• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Milla C
    malin: Har inga direkta tips, mer än att undra om det kan vara ljuset som gör att de vaknar tidigt? Vi har satt upp rullgardiner i Gabriels rum, och det funkade ganska bra förra sommaren. Men nu ser han att det är ljust i hallen utanför på mornarna, så jag funderar på att sätta upp något för balkongdörrsfönstret också.
    Här väcker ofta Gabriel Lucas på morgonen - trots att Lucas sover inne hos oss. Fast vi har öppna dörrar mellan vårt rum och Gabriels förstås, och Gabriel ligger och ropar på pappa när han vaknar...
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Ela

Ja, tidiga mornar verkar vi vara många som lider av. Inga bra tips härifrån tyvärr eftersom R tycker att det är morgon kl. 05 eller tidigare...

Hej förresten! Inte mycket aktivitet från min sida på sistone. Jag är TRÖTT. Har alldeles för mycket på jobbet och börjar känna mig ganska sliten. R har någon långdragen kinkperiod igen (vi som precis börjat vänja oss vid att ha en solstråle) men den kan nog ha sin förklaring i att hon håller på att få flera tänder och magen är i olag. Det är dock fart på henne och hon står ibland utan stöd och börjar bli en hejare på att gå med stöd av möbler och annat. Idag blev hon tio månader och det firade hon genom att sitta med och äta samma middag som vi andra. Pasta, kyckling och grönsaker skyfflade hon in utan hjälp (nej, inga bestick men ändå ). Stora tjejen.

Två är dubbelt så bra
  • Fredrika Bremer

Usch Ela, ni har det tufft med lite sömn Kram!

Ego: var hos mvc idag och bebis växer och alla värden var bra, so far so good. Men dels har den inte vänt sig (v 30 så det finns tid kvar!) och bm började prata massor om hur bra det gick med sätesförlossning, och jag blev lite paff, för min förra bm avrådde (nu tror och hoppas jag ändå att den vänder sig). Dels var hjärtljuden lite höga, så de gjorde en ctg som de heller inte var nöjda med, så nu ska jag tillbaks i morgon för ny ctg. De frågade mycket om bebb brukar sparka mycket och verka orolig, och det är ju ett livligt barn Blev lite orolig, är bebis stressad? Jaja, hoppas jag får lugnande besked i morgon...

• Piggley Wink

FB: Sätesförlossning trodde jag inte man rekommenderade alls Bebis stressad? Vad skulle det bero på? Skönt att de kollar igen, men bebis hade säkert bara tränat lite intervaller och fått upp pulsen.

• Sparken

Fb - Hoppas du blir lugnad i morgon. Vecka 30 är väl tidigt att börja diskutera sätesförlossning. Skönt ändå att du är i vecka 30 nu. Veckorna går fort! Själv är jag i vecka 22 nu! kram

• Billabong
    Ela: Kram till dig. Jobbigt när det är mkt på jobbet samtidigt som sömnen haltar. Och oj vad mkt er lilla R kan - hon är ju bara veckor äldre än mina småskruttar. Skoj!

FB: Usch så jobbigt att behöva oroa sig för bebisen och ev. sätesförlossning. Hoppas att du får lugnande besked imorgon vid nya ctg:et! Jag håller med juni i intervallträningsteorin! Jättebra att de kollar upp dig.

malinkatarina: Har tyvärr ingen bra lösning... Här väcker våra killar också varandra på morgnarna när de delar rum. Men eftersom det är vid 7-snåret ser vi det sällan som ett problem - och de hade säkert vaknat vid ung. den tiden även om de haft varsitt rum.

Lena: Vi hade också bara en liten öppning i staketet mot garageinfarten men det har hänt flera ggr att J plötsligt traskat omkring på gatan - oftast på väg mot vattenpölarna... - så det är jätteskönt att ha grinden på plats nu som stoppar hennes rymningsförsök. När sedan nätet är på plats också kommer det kännas riktigt bra.
  • malinkat

Sara, Ela & Milla, nej, kanske inte är så mycket att göra...... vänta ut det bara! Vi har rullgardiner och jag tror inte det är att det är liiite ljusare på morgonen som stör. De vaknar lätt till den tiden - problemet är att de nu inte kan somna om. Nåväl, vi ger det lite tid!

FB, hoppas det går bra idag och att du kommer tillbaka med positiva besked!!
  • Älgen

FB, du hör väl av dig här och berättar vad de sa? Hoppas allt är bra med dig och babyn.

• IdaVi

FB: Trodde inte heller man rekommenderade sätesbjudningar?! Jag föddes så, men det var ju på 70-talet då man inte gjorde kejsarsnitt i första taget och jag vände mig några dagar innan jag föddes.
    Hoppas allt går bra idag på återkollen och att bebis är lugnare nu

Sara: Mm, det är lite läskigt för de är ju ruskigt snabba när de väl bestämt sig för något också

Ela: Kram till dig! Hoppas det lugnar sig snart och att ni får ordning på sömnen. Man funkar ju inte så bra när man sover dåligt och ännu värre när man är stressad!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 101029 ~
  • asap

Ela - Ett stort och HÄRLIGT steg när alla sitter tillsammans och sköter sin egen mat. Jag minns när det hände med Gustav, han var också ca 10 månader och vi åt blodpudding. Första lunchen på lång tid som jag fick i mig i någorlunda lugn och ro.

Fredrika - Med 10 veckor kvar måste ju bebben ha tid att vända sig, konstigt att börja prata förlossning redan. Hoppas du får lugnande besked idag.

Sparken - Wow, vecka 22! Mer än halvtid redan!

Ang. sömn så har jag inte så många tips för här får vi ofta väcka barnen vid 7 när det är dagis. De kan vakna av sig själva ibland också, men ytterst sällan före 6.30. På helgerna när ingen är vaken och stör dem kan vi alla sova till 8.
    Men jag har ett annat problem och det stavas m a k e n. Kan ingen lära människan att inte väsnas så mycket! Ska man behöva bli väckt av sin man före 6 när barnen ändå snusar och sover då? Det slamrar och skramlar och smäller i dörrar och snyts i näsor...

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8