• Mizca

Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?

Jag har både läst och hört många kommentarer till unga blivande föräldrar som lyder: Varför skaffa barn så tidigt? Varför inte leva livet och ut o res, festa och liknande innan du binder upp dig?
    Jag blir så irriterad över den eller liknande kommentarer.
    Tar livet slut om man skaffar barn vid 20 års ålder eller kanske tidigare?
    Klart att det underlättar om man gått ut skolan och har jobb att luta sig på men livet tar ju inte slut för att man väljer att bilda familj. Festa och resa kan man ju faktiskt göra när barnet är några år eller när man blir äldre själv. Vem säger att man slutar gå ut och roa sig när man blivit förälder? Vem hindrar att man skaffar barnvakt vid något tillfälle för att få vara själv med sin partner, kunna ta en resa eller gå ut på krogen med sina vänner?

Självklart skall man vara mogen att kunna ta hand om ett barn (kommer säkert få den kommentaren) men jag menar på att livet inte förstörs bara för att man väljer att skaffa barn vid 20 och inte 30. Det som de flesta påpekar att man inte kan göra för att man blir mamma funkar ju faktiskt efteråt också. Man kan ju ta med barnet på någon familjeresa?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-20 12:38
    Självklart förändras livet när man får barn och allt är inte en dans på rosor men det jag vill få fram med mitt inlägg är att det inte är någon omöjlighet att göra saker även om man är mamma...
    Iofs spelar åldern ingen roll för man kan göra samma sak oavsett hur gammal man är.. men varför lägga sig i folks val?

• Svar på tråden Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?
  • MassiiMotoo

Dem kommentarerna du skriver i Ts fik jag INNAN jag ens planerade barn!

Jag blev tillsammans med min sambo när jag var 17 år några dagar innan jag blev 18 år flyttade vi ihop. Jagvar nykär och allt gick ganska fort då vi förlovade oss en mån efter att vi blivit ihop!

Bara de fick många av mina kompisar att säga just den kommentaren;

" Du har inte levt ditt liv än"

Riktigt irriterande faktiskt!! Vad vet dem va man själv anser att leva sitt liv! O jag nu tycker att jag hittat min man som jag ska leva med borde de inte stöt det??

Jag bröt med många av kompisarna pga detta. Men vad ska man annars göra?!

• Yoshii
    konkelbär skrev 2010-03-18 13:16:56 följande:
    Och det är helt och hållet sant. Det är aldrig barnets fel! Och samtidigt vill jag slå ett slag för att det inte är någon katastrof om föräldrarna delar på sig. Vi lever på det ljuva 2010-talet och all gammal moral och alla skamkänslor och synder borde vara bortsopade vid det här laget
    Precis! =)
  • Mizca
    konkelbär skrev 2010-03-18 13:16:56 följande:
    Och det är helt och hållet sant. Det är aldrig barnets fel! Och samtidigt vill jag slå ett slag för att det inte är någon katastrof om föräldrarna delar på sig. Vi lever på det ljuva 2010-talet och all gammal moral och alla skamkänslor och synder borde vara bortsopade vid det här laget
    Eller hur .. Det är ju mer vanligt nu att barnen har skilda föräldrar .. i vissa familjer kan barnen råka illa ut men över lag tror jag att barnen har det ganska bra ändå.
  • Mizca
    MassiiMotoo skrev 2010-03-18 13:17:47 följande:
    Dem kommentarerna du skriver i Ts fik jag INNAN jag ens planerade barn!Jag blev tillsammans med min sambo när jag var 17 år några dagar innan jag blev 18 år flyttade vi ihop. Jagvar nykär och allt gick ganska fort då vi förlovade oss en mån efter att vi blivit ihop!Bara de fick många av mina kompisar att säga just den kommentaren;" Du har inte levt ditt liv än"Riktigt irriterande faktiskt!! Vad vet dem va man själv anser att leva sitt liv! O jag nu tycker att jag hittat min man som jag ska leva med borde de inte stöt det?? Jag bröt med många av kompisarna pga detta. Men vad ska man annars göra?!
    Men det är ju också skillnad på att förlova sig och skaffa barn .. ?
  • konkelbär
    Mizca skrev 2010-03-18 13:23:18 följande:
    Eller hur .. Det är ju mer vanligt nu att barnen har skilda föräldrar .. i vissa familjer kan barnen råka illa ut men över lag tror jag att barnen har det ganska bra ändå.
    Jag tror att många barn råkar illa ut pga föräldrarnas sätt att hantera uppbrottet. Föräldrarna ska alltid ha ut sin rätt alternativt struntar helt i umgänge och barnen hamnar i kläm. Men om föräldrarna sköter sig snyggt tror inte jag att en separation kan påverka negativt alls.
  • wholelottarosie

Livet börjar med barn! Var 19 när min dotter kom och väntar nu andra barnet som 21-åring. Är väl inte så jätteberest, någon solsemester här och där samt resor i sommarSverige. Om man nu prompt måste resa kan man ju göra det med barnen. Har aldrig varit festintresserad eller liknande och kände bara att jag hittade hem när familjelivet började.

Har man sig själv och sitt festande/sina upplevelser som största intresse så känner man nog att livet tar slut med barn. Är man inte så så inser man hur barn berikar livet något oerhört.

• Yoshii

Tror att hon menade att man brukar få många konstiga komentarer för sina val när man är ung? oavsett vad det är...

• MassiiMotoo

JO visst är de en viss skillnad men tanke att jag fick dn kommentaren redan DÅ av mina kompisar säger mkt om dem.

De trodde att jag slutade leva när jag blev ihop med honom och flyttade ihop. Enligt dem levde jag inte mitt liv längre.

Idagär jag tillsammans med samma man ,snart 8 år, och har två barn tillsammans.

• Mizca
    konkelbär skrev 2010-03-18 13:25:30 följande:
    Jag tror att många barn råkar illa ut pga föräldrarnas sätt att hantera uppbrottet. Föräldrarna ska alltid ha ut sin rätt alternativt struntar helt i umgänge och barnen hamnar i kläm. Men om föräldrarna sköter sig snyggt tror inte jag att en separation kan påverka negativt alls.
    Det var lite så jag menade.
  • Hallonmumsan

nä livet tar inte slut.
    man ändrar bara sitt fokus på nått annat.
    man får kanske lägga lite av sina planer på hyllan för ett tag.
    barnen har snarare "räddat" mitt liv.

de såkallade vännerna kanske man blir av med men det är mer deras förlust.

sen finns ju fördommarna om att man är ensamstående bara för att man har barn som ung, möter ofta såna förutfattade meningar. själv är jag tillsammans med barnens pappa sen 7 1/2 år och hoppas att det ska förbli så.

sen kanske inte alla är så intresserade av att festa och resa och då blir livet ganska tomt utan barn.

Svar på tråden Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?