• Mizca

Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?

Jag har både läst och hört många kommentarer till unga blivande föräldrar som lyder: Varför skaffa barn så tidigt? Varför inte leva livet och ut o res, festa och liknande innan du binder upp dig?
    Jag blir så irriterad över den eller liknande kommentarer.
    Tar livet slut om man skaffar barn vid 20 års ålder eller kanske tidigare?
    Klart att det underlättar om man gått ut skolan och har jobb att luta sig på men livet tar ju inte slut för att man väljer att bilda familj. Festa och resa kan man ju faktiskt göra när barnet är några år eller när man blir äldre själv. Vem säger att man slutar gå ut och roa sig när man blivit förälder? Vem hindrar att man skaffar barnvakt vid något tillfälle för att få vara själv med sin partner, kunna ta en resa eller gå ut på krogen med sina vänner?

Självklart skall man vara mogen att kunna ta hand om ett barn (kommer säkert få den kommentaren) men jag menar på att livet inte förstörs bara för att man väljer att skaffa barn vid 20 och inte 30. Det som de flesta påpekar att man inte kan göra för att man blir mamma funkar ju faktiskt efteråt också. Man kan ju ta med barnet på någon familjeresa?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-20 12:38
    Självklart förändras livet när man får barn och allt är inte en dans på rosor men det jag vill få fram med mitt inlägg är att det inte är någon omöjlighet att göra saker även om man är mamma...
    Iofs spelar åldern ingen roll för man kan göra samma sak oavsett hur gammal man är.. men varför lägga sig i folks val?

• Svar på tråden Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?
  • Mizca
    MassiiMotoo skrev 2010-03-18 15:00:46 följande:
    Förstår de då ni sågs på helgerna och lov. Min sambo bodde är och vi umgicks HELA tiden. Förstår ändå mina fd vänner som sa så att jag umgicks bara med min sambo. Men vad ska jag göra. jag var nykär och helt förälskad. Ville inget annat än att var med honom och inte han heller.Men de var hårda och kom med många kommentarer och de vägrade inse att han faktiskt kunde vara mannen fö mig. Utan de hela tiden sa att jag fortfarande var ung och inte visste riktigt vad jag gjorde.Det senare gick längre och en av dem sa ; "Kom inte hit och gråt för oss när han dumpar dig!"Det fick vara för min del. INgen riktigt vän säger så!Jag försökte ändå umgås med några av dem men det blev stelt och inte roligt alls.Så vi till slut gled isär.Är glad för detta idag de var inga riktigta vänner!
    Fy fan vilken elak kommentar din "vän" gav dig..
  • Niinis

öh, nej livet tar inte slut! {#lang_emotions_smile} tvärtom! livet blir bättre:)

• Mizca
    Niinis skrev 2010-03-18 18:41:22 följande:
    öh, nej livet tar inte slut!  tvärtom! livet blir bättre:)
    Det tror jag med .. vore ju konstig annars. Tycker ju inte man skall skaffa barn om man inte tycker livet blir bättre med barn.
  • MaNiMi

Nej för sjutton! Var då livet började på riktigt!
    Jag hade festat klart, fast förhållande, klar med gymnasiet, jobb, eget boende sen 3 år utan några bidrag osv. Var 19 när första barnet föddes, för snart 18 år sedan!
    Folk omkring började prata om att nu var det ju slutrest och man skulle bli så fast och bla...bla..bla..
    Fast vi har rest och jag har inte haft känslan av att jag missat något!

• Lilja86
    Hoppentoss skrev 2010-03-18 13:44:13 följande:
    Dom få gånger jag kan känna ett sting av avund är när dom talat om resor. Jag har rest men ej lika mycket. Men å andra sidan reser jag som en tok nu. Mina tre grabbar är ju stora så nu är vi utomlands ofta medans mina vänner måsta passa småbarn. så om två tre år har jag kommit ifatt. Det jag vill ha sagt är att barn tar tid, men när man väljer att lägga den tiden på barn är upp till var och en.   Bara man inte försöker göra allt som alla som inte har barn gör för det hinnar man ej.  Risken är då att man sliter ut sig och barnen får lida. Kram Tossan
    Jag tänker göra som du och passa på och resa när mina barn blir lite äldre. Fick mitt första när jag var 22 år och mitt under min utbildning. Var borta en termin och sen var pappan hemma med barnet och är det fortfarande. Nu läser jag min sista termin och väntar andra barnet. Eftersom barnet är beräknat till mitten av juli så kommer jag med största sannolikhet hinna ta examen. Jag kommer att ha läst en fyra år lång utbildning på universitetsnivå samt ha två barn när jag är 24 år. Det är något som jag är och kommer vara väldigt stolt över =)

Men jag känner igen mig i TS att man får kommentarer om varför man skaffar barn "tidigt" speciellt av mina äldre barnlösa systrar. Men det handlar nog mer om avundsjuka och okunskap om vad det innebär att ha barn. Resa kommer jag hinna göra också men tänker då ta med hela familjen. Festa har aldrig varit min grej tycker det är roligast att bada och sola samt åka på utflykter vilket är perfekt att göra när man reser med barn. MEN jag hade säkert skaffat barn senare om jag inte hade träffat den underbara man jag är gift med idag. Vad det gäller barnaskaffande så tycker jag att den viktiga frågan är MED VEM och inte när.
  • canmamma

Äh, oavsett när man väljer att ha barn så medför det en stor omställning och en stor förändring och JA, man väljer då också bort vissa möjligheter. Precis som vid alla livsavgörande val. Särskilt som mamma tror jag man blir mindre benägen att göra karriärval/studieval som kräver långa arbetsdagar, helger och arbetsresor eller plasering utomlands. Ekonomiskt och praktiskt blir det svårare att resa, särskilt mer äventyrliga resor och rent generellt tror jag att man blir mindre riskbenägen. Det finns väl egentligen aldrig någon BRA tid att skaffa barn på, man får göra det ändå! Och bara för att det blir lite krångligare att göra vissa saker så är det ju på inte omöjligt.

