Emsters mamma skrev 2010-04-23 20:19:43 följande:
Assar: Tack för kloka ord. Känner också i maggropen att det bästa valet nog är att vänta tills vi kan få en plats rätt kommun även om det innebär att hon får gå hemma längre. Är bara rädd för att det dels blir tråkigt för henne och dels att det blir tufft för mig (om det nu inte är en beskedlig liten äta-sova-äta-sova bebis).
Tycker det låter bäst att ha henne hemma, med tanke på att ni annars måste transportera er genom hela Sthlm och ni lär väl inte hinna mer än hem innan ni måste vända? Lite överdrivet, men jag har t o m haft sambon till att anpassa sina morgontider efter att lämna på fsk så att jag slipper gå fram och tillbaka inom loppet av 2,5 timme. Fast det är klart, om era 15-timmarsregler ger att ni kan ha henne där 3 dagar i veckan under 5 timmar istället för det omvända så blir det iaf inte så mycket flängande för dig.
Är E ganska exakt 1,5 år när hon blir storasyster? Hur gammal blir hon vid inskolningen om ni väntar tills ni har nya bostaden, enligt er plan...
Sådant kan ju ha oturen att inte klaffa perfekt ibland.
Skillnaden med småsyskon kontra första barnet är att som bebis med storasyskon får man hänga med lite mer på de premisser som finns. Givetvis med viss anpassning åt syskonet, eller iaf åt dess mat.
Nu blev vår situation lite annorlunda eftersom det kom två små syskon på en gång och jag tyckte det var jätteskönt att ha J på förskolan (även om den inte är toppen, se mina långa inlägg den senaste veckan i 1-3årstråden) ett par timmar om dagen för att få sova lite själv (när jag hade tur) och få ägna mig åt de små utan dåligt samvete för storasyster. Men nackdelen är att alltför ofta får jag slita upp de små ur sina spjälisar där de sover förmiddag för att promenera iväg och hämta J.
Nåväl, gå på magkänslan!