• Mizca

Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?

Jag har både läst och hört många kommentarer till unga blivande föräldrar som lyder: Varför skaffa barn så tidigt? Varför inte leva livet och ut o res, festa och liknande innan du binder upp dig?
    Jag blir så irriterad över den eller liknande kommentarer.
    Tar livet slut om man skaffar barn vid 20 års ålder eller kanske tidigare?
    Klart att det underlättar om man gått ut skolan och har jobb att luta sig på men livet tar ju inte slut för att man väljer att bilda familj. Festa och resa kan man ju faktiskt göra när barnet är några år eller när man blir äldre själv. Vem säger att man slutar gå ut och roa sig när man blivit förälder? Vem hindrar att man skaffar barnvakt vid något tillfälle för att få vara själv med sin partner, kunna ta en resa eller gå ut på krogen med sina vänner?

Självklart skall man vara mogen att kunna ta hand om ett barn (kommer säkert få den kommentaren) men jag menar på att livet inte förstörs bara för att man väljer att skaffa barn vid 20 och inte 30. Det som de flesta påpekar att man inte kan göra för att man blir mamma funkar ju faktiskt efteråt också. Man kan ju ta med barnet på någon familjeresa?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-20 12:38
    Självklart förändras livet när man får barn och allt är inte en dans på rosor men det jag vill få fram med mitt inlägg är att det inte är någon omöjlighet att göra saker även om man är mamma...
    Iofs spelar åldern ingen roll för man kan göra samma sak oavsett hur gammal man är.. men varför lägga sig i folks val?

• Svar på tråden Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?
  • Bonanza

Nu ska vi se.

De senaste 1.5 åren har jag varit i Berlin, Köpenhamn, England, Amsterdam och snart Barcelona. Några gånger med barn, några gånger utan. Jag var nyss nere i Malmö en helg barnfri och går ut på krogen då och då. På lördag ska maken på fest, efter påsk som är en stor familjehögtid ska vi nog ha en inflyttnings/födelsedagsfest i vårt nya hus, och nästa sommar ska vi äntligen resa utomlands några veckor hela familjen.

Vi tycker att vi lever ungefär det liv vi vill (lite väl lite resor hela familjen, men en av oss studerar så det är sånt man får ta).

Andra reser ingenting och går inte ut alls och är precis lika glada för det. Det är ju upp till var och en, vissa familjer backpackar i Thailan med sin bebis, andra åker max finlandsfärja. Vissa har stora fester med barn och vuxna, andra nöjer sig med att dricka lite vin på nyår.

Ålder har dock rätt lite med det att göra.

• Mizca

Eller hur Shitvadjaghatar ... Jag har inga barn men jag anser barnen vara meningen med livet, så varför kan man inte hitta på roligt med dom .. ? Varför måste man ha festat "klart" innan man skaffar barn tidigt?

Vem säger dessutom att en mamma som fått barn senare i livet har festat "klart" och rest och roat sig innan barnen kom?

• Kya

mitt liv som jag levde det tog slut när jag blev gravid. men det livet jag lever nu är jag långt ifrån onöjd med! Jag älskar mitt liv som det är nu, tvåbarnsmamma vid 22. Det har fått mer mening, mer lycka, mer som händer. varje dag är ett äventyr.

Stolt 2-barnsmamma till Filip född 27 okt-08 och lillan född 12 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • smörblomman81

Nej livet tar inte slut. Klart det är väl olika vad folk vill ha ut av livet men mitt liv började när jag fick min dotter vid arton.

Varje dag fylld med glädje och något nytt som hände.
    Många av mina vänner gnällde när det kom måndag och bara lääängtade efter fredagen så något kunde hända och dem skulle festa.

Jag behövde inte vänta till helgen eftersom när man har barn så händer något hela tiden. KLart det är jobb med att ha barn men jag fick/får så mycket mer ut från det.
    Och man slapp bakfyllan varje helg :P

Däremot önskar jag inte att mina barn blir föräldrar vid sån ung ålder utan att dem faktiskt får ordning på sitt liv först.. utbildning,hem mm
    eftersom det blir ju faktiskt lättare då.
    Älskar mina barn utav livet
    men har fått kämpa som bara den för att ge dem ett bra liv.