• Puff Mummy

Jag tror inte alls att livet behöver ta slut bara för att man får barn tidigt, det är nog väldigt individuellt. Däremot är det ju vissa saker som många gör mellan 20 och 30 och som är svårt att förena med små barn, t.ex. om man studerar kan det vara svårt att leva studentliv (om man nu är intresserad av det) och tex att dra iväg och plugga utomlands något år här och där. Andra saker som att sticka iväg och bumma i alperna, plugga språk eller jobba utomlands, åka som volontär till en kibbutz, resa jorden runt, ta dagen lite som den kommer är ju också inte helt enkelt. Och de sakerna kanske är svårt att göra när man har äldre barn. Att toksatsa på karriären (långa och intensiva arbetsdagar) är inte heller att tänka på med småbarn hemma, och det är ju ofta i början av karriären man kan avancera. 

Men är man inte intresserad av detta så tycker jag inte man missar något. Att resa kan man ju alltid göra när barnen blir äldre, så det missar man ju inte. Samma sak med att gå ut och festa (även om de jämnåriga ute på krogen blir färre ju äldre man blir). Gå på krogen och resa kan man ju dessutom göra när man har mindre barn, även om man blir lite mer begränsad.
    Själv fick jag mina första barn vid 35 och blir förhoppningsvis fyrabarnsmamma nästa månad vid 39 års ålder. Jag rekommenderar ingen att vänta så länge, det är ju inte alls givet att man kan få barn så sent (vi har tex fått hjälp med våra tre första barn), men jag känner mig åtminstone väldigt nöjd med att jag har gjort så pass mycket att jag inte känner att jag missar något. Har partajat en hel del, pluggat i Sverige och på flera ställen utomlands, rest runt, tokjobbat mig upp i karriären och hunnit skaffat en bra ekonomisk plattform att stå på. Känner mig mer än nöjd att jag faktiskt har hunnit med så mycket. Saknar inte krogen, resandet eller jobbet alls. Eller, jo resandet saknar jag lite, men det tänker jag ta igen så småningom.
    Gör som du känner TS, vill du ha barn - kör på! Enda tipset jag kan ge är att ha ett fast jobb innan. Livet tar inte alls slut för att man får barn, även om man blir lite begränsad under en period.
  • WPmamman

Mitt riktiga liv startade när jag fick barn när jag var 20 tycker jag. Man tar inget för givet och njuter av allt som är kul, innan lekte bara livet på. Kommer ihåg när dottern började upptäcka världen, hur ett träd kunde facinera henne. Vad skönt det var att stå där och stanna upp i allt stök och se världen som hon ser den. Ett träd, med löv som blåser, vad rogivande det är. Innan hade nog inte jag tänkt på det trädet.
    Så känner i alla fall jag{#lang_emotions_heart}

• paulisa

Klart livet inte tar slut!

Däremot förändras livet totalt.

Jag är 28 och har en dotter på 1 år och anser mig själv vara en relativt ung mamma. Jag känner dock att jag är väldigt glad för att jag inte skaffade barn tidigare. Barn är ett enormt ansvar och tar upp så mycket tid (all tid känns det som ibland). Jag är glad för att jag hunnit med att utbilda mig, gifta mig, resa, skaffa fast jobb innan jag fick mitt barn för det underlättar så himla mycket, men framförallt är jag glad för att jag fick en del "fria" år. Att ha barn är tungt. Man ljuger om man säger något annat. Jag uppskattar åren jag och min man levde parliv: roligt, enkelt, problemfritt! Jag tänker ofta tillbaka på de åren och alla roliga minnen. De betyder mycket för mig. Jag tycker också att det stärker mitt och min mans förhållande.

Missförstå mig inte: mitt barn är det bästa som hänt mig. Jag älskar att vara mamma och tar med glädje på mig ansvaret det innebär. Men folk som säger att barn inte förändrar så mycket förstår jag mig inte på: visst kan man göra mycket men det kräver så mycket planering (barnvakt etc) och resor med barn är roligt men något helt annat än att åka själv. Med barn blir livet mer omständigt. Dessutom mer underbart, roligt, fantastiskt, utvecklande etc... men annorlunda blir det.

Jag tycker absolut att man kan skaffa barn tidigt men jag tycker inte att man ska inbilla sig att man inte missar något för det kommer man att göra! Men kan inte ha allt: man måste välja

• paulisa

Vill lägga till en sak: många inlägg handlar om hur underbart det är att bli mamma och hur det ger mening till livet. Jag håller med! Men det kommer det att göra oavsett om man blir förälder vid 20, 30 eller 40.

Svar på tråden Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?