• Fridayyy

Emetofobernas tråd 5

Här fortsätter vi stötta varandra i vår spyfobi. Vill man så får man vara anonym!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-13 21:31
    Eftersom många redan mår dåligt vill vi inte ha kommentarer om vks-kurvan eller länkar från otäcka tidningsartiklar och liknande i denna tråd. Gärna mer positivt pepp!

• Svar på tråden Emetofobernas tråd 5
  • Cachou

emma WS: Men kan orsaka diarrée eller lös mage. Hela magtarm omrâdet blir ju lite kansigt under den tiden. Sâ det var nog en blandning av stark mat och mens. Ett tips är att skriva ner varje gâng du har diarrée/ är lös i magen.  Skriv även ner omständigheterna runt omkring, sâsom mens, mat du ätit det du druckit osv. Och sedan skriver du ner vad som hände sedan, huruvida du kräkts eller inte. Dâ kan du gâ tillbaka och titta pâ det nästa gâng du har problem med magen och se om det finns ngt sammanhang, och samtidigt se att inget farligt hände dâ du hade det sâ sist, och pâ sa sätt lugna ner dig.

Zasata: Full normalt att din mage kör och kniper efter det du har ätit . Godis och fett är ingen bra kombination. Jag fâr alltid kör i magen efter godis, och avgaser som heter duga . Inget att oroa sig för!

milla 2: Ska nog mycket till att du blir magsjuk av att stâ nära en spya som ligger pâ marken, det har aldrig hänt mig iaf . Hur mânga gânger har du blivit sjuk efter att ha varit pâ en marknad? Försök att tänka rationellt, sätt allt i sitt perspektiv. Försök att tänka pâ hur skulle du svara om det var en vän till dig som sade detta. Förmodligen skulle du svara att det inte var ngn fara, eller hur? Äckligt absolut, men du blir inte sjuk av att bara se en spya pâ marken.

• Frosk

Jaha, nu går det magsjuka på dagis. Började i fredags tydligen. :(

• jomi

Mina78: Det är DAGIS jag är mest rädd för i magsjuketider för att man VET att smittorisken är så hög och föräldrar som inte håller barnen hemma tillräckligt!!!!!!!
    Fy fy fy fy!!!

BRA är ju iaf att barnen inte träffats under helgen om man ska se nåt positivt!

Emma: Har också problem med magen under menstider....riktigt trist!
    Likaså innan en  magkatarr ger mig såna symptom..

Längtar.....
  • Frosk

Ja det är en pina det här med dagis! Nu kommer man ju va på helspänn resten av veckan! Usch, usch och fy, det brukar ju inte börja såhär tidigt!

Nu behövs pepp, hur ska man tänka för att inte få panik?

• jomi

Som sagt så har barnen inte träffats sen i fredags, det minskar ju risken en hel del!
    En del utbrott blir ju små....men jag förstår ändå din oro...
    Pepp Pepp härifrån!!

Längtar.....
  • Frosk

jag sitter bara och planerar för hur man ska kunna ha barnen hemma, men det verkar hopplöst! Sambon har mkt på jobbet och jag ska sitta med en hemtenta nu i två dagar. Har inte tid att ha barn hemma, men har inte tid att ha sjuka barn heller! Usch alltså :(

De var barn hemma idag som var dåliga och de hade fått skicka hem en som var dålig i magen.

• middiz

Synd att vi allihopa inte bor i närheten av varann och kunnat hjälpa varandra med barnpassning!
    Det hade ju varit klockrent, en hop med emetofober...då hade man kunnat vara lugn iaf!

Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • milla2

jag vet jag verkar dum men jag mår verkligen illa när jag såg kräket.. jag vet att det säkert är karuseller eller dyl men ändå.. hur fick ni fobin?

• Uppöveröronenförälskad
    Frosk skrev 2010-09-20 14:14:38 följande:
    Ja det är en pina det här med dagis! Nu kommer man ju va på helspänn resten av veckan! Usch, usch och fy, det brukar ju inte börja såhär tidigt!

Nu behövs pepp, hur ska man tänka för att inte få panik?
    Ägna en tanke på att du inte kan göra så mycket åt vad som faktiskt kommer hända och försöka att inte låsa dig vid att tänka på det ( alltså varken försöka tränga undan eller hålla kvar rädslan... Känn efter lite i kroppen, alltså rent fysiskt var det jobbiga sitter. hur känns det? Sticker det någonstans, värker det, är du yr, ont osv.. känn bara efter och oavsett vad som känns. Så försök att liksom acceptera det som känns utan att värdera det, utan att sätta någon "stämpel" på känslan. Den är som den är..

Fungerar det inte alls och du snurrar in dig i  den vanliga "katastrofplaneringen" så försök tänka på något annat, något du håller på med, något i vardagen eller så. Vad som helst som INTE har med rädslan att göra.

Detta är jätte svårt, men det kan bli lättare vart efter man lär sig och det gäller att öva. Vartefter man kan lära sig att inte låsa sig fast vid det obehagliga ( vilket man gör oavsett om man försöker tränga undan det till varje pris eller över huvud taget ägnar det oproportionerlig uppmärksamhet). 

Svar på tråden Emetofobernas tråd 5