• Fridayyy

Emetofobernas tråd 5

Här fortsätter vi stötta varandra i vår spyfobi. Vill man så får man vara anonym!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-13 21:31
    Eftersom många redan mår dåligt vill vi inte ha kommentarer om vks-kurvan eller länkar från otäcka tidningsartiklar och liknande i denna tråd. Gärna mer positivt pepp!

• Svar på tråden Emetofobernas tråd 5
  • nicely
    milla2 skrev 2010-09-11 22:07:00 följande:
    känner igen mig jag är rädd att bli sjuk.. hade jag visst jag inte blev det då vet jag att jag hade kunnat ta hand om barnen..
    Jag känner likadant. Vet jag att det inte är magsjuka barn kräks av så är det lungt. Men att själv bli sjuk är det värsta som finns. Jag försöker tänka att det finns värre saker än magsjuka men när den väl är här så vill jag dö istället för att kräkas.
    Har nu ångest varje kväll och rädd men jag försöker lugna mig med att det är inte så farligt. Känns som papegojo som tjatar i min hjärna det är inge fara det är ingen fara det är ingen fara.
    Under ångesten/paniken (som helst kommer på kvällarna) försöker jag leka med barnen istället för att glo på dem hela tiden för se minsta tecken på magsjuka.

Detta är så himla svårt och fruktansvärt jobbigt. Vänstar fortfarande på min kallelse till psykologen....
    Avelyn skrev 2010-09-11 21:29:00 följande:
    Nicely,

Jag behåller hellre min övervikt jag Det enda positiva jag kan komma på efter en magsjuka, är at jag tycker världen förändrats och blivit tusenfallt vackrare än den var innan - för att jag då klarat mig igenom all ångest och att det är över.. och att jag precis efteråt tappar fobin ett tag. Att allt avdramatiserats för ett tag, tyvärr kommer den alltid åter.

Jag tycker det är jobbigt och oroligt när barnen blir dåliga hemma, men det känns hanterbart. Jag tar hand om allt själv. Den jobbiga biten är om min partner blir dålig. Det är då min ångest blir som allra värst.

Det allra värsta med allt tycker jag är rädslan för att bli smittad, ångesten som inte går att styra. Jag skulle vara tacksam om jag blev sjuk först. Jag får mer panik när någon annan blir det och jag måste väntas på min tur och inte vet när det sker. När det väl händer är fokus på annat än ångest..
    Skulle gärna byta med dig

Håller med dig helt ang väntan att bli sjuk. Helt hemskt. Jag försöker verkligen att tänka på annat men stunderna kommer hela tiden....

Vad gör ni när ångesten kommer?
    Vad försöker ni tänka på?
    Behöver fler tips då mina egna lösningar funkar inte alltid.
  • Serendipity
    Avelyn skrev 2010-09-11 21:29:00 följande:
     Det enda positiva jag kan komma på efter en magsjuka, är at jag tycker världen förändrats och blivit tusenfallt vackrare än den var innan - för att jag då klarat mig igenom all ångest och att det är över.. och att jag precis efteråt tappar fobin ett tag. Att allt avdramatiserats för ett tag, tyvärr kommer den alltid åter.

Jag tycker det är jobbigt och oroligt när barnen blir dåliga hemma, men det känns hanterbart. Jag tar hand om allt själv. Den jobbiga biten är om min partner blir dålig. Det är då min ångest blir som allra värst.

Det allra värsta med allt tycker jag är rädslan för att bli smittad, ångesten som inte går att styra. Jag skulle vara tacksam om jag blev sjuk först. Jag får mer panik när någon annan blir det och jag måste väntas på min tur och inte vet när det sker. När det väl händer är fokus på annat än ångest..
    Håller med om allt du skriver!
  • Avelyn

Nicely, När min ångest är som värst brukar jag sätta i gång min favoritfilm " 13 snart 30". Då brukar jag nå ett litet inre lugn för ett tag. När eländet går i skolan, vet jag att jag inte kan göra så mkt. Jag räknar med att barnen blir dåliga. Då hjälper det mig att förbereda. Att se till att det finns skurmedel, mopp etc nära till hands, att det finns hinkar nära barnen och att det finns plastfrotté i sängarna. Att ha fokus på det praktiska. Har jag svårt att somna på kvällen för att jag känner oro för att de ska bli sjuka, kan jag ligga vaken och läsa länge tlls jag finner mitt lugn eller blir lugnare i alla fall.

