• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Milla C
    Billabong skrev 2010-04-25 23:23:26 följande:
     Milla: Jobbigt när de börjar klättra. Jag bävar för den tiden...
    Mmm, mamma berättade att en av oss brukade klättra upp på en stol och stå och hoppa/vicka på den. Hon började med ett "Gå ner därifrån, du kan göra dig illa", via hela raden av strängare tillsägelser till att lyfta ner barnet ifråga. Då klättrade den andra av oss upp !
    Billabong skrev 2010-04-25 23:23:26 följande:
     Idag har sambon och en vän byggt grind till staketet mot garageinfarten så att J inte kan springa ut på gatan i full karriär. För att helt barnsäkra tomten ska även ett nät upp på insidan av staketspålarna eftersom att ribborna sitter med alldeles för stora mellanrum för att hålla barnen inne. Under den understa ribban kan de små krypa ut och i mellersta hålet kan J (och nästa sommar O & G) lätt klättra ut. Därefter ska vi njuta av att vara ute i trädgården mkt mer!
    Skönt med (snart) barnsäkrad tomt. Vår tomt är väldigt liten, och "normen" i området är läga staket. Gabriel fastnade på staketet flera gånger förra året när han försökte klättra över (oftast utifrån för att nå jordgubbarna, men ändå) - och grinden har vi fått låsa med spännband eftersom det tog Gabriel ungefär två minuter att lista ut hur låset fungerade - när han var 1 1/2 !
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • IdaVi

Fy!! Jag hade helt missat vad som hänt med Istapps sambo! Får rysningar! Fy vad läskigt och sorgligt!!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 101029 ~
  • asap

Oj, jag menade inte alls att vara så okänslig ang. Istapp förut, men jag har inte stött på henne förut och hade glömt vilket nick det var när jag skulle berätta för Pyttis. {#lang_emotions_embarassed}

Vår tomt är öppen åt alla håll, skitjobbigt! Bara små häckgrejer som är plättlätta att plöja igenom för G.

• Milla C

Lucas klättrade just upp till femte trappsteget i vår trappa ! Tur att Gabriel kom och sa "Vad duktig du är som har klättrat upp själv". Jösses, vad som kunde ha hänt!

• malinkat

Usch vad hemskt med Istapp!!! Livet är bra orättvist ibland

Milla - Elvira är likadan, henne måste jag verkligen kolla när det finns trappor. Hon klättrar på ALLT
  • Milla C
    malinkat skrev 2010-04-26 16:50:21 följande:
    Milla - Elvira är likadan, henne måste jag verkligen kolla när det finns trappor. Hon klättrar på ALLT
    För tre dagar sedan kunde han inte klättra upp på nå´t, och nu klättrar han på allt! Det har gått lite fort tycker jag .
  • IdaVi

Assar: Vår tomt har häck och staket, men inte vid infarten. Ida älskar att sticka ut på gatan så jag blir skitorolig. Det är bara 30 km/h, men en del kör fortare. Och 30 räcker iofs för att något riktigt illa kan hända.

Milla: Kan tänka mig att det blev hjärtat i halsgropen

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 101029 ~
  • asap

Lena - Ja usch ja, jag tänker på den där stackars pappan som backade över sitt barn. Det gick förmodligen inte så fort, men det räcker ju ändå till.
    Vi har väl ändå tur här, för det är en cykelbana man kommer ut på från baksidan och på framsidan har vi faktiskt staket förutom vid infarten, men vi bor vid "vägs ände" så de enda som kör här är vi som bor här (4 hus) och alla har bra koll då det bor många små rymmare i området.

• malinkat

Måste höra vad ni skulle gjort ang sömn - kidsen sover ju nu i samma rum, allt funkar super utöver morgnarna...... när en vaknar vaknar den andre och det blir omöjligt för dem att somna om. Som regel är det E som vaknar och börjar prata lite tyst och då vaknar A och så börjar de prata högt. I vanliga fall skulle E kunnat somna om och A sova vidare - det känn liiiiite tidigt att de ska vakna 5.30 eller tidigare vareviga morgon, inte bara för att VI blir trötta, men Alfred blir ju också supertrött på dagis. Nu har vi tagit in A till vår säng när det börjas, men han somnar inte om där heller, har aldrig gjort. 

Det ena alternativet är att låta det vara och hoppas det löser sig med tiden, det andra att ställa tillbaka E in i vårt rum, men det vill vi helst inte ju. Så måste en dörr stängas, det blir mörkare, samt att balkongen är där och den kan ju vara trevlig att sitta på en ljummen sommarkväll.... andra förslag??
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8