• Mizca

Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?

Jag har både läst och hört många kommentarer till unga blivande föräldrar som lyder: Varför skaffa barn så tidigt? Varför inte leva livet och ut o res, festa och liknande innan du binder upp dig?
    Jag blir så irriterad över den eller liknande kommentarer.
    Tar livet slut om man skaffar barn vid 20 års ålder eller kanske tidigare?
    Klart att det underlättar om man gått ut skolan och har jobb att luta sig på men livet tar ju inte slut för att man väljer att bilda familj. Festa och resa kan man ju faktiskt göra när barnet är några år eller när man blir äldre själv. Vem säger att man slutar gå ut och roa sig när man blivit förälder? Vem hindrar att man skaffar barnvakt vid något tillfälle för att få vara själv med sin partner, kunna ta en resa eller gå ut på krogen med sina vänner?

Självklart skall man vara mogen att kunna ta hand om ett barn (kommer säkert få den kommentaren) men jag menar på att livet inte förstörs bara för att man väljer att skaffa barn vid 20 och inte 30. Det som de flesta påpekar att man inte kan göra för att man blir mamma funkar ju faktiskt efteråt också. Man kan ju ta med barnet på någon familjeresa?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-20 12:38
    Självklart förändras livet när man får barn och allt är inte en dans på rosor men det jag vill få fram med mitt inlägg är att det inte är någon omöjlighet att göra saker även om man är mamma...
    Iofs spelar åldern ingen roll för man kan göra samma sak oavsett hur gammal man är.. men varför lägga sig i folks val?

• Svar på tråden Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?
  • smörblomman81
    Love3 skrev 2010-03-18 12:27:24 följande:
    Det kan ju vara lika underbart att upptäcka "världen" med sina barn, än ensam!?
    Om inte roligare :D
  • Yoshii

Absolut! Livet börjar när barnen är här hos oss.
    Enligt mig så är det dom som är min mening med livet {#lang_emotions_heart}

• Mimmi03
    Mizca skrev 2010-03-18 12:31:20 följande:
    Det är så jävla dålig stil av vännerna att sluta höra av sig för att man skaffat barn! Visst ändras man som människa när man får barn, men man är ju ändå vänner liksom.. man kan ha väldigt roligt även om ena vännen har barn. Min bästa vän har tre barn oc hvi har jätteroligt ändå =)
    ja det är tråkigt,men tyvärr sant. men tyckte ändå nästan det var värre när jag var gravid är väl kanske för jag inte kunde supa då,men det vet dom jag kan nu om jag vill men jag vägrar!! kan dom inte umgås utan sprit får de va!!!!
  • Mizca
    Mimmi03 skrev 2010-03-18 12:41:03 följande:
    ja det är tråkigt,men tyvärr sant. men tyckte ändå nästan det var värre när jag var gravid är väl kanske för jag inte kunde supa då,men det vet dom jag kan nu om jag vill men jag vägrar!! kan dom inte umgås utan sprit får de va!!!!
    Det är sjukt.. Men som du skrev tidigare, man märker vilka som är ens riktiga vänner..
  • Mizca
    Love3 skrev 2010-03-18 12:34:36 följande:
    Absolut! Livet börjar när barnen är här hos oss.Enligt mig så är det dom som är min mening med livet
    Jag ser också att barnen är meningen med livet även om jag inga barn har..
  • Mimmi03
    Mizca skrev 2010-03-18 12:53:09 följande:
    Det är sjukt.. Men som du skrev tidigare, man märker vilka som är ens riktiga vänner..
    Precis!!
  • Yoshii
    smörblomman81 skrev 2010-03-18 12:34:31 följande:
    Om inte roligare :D
    Precis!!

Hur underbart vore det inte att ligga på en varm strand & se sina lyckliga barn leka på stranden & plaska i havet som delfiner {#lang_emotions_smile}

Eller se deras stora ögon när dom kaske får se alla exotiska djur.. hihi
  • idisb

livet tar absolut inte slut men det blir inte alltid som man tänkt sig dock.. Fick mitt första barn när jag va 20, alla vänner försvann nästan men skitsamma faktiskt. va ute o roa mig när ja blivit mamma och så. Fick mitt andra barn som 22 och va jätte nöjd med det:)
    Men sen lämnade deras pappa oss. Så nu står jag ensam, singel och känns som jag ha svårt att få tillbaka "livet". Inte lätt att gå vidare i livet med 2 små barn eller ens hitta en kille som vill ha en tjej på 24 år med 2 barn. Så på sätt o vis tog livet slut i vissa bitar för jag skaffade barn tidigt. Hade jag vetat detta då hade jag väntat

• Mimmi03
    idisb skrev 2010-03-18 12:58:30 följande:
    livet tar absolut inte slut men det blir inte alltid som man tänkt sig dock.. Fick mitt första barn när jag va 20, alla vänner försvann nästan men skitsamma faktiskt. va ute o roa mig när ja blivit mamma och så. Fick mitt andra barn som 22 och va jätte nöjd med det:) Men sen lämnade deras pappa oss. Så nu står jag ensam, singel och känns som jag ha svårt att få tillbaka "livet". Inte lätt att gå vidare i livet med 2 små barn eller ens hitta en kille som vill ha en tjej på 24 år med 2 barn. Så på sätt o vis tog livet slut i vissa bitar för jag skaffade barn tidigt. Hade jag vetat detta då hade jag väntat
    Det är ju inte barnens fel. Men du kanske skaffade dom med "fel" karl.
  • mammamadeleine

tycker jag verkligen inte!! Fick min första några dagar innan ja fyllde 20, då hade jag festat av mig och kände mig redo. Sa upp kontakten med det flesta ja umgicks med innan men skaffade nya vänner, som jag kände att jag ville ha runt mitt barn. Var ensam när ja fick dottern men träffade min nuvarande 6 månader senare, så nä jag tycker snarare tvärtom, att hon berikat mitt liv på otroligt många sätt!!

Meja 3/7-03 Eddie 9/7 -08 Bebben i magen BF 26/6-10
Svar på tråden Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?