• Mizca

Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?

Jag har både läst och hört många kommentarer till unga blivande föräldrar som lyder: Varför skaffa barn så tidigt? Varför inte leva livet och ut o res, festa och liknande innan du binder upp dig?
    Jag blir så irriterad över den eller liknande kommentarer.
    Tar livet slut om man skaffar barn vid 20 års ålder eller kanske tidigare?
    Klart att det underlättar om man gått ut skolan och har jobb att luta sig på men livet tar ju inte slut för att man väljer att bilda familj. Festa och resa kan man ju faktiskt göra när barnet är några år eller när man blir äldre själv. Vem säger att man slutar gå ut och roa sig när man blivit förälder? Vem hindrar att man skaffar barnvakt vid något tillfälle för att få vara själv med sin partner, kunna ta en resa eller gå ut på krogen med sina vänner?

Självklart skall man vara mogen att kunna ta hand om ett barn (kommer säkert få den kommentaren) men jag menar på att livet inte förstörs bara för att man väljer att skaffa barn vid 20 och inte 30. Det som de flesta påpekar att man inte kan göra för att man blir mamma funkar ju faktiskt efteråt också. Man kan ju ta med barnet på någon familjeresa?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-20 12:38
    Självklart förändras livet när man får barn och allt är inte en dans på rosor men det jag vill få fram med mitt inlägg är att det inte är någon omöjlighet att göra saker även om man är mamma...
    Iofs spelar åldern ingen roll för man kan göra samma sak oavsett hur gammal man är.. men varför lägga sig i folks val?

• Svar på tråden Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?
  • Yoshii

Men ett förhållande kan ju taslut oavsett om du är ung eller inte.
    Det är ju knappast barnens fel.

• Mizca
    Love3 skrev 2010-03-18 12:58:20 följande:
    Precis!!Hur underbart vore det inte att ligga på en varm strand & se sina lyckliga barn leka på stranden & plaska i havet som delfiner Eller se deras stora ögon när dom kaske får se alla exotiska djur.. hihi
    Det skulle jag nog hellre vara med om än att åka iväg med vänner för att festa..
  • konkelbär

Jag var 19 när jag fick barn. Då började mitt liv

Då var jag förvisso redan otroligt berest. Hade då besökt över 40 länder världen över. Å andra sidan reser de flesta människor inte speciellt mycket varesig före eller efter de fått barn. Oavsett när de får barn.

"Festat klart"? Vad betyder det? Får man inte köpa sprit på krogen om man fått barn? Jag tror att de allra flesta försöker uppräthålla ett socialt liv, oavsett var i livet man än befinner sig. Hur man gör det, och hur ofta, förändras kanske när man får barn. Men behöver det vara negativt?

---------------------------------------------------------------------------------

Min mamma fick mig som 34-åring och hade knappt rest alls innan dess. Men när jag blivit lite större åkte vi överallt. Jag älskade det! Så varför inte resa MED barn, istället för innan barn?

• Mizca
    idisb skrev 2010-03-18 12:58:30 följande:
    livet tar absolut inte slut men det blir inte alltid som man tänkt sig dock.. Fick mitt första barn när jag va 20, alla vänner försvann nästan men skitsamma faktiskt. va ute o roa mig när ja blivit mamma och så. Fick mitt andra barn som 22 och va jätte nöjd med det:)Men sen lämnade deras pappa oss. Så nu står jag ensam, singel och känns som jag ha svårt att få tillbaka "livet". Inte lätt att gå vidare i livet med 2 små barn eller ens hitta en kille som vill ha en tjej på 24 år med 2 barn. Så på sätt o vis tog livet slut i vissa bitar för jag skaffade barn tidigt. Hade jag vetat detta då hade jag väntat
    Men det behöver ju inte betyda att din kille lämnade dig för att du skaffade barn... Han kanske hade gjort det även om ni var barnlösa... oavsett är det väldigt tråkigt så jag hoppas du hittar tillbaka till livet =)
  • konkelbär
    Love3 skrev 2010-03-18 13:05:19 följande:
    Men ett förhållande kan ju taslut oavsett om du är ung eller inte. Det är ju knappast barnens fel.
    Och måste det vara en katastrof? Att föräldrarna delar på sig?

Att människan ska leva i livslånga parrelationer är ju ett kristet, moraliskt påfund. Inget naturligt över huvud taget.
  • Mizca
    konkelbär skrev 2010-03-18 13:08:53 följande:
    Jag var 19 när jag fick barn. Då började mitt liv Då var jag förvisso redan otroligt berest. Hade då besökt över 40 länder världen över. Å andra sidan reser de flesta människor inte speciellt mycket varesig före eller efter de fått barn. Oavsett när de får barn. "Festat klart"? Vad betyder det? Får man inte köpa sprit på krogen om man fått barn? Jag tror att de allra flesta försöker uppräthålla ett socialt liv, oavsett var i livet man än befinner sig. Hur man gör det, och hur ofta, förändras kanske när man får barn. Men behöver det vara negativt?-------------------------------------------------- -------------------------------Min mamma fick mig som 34-åring och hade knappt rest alls innan dess. Men när jag blivit lite större åkte vi överallt. Jag älskade det! Så varför inte resa MED barn, istället för innan barn?
    Jag håller med dig! Åldern har ju ingen betydelse egentligen .. du är ju faktiskt ett bra exempel om man får säga så .. Du hade rest massor innan du fick barn vid 19 medan din mamma väntade till hpn var 34 med barn och valde att resa efteråt.. =)
  • Yoshii
    konkelbär skrev 2010-03-18 13:09:55 följande:
    Och måste det vara en katastrof? Att föräldrarna delar på sig? Att människan ska leva i livslånga parrelationer är ju ett kristet, moraliskt påfund. Inget naturligt över huvud taget.
    Nej precis.
    Sambon jag har nu är inte far till mina barn som jag har sen innan, så livet tar inte slut för det.
    Han älskar min trotts det att jag har barn. Väntar nu hans barn så snart blir han förhoppningsvis själv pappa om allt går som det ska =)
  • Mizca
    konkelbär skrev 2010-03-18 13:09:55 följande:
    Och måste det vara en katastrof? Att föräldrarna delar på sig?Att människan ska leva i livslånga parrelationer är ju ett kristet, moraliskt påfund. Inget naturligt över huvud taget.
    Men det är aldrig barnens fel att föräldrarna delar på sig, det lät så i hennes kommentar ..
  • Yoshii
    Mizca skrev 2010-03-18 13:13:14 följande:
    Men det är aldrig barnens fel att föräldrarna delar på sig, det lät så i hennes kommentar ..
    Det var precis så jag menade =)
  • konkelbär
    Mizca skrev 2010-03-18 13:13:14 följande:
    Och det är helt och hållet sant. Det är aldrig barnets fel!

Och samtidigt vill jag slå ett slag för att det inte är någon katastrof om föräldrarna delar på sig. Vi lever på det ljuva 2010-talet och all gammal moral och alla skamkänslor och synder borde vara bortsopade vid det här laget
Svar på tråden Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?