• Mizca

Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?

Jag har både läst och hört många kommentarer till unga blivande föräldrar som lyder: Varför skaffa barn så tidigt? Varför inte leva livet och ut o res, festa och liknande innan du binder upp dig?
    Jag blir så irriterad över den eller liknande kommentarer.
    Tar livet slut om man skaffar barn vid 20 års ålder eller kanske tidigare?
    Klart att det underlättar om man gått ut skolan och har jobb att luta sig på men livet tar ju inte slut för att man väljer att bilda familj. Festa och resa kan man ju faktiskt göra när barnet är några år eller när man blir äldre själv. Vem säger att man slutar gå ut och roa sig när man blivit förälder? Vem hindrar att man skaffar barnvakt vid något tillfälle för att få vara själv med sin partner, kunna ta en resa eller gå ut på krogen med sina vänner?

Självklart skall man vara mogen att kunna ta hand om ett barn (kommer säkert få den kommentaren) men jag menar på att livet inte förstörs bara för att man väljer att skaffa barn vid 20 och inte 30. Det som de flesta påpekar att man inte kan göra för att man blir mamma funkar ju faktiskt efteråt också. Man kan ju ta med barnet på någon familjeresa?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-20 12:38
    Självklart förändras livet när man får barn och allt är inte en dans på rosor men det jag vill få fram med mitt inlägg är att det inte är någon omöjlighet att göra saker även om man är mamma...
    Iofs spelar åldern ingen roll för man kan göra samma sak oavsett hur gammal man är.. men varför lägga sig i folks val?

• Svar på tråden Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?
  • Mizca

Eller hur Shitvadjaghatar ... Jag har inga barn men jag anser barnen vara meningen med livet, så varför kan man inte hitta på roligt med dom .. ? Varför måste man ha festat "klart" innan man skaffar barn tidigt?

Vem säger dessutom att en mamma som fått barn senare i livet har festat "klart" och rest och roat sig innan barnen kom?

• Mizca
    Bonanza skrev 2010-03-18 11:43:00 följande:
    Nu ska vi se. De senaste 1.5 åren har jag varit i Berlin, Köpenhamn, England, Amsterdam och snart Barcelona. Några gånger med barn, några gånger utan. Jag var nyss nere i Malmö en helg barnfri och går ut på krogen då och då. På lördag ska maken på fest, efter påsk som är en stor familjehögtid ska vi nog ha en inflyttnings/födelsedagsfest i vårt nya hus, och nästa sommar ska vi äntligen resa utomlands några veckor hela familjen. Vi tycker att vi lever ungefär det liv vi vill (lite väl lite resor hela familjen, men en av oss studerar så det är sånt man får ta).Andra reser ingenting och går inte ut alls och är precis lika glada för det. Det är ju upp till var och en, vissa familjer backpackar i Thailan med sin bebis, andra åker max finlandsfärja. Vissa har stora fester med barn och vuxna, andra nöjer sig med att dricka lite vin på nyår. Ålder har dock rätt lite med det att göra.
    Jag håller med dig!
    Egentligen borde det inte ha med ålder att göra för en förälder som fick barn vid 30 eller senare kanske inte har vart ute o rest och roat sig som människorna som påstår att de unga borde göra det..
    Men man stör sig på att folk lägger sig i saker det egentligen inte har med att göra, att dom drar alla över en kam medmera.

Unga som gamla väljer när dom vill skaffa barn, oavsett om dom vart ute o festat/rest innan eller inte ..
  • Mizca
    smörblomman81 skrev 2010-03-18 11:48:20 följande:
    Nej livet tar inte slut. Klart det är väl olika vad folk vill ha ut av livet men mitt liv började när jag fick min dotter vid arton.Varje dag fylld med glädje och något nytt som hände.Många av mina vänner gnällde när det kom måndag och bara lääängtade efter fredagen så något kunde hända och dem skulle festa.Jag behövde inte vänta till helgen eftersom när man har barn så händer något hela tiden. KLart det är jobb med att ha barn men jag fick/får så mycket mer ut från det.Och man slapp bakfyllan varje helg :PDäremot önskar jag inte att mina barn blir föräldrar vid sån ung ålder utan att dem faktiskt får ordning på sitt liv först.. utbildning,hem mmeftersom det blir ju faktiskt lättare då.Älskar mina barn utav livet men har fått kämpa som bara den för att ge dem ett bra liv.
    Jag vill inte heller att mina framtida barn får barn vid ung ålder om dom inte har boende och ekonomi ordnat, men jag struntar ju i om mina barn inte har vart ute och rest eller festat innan dom får barn eller inte ...
  • Mizca

Jag tycker inte livet tar slut för att man väljer att skaffa barn (för mig är barn meningen med livet) oavsett ålder.. Men men måste väl inte vänta med barn för att man skall kunna festa oavbrutet/åka ut o resa först?
    Man väljer ju som sagt det själv .. men att andra påstår hur man skall leva är väl fel?

• Mizca

Bra skrivet Love3 - Många antar att man festar mycket bara för att man är ung, men de äldre festar ju minst lika mkt isåfall =)

• Mizca
    smörblomman81 skrev 2010-03-18 12:15:20 följande:
    Klart... jag har inte varit ute och "sett världen"Åkte till USA för två år sen och det var min första riktiga semester/resa och den gjorde jag med barnen :DVi hade otroligt kul och ser fram emot att åka på fler semestrar med barnen :)Så det är ju inte resor eller festandet som jag inte vill att dem missarSom sagt så är jag riktigt nöjd med mitt liv och tycker inte att jag har "missat" något
    Precis!
    Skaffar man barn kan man helt enkelt ta med dom på resor för att låta dom se världen lite också! Det spelar ju ingen roll om man är ung eller gammal då ..
    Världen kan man se när som helst .. då gäller det att man har pengar och att det fungerar, problemet är ju inte om man har barn eller inte ..
  • Mizca
    Mimmi03 skrev 2010-03-18 12:27:49 följande:
    Det är väl va man gör det till. Jag är 23år och nybliven mamma inte tog livet slut nu, mer tvärtom ett nytt liv som starta.Det tråkiga som jag tycker är att dom vännerna man hade innan som man va ut och festa med och så, hör inte av sej längre. :S men men vi har varandra, och man ser vem som är ens vänner ändå Men det lilla liv som kommer ut övervinner alla vänner och all sprit i världen.:D
    Det är så jävla dålig stil av vännerna att sluta höra av sig för att man skaffat barn! Visst ändras man som människa när man får barn, men man är ju ändå vänner liksom.. man kan ha väldigt roligt även om ena vännen har barn.
    Min bästa vän har tre barn oc hvi har jätteroligt ändå =)
  • Mizca
    Love3 skrev 2010-03-18 12:27:24 följande:
    Det kan ju vara lika underbart att upptäcka "världen" med sina barn, än ensam!?
    Oh ja .. då har man ju fler att dela sina upplevelser med =)
  • Mizca
    Mimmi03 skrev 2010-03-18 12:41:03 följande:
    ja det är tråkigt,men tyvärr sant. men tyckte ändå nästan det var värre när jag var gravid är väl kanske för jag inte kunde supa då,men det vet dom jag kan nu om jag vill men jag vägrar!! kan dom inte umgås utan sprit får de va!!!!
    Det är sjukt.. Men som du skrev tidigare, man märker vilka som är ens riktiga vänner..
Svar på tråden Tar livet slut om man skaffar barn tidigt?