Inlägg från: Sparken |Visa alla inlägg
  • Sparken

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Hej tjejer, är hemma igen efter en sjukt stressig jobbperiod och därefter en skön påsk i fjällen. Hoppas på en lugnare period på jobbet nu.

Tessanu - stort grattis till lillebror! Skönt att allt gick bra. Jag fick också operera ut moderkakan förra gången och förlorade 4,5 liter blod. Var svag men efter 4 påsar blod och järntabletter återhämtade jag mig skapligt på några veckor.

Emmli - tror att jag har gratulerat till lilla juni men om inte så stort grattis till ert mirakel också!

Själv går jag in i vecka 20 i veckan men har fortfarande inte fått tid för rul. Ska ringa och kontrollera om de glömt bort mig! Jag känner ljuvliga små sparkar varje dag nu och njuter så enormt mycket! Underbart!!

• Sparken

Tjejer jag undrar över sömn till E som blir två i maj. I julas begränsade vi hennes middagssömn till 1,5 timme. Innan sov hon minst 2 timmar och men var svår och lägga och vaknade ofta på natten.

Nu tycker vi att hon blivit svårare att lägga igen,45 min - 1 tim, och de senaste veckorna har hon återigen vaknat några gånger på natten. Vi funderar på att testa att hon bara får sova en timme dagtid.

Hon sover dock inte jättemycket utan sover drygt 10 timmar per natt. Hur mycket sover era barn.

Dagis verkar lite sura (särskilt en "surkärring") som idag sa jag vi kan ju prova (med en timme) då svarade surtanten men hon ska ju orka leka också! Jag blev så förbannad (men sa inget) klart inte jag vill att hon ska vara sur och trött på dagarna men vi kan väl prova ett tag och se. Suck sega nattningar är så jobbigt!

• Sparken

Tack för tips Moon och Sara - Tänkte även prova att lägga henne ganska tidigt några nätter för att se om sömnen blir bättre då om problemet är att hon har svårt att komma till ro.

Bra med vagnstips också, tror jag börjar luta mot en baby travel också. Den verkar prisvärd och bra. UJ kostar mycket och är liten i liggdelen. Jag frågade några tjejer som hade dubbelvagnar i Sälen nu under påsken och hon som hade UJ var iofs nöjd men tyckte att det var dumt att handtaget inte gick att reglera (sambon är drygt 2 dm längre än mig), en tjej med p&t tyckte att fördelen var att den kan användas som enkelvagn men att det var bökigt att få minsta barnet på plats och att bakre sätet bara gick att fälla marginellt. Vi har ju den andra enkelvagnen kvar.

För egendel är det ju bra om liggdelen är stor eftersom bebis kommer i slutet av augusti och det vore bra om jag kan ha liggdel över vinter dvs till mars-april då bebis är 7-8 månader.

• Sparken

Det är sant Juni! Men vi får hoppas, annars är det ju inte mycket man kan göra än att byta till sittande, men jag menar att möjligheten iallafall finns om liggdelen är tillräckligt stor. Vi får åka till affärerna och provköra om några veckor sen tänkte jag köpa begagnat (tror jag).

Föresten tjejen jag frågade om P&T vagnen sa dessutom att de tänkte köpa en annan syskonvagn om ett tag när minstingen blev lite större. Kändes inte heller som bra reklam för den vagnen.

Dags att jobba!

• Sparken

La Gallina - vet inte om jag heller grattat men annars Stort grattis till er Filip! ARbetar din man på en oljeplattform eller liknande? 4 veckor är lång tid!

Ela - mysigt med syskonlek, tråkigt med sömnen.

Tack för alla tips om både sömn och vagn! Oerhört värdefullt.

Måste säga att det lutar mer och mer åt en baby travel. Vet ni hur måtten på olika årsmodeller skiljer samt om däcken ofta fasnade i varandra i de äldre modellerna? Jag har hört att tyget lätt blir solblekt, har ni erfarenhet av det? (ska snart sluta tjata vagnar

• Sparken

Är tillbaka efter rutinultraljud! Allt såg bra ut vi blev framflyttade 5 dagar så nu är vi fortfarande i vecka 19.

Lillasyster är beräknad till den 5 september! Vi tog reda på kön fast vi var så bestämda att inte göra det innan. Hade såklart varit roligt med en av varje men jag får skuldkänslor av att ens tänka sådana tankar. Klart lillasyster blir lika älskad och efterlängtad som sin storasyster!

Sambon hade såklart tyckt det varit roligt med en kille han vill åka på hockeyträningar och titta på fotboll med en grabb (min sambo skäms inte för att han tycker att det är ok att killar och tjejer är olika. Enligt honom betyder det inte att något är sämre eller bättre. Han tycker inte att tjejer ska hålla på med hockey.) Han konstaterade bara (med glimten i ögat) att jaha nu blir det slalom och golf istället för hockey (sportnört, jag vet!). Jag sa att vi får försöka en gång till men det sa sambon bestämt nej till. Kan konstatera att det blir nog ingen trea för oss!

Känner mig hursomhälst överlycklig över att allt var bra med lillasyster och det känns kanon med två tjejer!

• Sparken

Tack så mycket tjejer! Hoppas ni förstod att jag var överlycklig över min andra tjej såklart!!

Jag tror att E drömmer mycket på nätterna nu! Hon har vaknat och gråtit sedan 4 i morse och grät hela morgonen hemma! LIvet är tufft för de små ibland!

• Sparken

Namnförslagen rullar förfullt hemma, egentligen vill vi ha en Hanna men ett par kompisar har en Hanna så det känns inte helt ok. Sofia är namnet som bearbetat och diskuteras nu, mamma sa att hennes mormor henne Hanna Sofia så det med tilltalsnamnet Sofia kanske kan vara något! Ja, ja det är ju nästan 5 månader till att fundera på namn!

Min sambo vill inte ha gamla namn som är lite mode nu så vissa namn kan jag helt glömma!

Lena - Ida gillar vi bägge också! Elin är fint (men en kusin heter det). Hmm svårt fast ett angemänt problem såklart! Jag har inget gammaldags namnbok men det kanske man borde ha eftersom sambon ändå inte gillar nya namn!

Pyttis - vilken karaktär du har, bra jobbat, snart är sommaren här och då kan du visa upp resultatet av dina ansträningar!

Lena - Usch vilken mardrömsförlossning! Vill knappt lyssna/läsa!

• Sparken

Assar - visst hade ni en EW? Vad jag förstår av den vagnen så går den inte att använda med båge på sittdelen när minsta barnet är i liggdel, vad tycker du om det? Våran Emma gillar att sitta och luta sig fram idag i sittdelen blir det svårt utan båge? Annars tycker jag egentligen att EW är snyggare än BT.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8