• Mizca

Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?

Jag har både läst och hört många kommentarer till unga blivande föräldrar som lyder: Varför skaffa barn så tidigt? Varför inte leva livet och ut o res, festa och liknande innan du binder upp dig?
    Jag blir så irriterad över den eller liknande kommentarer.
    Tar livet slut om man skaffar barn vid 20 års ålder eller kanske tidigare?
    Klart att det underlättar om man gått ut skolan och har jobb att luta sig på men livet tar ju inte slut för att man väljer att bilda familj. Festa och resa kan man ju faktiskt göra när barnet är några år eller när man blir äldre själv. Vem säger att man slutar gå ut och roa sig när man blivit förälder? Vem hindrar att man skaffar barnvakt vid något tillfälle för att få vara själv med sin partner, kunna ta en resa eller gå ut på krogen med sina vänner?

Självklart skall man vara mogen att kunna ta hand om ett barn (kommer säkert få den kommentaren) men jag menar på att livet inte förstörs bara för att man väljer att skaffa barn vid 20 och inte 30. Det som de flesta påpekar att man inte kan göra för att man blir mamma funkar ju faktiskt efteråt också. Man kan ju ta med barnet på någon familjeresa?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-20 12:38
    Självklart förändras livet när man får barn och allt är inte en dans på rosor men det jag vill få fram med mitt inlägg är att det inte är någon omöjlighet att göra saker även om man är mamma...
    Iofs spelar åldern ingen roll för man kan göra samma sak oavsett hur gammal man är.. men varför lägga sig i folks val?

• Svar på tråden Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?
  • WPmamman
    paulisa skrev 2010-03-18 20:34:58 följande:
    Vill lägga till en sak: många inlägg handlar om hur underbart det är att bli mamma och hur det ger mening till livet. Jag håller med! Men det kommer det att göra oavsett om man blir förälder vid 20, 30 eller 40.
    Därför kanske inte åldern har så stor betydelse utan vilket ansvar man vill vara beredd att ta. Alla har vi olika prioriteringar och man är sig själv närmast, bara en själv vet om man är redo eller inte{#lang_emotions_nalle}
  • Yoshii

Jo men åldern är bara en siffra, stämmer inte altid in på personen bara.

Vissa 20 åringar är jätte barnsliga & vill absolut inte ta ansvar för något, medans andra tycker att allt detta är en självklarhet.

• TwistedSister

Men vadå tar livet slut? Nä det gör det när man dör.

Jag är ensamstående och har aldrig barnvakt, bara ett par timmar om jag måste gå på nåt möte gällande barnen men herregud inte ens mitt liv är slut. Det här är mitt liv och så här kommer det vara de närmaste åren för mig. Jag har inte det minsta panik över det, rest och festat har jag gjort, kommer säkert att göra det igen om jag inte dör inom det närmaste. Om man ser att vara med sina barn som inget liv så kan man faktiskt överväga att inte skaffa barn. Man måste faktiskt inte, man kan låta bli och festa och resa hela livet om det är vad man vill. Jag tycker faktiskt inte att det är speciellt roligt när andra indirekt förringar mitt liv och min allra största glädje genom att påstå att den som inte festar och reser eller hänger ute sent på lördagkvällarna har inget liv. Jag är oerhört nöjd med mitt liv som det ser ut idag och om mitt liv kretsar helt runt mina barn i 20 år så gör det mig ingenting. Om jag lever tills jag blir 80 så har jag 60 år att göra annat på. Inte för att jag längtar, skulle hellre stanna tiden här och nu.

• Ankissen

Livet tar inte slut, men jag är så otroligt glad för egen del att jag fick första barnet när jag var 27. Och varför då? Jo, för att åren mellan 19 och 24 var de absolut roligaste i mitt liv, när jag pluggade, festade, vände på dygnet, lagade näringslös mat, reste och pluggade utomlands och till slut skaffade min examen. Ja, man kan festa och gå ut när man har småbarn med, men det är inte lätt. Jag föredrar att ha levt ut livet så jag har något att se tillbaka på och berätta om för mitt barn. När barnen väl kommit vill jag göra saker med dem, t.ex resa, inte resa i väg själv och sitta på en pub i Berlin tills de stängde klockan 8 på morgonen och därifrån gå till Potsdamer Platz och titta på fotbolls VM på storbilds-TV. Sånt som jag gjorde innan barnen kom och som just då var så roligt. Hade jag fått barn vid 19 hade jag ju visst kunnat plugga, men inte på samma egovis som jag kunde nu. Och den perioden i livet tycker jag att alla är värda...
    Men det är min, lite flummiga åsikt.