• Mizca
    Bonanza skrev 2010-03-18 11:43:00 följande:
    Nu ska vi se. De senaste 1.5 åren har jag varit i Berlin, Köpenhamn, England, Amsterdam och snart Barcelona. Några gånger med barn, några gånger utan. Jag var nyss nere i Malmö en helg barnfri och går ut på krogen då och då. På lördag ska maken på fest, efter påsk som är en stor familjehögtid ska vi nog ha en inflyttnings/födelsedagsfest i vårt nya hus, och nästa sommar ska vi äntligen resa utomlands några veckor hela familjen. Vi tycker att vi lever ungefär det liv vi vill (lite väl lite resor hela familjen, men en av oss studerar så det är sånt man får ta).Andra reser ingenting och går inte ut alls och är precis lika glada för det. Det är ju upp till var och en, vissa familjer backpackar i Thailan med sin bebis, andra åker max finlandsfärja. Vissa har stora fester med barn och vuxna, andra nöjer sig med att dricka lite vin på nyår. Ålder har dock rätt lite med det att göra.
    Jag håller med dig!
    Egentligen borde det inte ha med ålder att göra för en förälder som fick barn vid 30 eller senare kanske inte har vart ute o rest och roat sig som människorna som påstår att de unga borde göra det..
    Men man stör sig på att folk lägger sig i saker det egentligen inte har med att göra, att dom drar alla över en kam medmera.

Unga som gamla väljer när dom vill skaffa barn, oavsett om dom vart ute o festat/rest innan eller inte ..
  • Mizca
    smörblomman81 skrev 2010-03-18 11:48:20 följande:
    Nej livet tar inte slut. Klart det är väl olika vad folk vill ha ut av livet men mitt liv började när jag fick min dotter vid arton.Varje dag fylld med glädje och något nytt som hände.Många av mina vänner gnällde när det kom måndag och bara lääängtade efter fredagen så något kunde hända och dem skulle festa.Jag behövde inte vänta till helgen eftersom när man har barn så händer något hela tiden. KLart det är jobb med att ha barn men jag fick/får så mycket mer ut från det.Och man slapp bakfyllan varje helg :PDäremot önskar jag inte att mina barn blir föräldrar vid sån ung ålder utan att dem faktiskt får ordning på sitt liv först.. utbildning,hem mmeftersom det blir ju faktiskt lättare då.Älskar mina barn utav livet men har fått kämpa som bara den för att ge dem ett bra liv.
    Jag vill inte heller att mina framtida barn får barn vid ung ålder om dom inte har boende och ekonomi ordnat, men jag struntar ju i om mina barn inte har vart ute och rest eller festat innan dom får barn eller inte ...
  • Hedi

Människor har ju olika behov. Jag har en tva-aring här hemma men har faktiskt lyckats aka till london 3 ganger efter hon kommit. Gar även ut för att skaka rumpa ibland och träffar vänner rätt ofta, sa nej livet behöver verkligen inte ta slut mitt har ocksa börjat. Man har mkt av det man hade tidigare plus sa mkt mer. Den största skillnaden är ju att det finns en person till att ta hänsyn till och det kan vara svart att dra iväg 6 manader till Australien sa ur den synviklen blir man mer last. När barnen börjar skolan kanske man inte vill halla pa att flytta runt för barnens skull osv.

• BaraCarolina

Livet blir väl vad man gör det till. Jag har många vänner som vill ut och resa och se världen. Andra som har skaffat barn tidigt.

Man väljer väl sj vilket liv man vill ha...

Alla är vi olika och har olika behov

• Yoshii

Jag har 2 barn & jag lever fortfarande {#lang_emotions_wink}

Klart att livet inte tarslut när man skaffar barn!
    Mina barn är mitt liv, minns knappt vad jag gjorde innan dom kom?

Svar på tråden Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?