Tyvärr har vi ingen föräldragrupp att tillgå för barnpassning. Den vi hade med G var inte mycket sammanhållning i alls, och med L har jag inte kunnat gå eftersom träffarna alltid ligger klockan två - och att ta med sig G på ett sådant hade nog inte uppskattats av de andra mammorna som är förstagångsföräldrar.

Nu har jag fyllt i ett "Utdrag ur belastningsregistret" iaf. Så att allt är så gott som klart när de förhoppningsvis ger mig jobbet .
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • asap

Sara - Grattis till Gs krypande! Tänk att han har slipat på tekniken sedan februari, jag kan tro att han är snabb nu!

Milla - Bra att det är klart, då är det bara att vänta på samtalet från jobbet nu då...

• Fredrika Bremer

Milla vad spännande med jobbet! Två veckor är ju ingenting, det måååste ju lösa sig Kan din man ta semester? Farfar komma en vecka och mormor en? Ngt kusinbarn på 16 år som kan avvara 2 veckor...?
    Annars kanske ni kan anställa en barnflicka/barnpojke för två veckor via arbetsförmedlingen (om det inte finns ngn barnvaktsförmedling i er stad). Vi har en studenska som hjälper oss med hämtning ibland, och det är inte alls svårt att vara privat arbetsgivare så länge det rör sig om små summor, en blankett till kommunen bara. Lycka till!

• IdaVi

Tack för alla grattishälsningar! Nu har jag outat för min chef och hela världen (Facebook) också

Milla: Vad kul med jobbet! Det löser sig säkert med barnvakt ska du se!

Sara: Grattis till krypande! Visst känns de stora så fort de börjar fara omkring?!

aigee: Stackars lilla tjej! Skönt att det gick bra ändå!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 101029 ~
  • Milla C

Angående barnvakt: Maken kan tyvärr inte ta semester den första veckan, och andra veckan är han redan borta på segelflygtävling. Farmor och farfar jobbar - och vi har inget bra gästrum, och de bor 2 1/2 timme bort dessutom. Älsta systerdottern är tio. Min pappa skulle väl teoretiskt sett kunna ta Lucas, men han vet inte hur man "gör", och har dessutom en hund som ställer till det. Så barnvakt via arbetsförmedlingen är väl det som står närmast till buds om det skulle behövas. Det blir ju ganska kort varsel också (de återkommer i slutet av nästa vecka och man börjar på måndagen efter helgen), Men det får lov att lösa sig på något sätt, för naturligtvis kommer jag få jobbet

• Piggley Wink

Milla: Hoppas hoppas hoppas! FB hade ju massor av bra tips, gäller ju bara att hinna trimma in barnvakten . Menar de att de ger besked i slutet av ena veckan och jobbet börjar måndagen efter? Hur funkar det för vilken vanlig familj som helst? Även om man har dagisplats så måste man väl säga till om barnet ska vara där mer/byta tider i god tid?

Sara: Härligt med krypning! Låter som de över på olika saker, då kan de ju utbyta erfarenheter sedan så - vips - kan de allt

Har inte sålt nåt på tradera, bara köpt... Gjort en del bra klipp där säljarna säkert ångrade sig {#lang_emotions_embarassed}. Bl a ett regnställ med fleecefoder från Didrikssons, nytt med lapp för 100 kr inkl frakt

• Milla C
    Piggley Wink skrev 2010-04-21 19:40:04 följande:
    Milla: Hoppas hoppas hoppas! FB hade ju massor av bra tips, gäller ju bara att hinna trimma in barnvakten . Menar de att de ger besked i slutet av ena veckan och jobbet börjar måndagen efter? Hur funkar det för vilken vanlig familj som helst? Även om man har dagisplats så måste man väl säga till om barnet ska vara där mer/byta tider i god tid?
    De två vikariat jag jobbat på har varit med intervju i slutet på ena veckan och början på måndagen veckan efter. Första vändan var maken hemma med G, men andra vändan gick han på förskolan och de var snälla nog att gå med på ändringen direkt. Men, det är viss tidsbrist att hinna trimma in någon, ja.
  • aigee

milla: arbetsgivaren får väl lhjälpa dig med en lösning eller vänta på dig i två veckor... Annars får väl mannen stå över tävlingen!

• Billabong

Tack för kryp-gratulationerna!

Milla: Synd att det inte fanns en föräldragrupp att nyttja som barnpassare när du får jobbet. Men bra förslag från FB! Hoppas det ordnar sig. Och om inte annat så får väl arbetsgivaren vänta två veckor på dig, låter inte mer än rätt tycker jag.

juni: Precis, det är nog det de sitter och snackar om när de babblar på med sina enstaviga evighetsharanger - givetvig även de olika bokstavskombinationer.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8