• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

Nu är det dags för uppföljaren!

Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • M73

Milla; spännande med jobbet. Jag hoppas att det löser sig med barnvakt. Kolla upp det nu för även om de inte skulle välja dig den här gången kan det ju vara super att veta för framtiden...
    Emsters mamma; grattis till lyckat UL

Sara: vad dina grabbar jobbar på!

T är förkyld igen o natten till onsdag satt hon o jag på barnskuten efter ett kruppanfall. Hon var inte så illa däran men sjukvårdsupplysningen tyckte att hon skulle kollas eftersom hon inte haft det innan...  tycker det räcker nu! Annars är hon kul o har börjat prata lite, "ma ma ma" "pa pa pa" o nått som låter väldigt likt Hej *s*

• Milla C

Tack för alla tumhållningar och "Hejja" . Vilken tur att man har er !

Har nu kollat upp alla bekanta - och om de har någon bekant som kunde vara intresserad - angående barnakt, men hittills är det ingen som haft tid. Nåja, jag får väl sätta upp en lapp i affären i värsta fall (eller så får jag skola in Lucas på förskolan första veckan så att han kan gå där en vecka innan maken tar hem honom igen )

Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Emsters mamma
    Assar: Tack för kloka ord. Känner också i maggropen att det bästa valet nog är att vänta tills vi kan få en plats rätt kommun även om det innebär att hon får gå hemma längre. Är bara rädd för att det dels blir tråkigt för henne och dels att det blir tufft för mig (om det nu inte är en beskedlig liten äta-sova-äta-sova bebis).
  • Billabong
    Emsters mamma skrev 2010-04-23 20:19:43 följande:
    Assar: Tack för kloka ord. Känner också i maggropen att det bästa valet nog är att vänta tills vi kan få en plats rätt kommun även om det innebär att hon får gå hemma längre. Är bara rädd för att det dels blir tråkigt för henne och dels att det blir tufft för mig (om det nu inte är en beskedlig liten äta-sova-äta-sova bebis).
    Tycker det låter bäst att ha henne hemma, med tanke på att ni annars måste transportera er genom hela Sthlm och ni lär väl inte hinna mer än hem innan ni måste vända? Lite överdrivet, men jag har t o m haft sambon till att anpassa sina morgontider efter att lämna på fsk så att jag slipper gå fram och tillbaka inom loppet av 2,5 timme. Fast det är klart, om era 15-timmarsregler ger att ni kan ha henne där 3 dagar i veckan under 5 timmar istället för det omvända så blir det iaf inte så mycket flängande för dig.

Är E ganska exakt 1,5 år när hon blir storasyster? Hur gammal blir hon vid inskolningen om ni väntar tills ni har nya bostaden, enligt er plan... Sådant kan ju ha oturen att inte klaffa perfekt ibland.

Skillnaden med småsyskon kontra första barnet är att som bebis med storasyskon får man hänga med lite mer på de premisser som finns. Givetvis med viss anpassning åt syskonet, eller iaf åt dess mat.
    Nu blev vår situation lite annorlunda eftersom det kom två små syskon på en gång och jag tyckte det var jätteskönt att ha J på förskolan (även om den inte är toppen, se mina långa inlägg den senaste veckan i 1-3årstråden) ett par timmar om dagen för att få sova lite själv (när jag hade tur) och få ägna mig åt de små utan dåligt samvete för storasyster. Men nackdelen är att alltför ofta får jag slita upp de små ur sina spjälisar där de sover förmiddag för att promenera iväg och hämta J.

Nåväl, gå på magkänslan!
  • Milla C
    Emsters mamma: Är Emma svår att "underhålla" i dagsläget? Gabriel var redan som ganska liten ganska uppmärksamhetskrävande, men väldigt social. Han hade svårt att leka för sig själv, utan ville alltid att någon vuxen skulle sitta bredvid. När vi var på ÖF tyckte han att det var mycket roligare med alla andra än med mig, och kröp eller gick gärna in i ett annat rum utan problem.
    Det jag menar är: Gabriel har alltid mått väldigt bra av att vara tillsammans med andra barn och vuxna, och stimuleras av det. Som en chef sa på en jobbintervju: "Det finns barn som helt enkelt inte blir tillräckligt stimulerade bara av att vara hemma med en förälder. De behöver gå på förskolan och träffa andra barn och fröknar (och en uppsjö av leksaker?)" Så´n är G, och om Emma är sådan kanske det kan vara bra för henne att trots allt skolas in i "gamla" kommunen först, och sedan när ni flyttat byta förskola. Fast det beror ju också på vilka regler som finns för barnlediga i kommunen. Om det är reglerna som gäller här (och på många andra ställen tyvärr) att barnen bara får vara där 8-11 varje dag så är det faktiskt mer krångel än nytta enligt min erfarenhet.
  • Emsters mamma

Sara: Jag är glad att det bara är en liten tjorv som kommer i september, är så imponerad av tvillingmammor! E kommer vara 17 månader när hon blir storasyster och om vi väntar tills vi flyttat (och fått plats) skulle jag tippa på att vi har passerat årsskiftet så säg att hon då är 22 månader. Stockholms Stad har så lyxigt att man får 30h (6h/dag) när man är föräldraledig med småsyskon, men hur som så blir det ju en hel del flängande när det är på fel sida stan (för det vi hyr nu under renoveringen är ju också norrut om än inte lika mycket som dit vi vill).

Nä ju mer jag tänker på det desto mer känns det som att vi väntar med inskolningen. Inte ska hon behöva flytta, få syskon och flänga runt på olika dagis samtidigt.

• Milla C
    Emsters mamma skrev 2010-04-23 20:58:09 följande:
     Nä ju mer jag tänker på det desto mer känns det som att vi väntar med inskolningen. Inte ska hon behöva flytta, få syskon och flänga runt på olika dagis samtidigt.
    Det låter som en bra plan . Gå på magkänslan.
  • Emsters mamma
    Milla C skrev 2010-04-23 21:01:16 följande:
    Det låter som en bra plan . Gå på magkänslan.
    Ja, hon är hyfsat bra på att underhålla sig själv men trivs jättebra på ÖF också.
  • Billabong

Emsters: Under förutsättningarna du beskriver så hade jag inte skolat in. Att få syskon är en JÄTTESTOR förändring i våra barns liv. Att flytta tror jag inte påverkar dem fullt lika mkt eftersom deras föräldrar ändå är med och leksakerna och möblerna följer med - även om de placeras annorlunda. Dagis är en stor förändring och i vårt fall var det inte optimalt att J fick byta dagis strax efter hon blev storasyster, men vi visste inte då att det nya dagiset skulle ha så många sämre delar (tider och personal) jmf med det gamla. Hade vi vetat det så hade hon fått gå kvar på det gamla fram tils nu i sommar istället.

Vi har haft mkt egenlek för J under detta året: filmer, Bolibompa på SVT play, duplo (ständiga favoriten), pussel, rita med kritor har varit det hon gjort mkt. Men även hjälpa till att hämta saker åt småbröderna.

• Milla C

"Uppe med tuppen"... Nä, jag tror faktiskt inte ens tuppen är vaken tjougo i sex en lördagmorgon .

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8