Mamma till Elliot 051112 och Ella 090429
  • paulisa
    WPmamman skrev 2010-03-18 20:36:55 följande:
    Därför kanske inte åldern har så stor betydelse utan vilket ansvar man vill vara beredd att ta. Alla har vi olika prioriteringar och man är sig själv närmast, bara en själv vet om man är redo eller inte
    Håller med! Kan bara störa mig på inlägg (generellt på familjeliv menar inget särskilt) som går ut på att barn inte förändrar något och att man kan göra allt med barn.. Det jag vill ha sagt är att barn förändrar ALLT. Det måste man vara inställd på och inte tro att livet i stort kommer att rulla på som vanligt. Tycker inlägg av den typen ofta kommer från unga kvinnor som önskar sig barn.
  • paulisa
    Ankissen skrev 2010-03-18 20:40:01 följande:
    Livet tar inte slut, men jag är så otroligt glad för egen del att jag fick första barnet när jag var 27. Och varför då? Jo, för att åren mellan 19 och 24 var de absolut roligaste i mitt liv, när jag pluggade, festade, vände på dygnet, lagade näringslös mat, reste och pluggade utomlands och till slut skaffade min examen. Ja, man kan festa och gå ut när man har småbarn med, men det är inte lätt. Jag föredrar att ha levt ut livet så jag har något att se tillbaka på och berätta om för mitt barn. När barnen väl kommit vill jag göra saker med dem, t.ex resa, inte resa i väg själv och sitta på en pub i Berlin tills de stängde klockan 8 på morgonen och därifrån gå till Potsdamer Platz och titta på fotbolls VM på storbilds-TV. Sånt som jag gjorde innan barnen kom och som just då var så roligt. Hade jag fått barn vid 19 hade jag ju visst kunnat plugga, men inte på samma egovis som jag kunde nu. Och den perioden i livet tycker jag att alla är värda... Men det är min, lite flummiga åsikt.
    Håller med dig fullständigt. Jag försökte förmedla samma sak!
  • Yoshii

Klart att livet inte ser ut som innan när man skaffar barn!
    Men man blir inte fullt handikappad bara för att man får barn & är ung!

Ja jag målar upp en bra bild för att jag har då inte upplevt det fullt så läskigt & uppofrande att få barn =)

Är inne på min 3a nu, så livet är inte slut för det, absolut inte.

• Bonanza

Fast många tycker ju verkligen inte att det är jobbigt med barn. Jag tycker inte att livet förändrades särskilt mycket när vi fick barn, det var först efter att tvåan hade kommit och jag började jobba som jag upplevde första jobbiga perioden.

Många saker som ni beskriver (vara ute i Berlin tills morgonen t.ex.) har jag också gjort, även fast jag fick barn vid 21. Det är lite den inställningen jag vänder mig emot, att det ska vara så antingen eller? Antingen har man en vild period i sitt liv, eller så har man det inte alls. Antingen så reser man, eller så reser man inte alls.

Newsflash, man blir inte livegen för att man har fått barn. Dessutom är det rätt många år som ungdom innan man är runt 20-21, man hinner med en hel del då också, om det nu hade varit så att livets slut kom när barnen tittat ut.

• MammaMajs

Nej det gör det verkligen inte, jag fick mitt första barn när jag var 22 och det har gått, ja ungefär som det brukar gå när man får barn. Man älskar barnet mer än allt och ibland är allt rosenskimrande, efter vaknätter och gnäll inte lika roligt :) Vårt andra barn kom när jag var 26.

Jag kan inte säga att jag skulle blivit en bättre förstagångsmamma nu när jag är äldre och jag ser fram emot att jag fortfarande kommer vara ung och aktiv när barnen blir vuxna. Att vara förälder blir lite vad man gör det till, man kan göra mycket och ha barnen med sig, att man inte kan gå på krogen varje helg säger sig självt men det tror jag att de flesta är införstådda med.

• hannalood

Hej
    Jag fick mitt första barn när jag var 23 för 3 år sen. Det är inte alltid rosenrött men vad skulle jag göra utan mina 2 barn. Visst jag är kanske ute max 5 ggr om året och det är ju för att jag har varit gravid eller ammande mamma. Sen prioritera jag inte det för jag vill kunna orka vara med dagen efter. Barnen är små nu och om 3 år när mina andra vänner skaffa sitt första kan jag glatt gå ut och roa mig.
    Det är ju underbart att ha barn!!

Svar på tråden Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?