En fin vän med samma fobi, har börjat kbt. Hon vill bli av med sin fobi och jag är övertygad om att hon kan det. Hon har rätt inställning och rätt motivation. Hon har all min beundran. Jag fortsätter jobba med fobin själv, jag är inte redo för behandling.

Var gång dottern hämtas på dagis tar hon vinbär från busken utanför och äter utan att ha tvättat händerna innan efter en hel dag på dagis. Ultimat fobiträning för mig. Än bättre om jag smakar bär från hennes hand

• Fridayyy
    Avelyn skrev 2010-09-15 20:28:03 följande:
    Nicely, När min ångest är som värst brukar jag sätta i gång min favoritfilm " 13 snart 30". Då brukar jag nå ett litet inre lugn för ett tag. När eländet går i skolan, vet jag att jag inte kan göra så mkt. Jag räknar med att barnen blir dåliga. Då hjälper det mig att förbereda. Att se till att det finns skurmedel, mopp etc nära till hands, att det finns hinkar nära barnen och att det finns plastfrotté i sängarna. Att ha fokus på det praktiska. Har jag svårt att somna på kvällen för att jag känner oro för att de ska bli sjuka, kan jag ligga vaken och läsa länge tlls jag finner mitt lugn eller blir lugnare i alla fall.

En fin vän med samma fobi, har börjat kbt. Hon vill bli av med sin fobi och jag är övertygad om att hon kan det. Hon har rätt inställning och rätt motivation. Hon har all min beundran. Jag fortsätter jobba med fobin själv, jag är inte redo för behandling.

Var gång dottern hämtas på dagis tar hon vinbär från busken utanför och äter utan att ha tvättat händerna innan efter en hel dag på dagis. Ultimat fobiträning för mig. Än bättre om jag smakar bär från hennes hand
    Jaja, mina barn petar i näsan när de är på dagis och jag tror ingen kollar om de tvättar händerna efter toabesök m.m. Jag tror inte jag tvättade händerna så ofta när jag var liten heller. Jag var bara sjuk 1 gång.
  • Avelyn

Fridoo,

Jag var inte heller sjuk ofta som barn. Tvättade nästan aldrig händerna. Dock i min fobi är jag en sådan som varit extremt noggrann att barnen ska tvätta händerna i tid och otid. Om jag släpper det och låter det vara i bland, är det enorm seger för min del ( jag har en alcogel i handväskan annars..)

• Anonym (Kräkfobi)

Har jag fel om jag tror att de allra flesta som har kräkfobi är ovanligt friska människor. Som liksom sällan faktiskt själva kräks?

• Frosk

Jag vet inte om det finns nåt sånt samband. Själv är jag varken sjuk oftare eller mer sällan än någon annan vad jag vet. Med barn på dagis så åker jag ofta på det någon gång under vintern, men det har hänt att jag har klarat mig.

• Fridayyy
    Anonym (Kräkfobi) skrev 2010-09-16 16:40:51 följande:
    Har jag fel om jag tror att de allra flesta som har kräkfobi är ovanligt friska människor. Som liksom sällan faktiskt själva kräks?
    Vi sköter ju vår hygien..=) och utsätter oss inte för andra faror..men det sägs ju att de med kräkfobi och får panik inte kan spy så lätt.
  • middiz
    När vi var små hade vi magsjuka minst en gång i månaden...fem syskon, stackars föräldrar!!
    Detta slutade dock när vi slutade köpa kött på lokala ica..sen fick det minst fem år mellan gångerna!
    Så att jag spytt sällan stämmer inte in på mej.. men visserligen gör jag det inte så ofta längre (peppar, peppar ta i trä )
    Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • Avelyn
    Jag hade magsjuka när jag var 12 år, innan dess vet jag ej. Kan ej varit ofta då det bara är den där senaste gången jag minns. Efter detta har jag aldrig kräkts av magsjuka. De få gånger jag drabbats sedan jag var 12 år ( 3-4 ggr ? ) har det alltid kommit bakvägen. Din teori stämmer på mig iaf. Sjuk i övrigt är jag mkt sällan med. En förkylning en gång per år på sin höjd.
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5