• Fridayyy

Emetofobernas tråd 5

Här fortsätter vi stötta varandra i vår spyfobi. Vill man så får man vara anonym!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-13 21:31
    Eftersom många redan mår dåligt vill vi inte ha kommentarer om vks-kurvan eller länkar från otäcka tidningsartiklar och liknande i denna tråd. Gärna mer positivt pepp!

• Svar på tråden Emetofobernas tråd 5
  • Frosk

middiz, det hade varit toppen ju. Haha och barnen skulle aaaaldrig va sjuka :)

milla2, vet egentligen inte hur jag fått fobin, det känns som att den alltid har funnits där. SOm barn gick jag hos en dagmamma som inte var så snäll. Hon tvingade mig att äta mat jag inte tyckte om, även om jag blev sittande i timmar och maten blev kall. Det hände ibland att jag spydde till slut. Jag är fortfarande kräsen med maten och kan verkligen inte äta kall mat. Kanske har det påverkat min fobi eller rent av startat den, jag vet inte.

Tack för pepp. Ja hur känns det i kroppen, jag blir kallsvettig ibland, spänner mig och skakar, kan inte sova. Det är svårt att känna vad som är normalt i såna lägen.

Just nu tänker jag bara att om vi inte är smittade så kanske vi kan slippa om vi håller barnen hemma. Tänk om jag skickar dom till dagis imorgon och sen blir de dåliga på onsdag, då skiter sig allt med min tenta! ÅÅå jag vill inte va med just nu. jävla skitmagsjuka kan gå och slänga sig i väggen!

• zasata

JA det hde vrit bra, kunde vi haft liksom alla barn en vecka var..
    I januari kommer jag ha TVÅ barn på dagis.
    Dottern var hemma hela förra veckan pga ms. men i morgon har samon lovat henne att gå dit!!

• Uppöveröronenförälskad
    Frosk skrev 2010-09-20 19:25:34 följande:
    middiz, det hade varit toppen ju. Haha och barnen skulle aaaaldrig va sjuka :)

milla2, vet egentligen inte hur jag fått fobin, det känns som att den alltid har funnits där. SOm barn gick jag hos en dagmamma som inte var så snäll. Hon tvingade mig att äta mat jag inte tyckte om, även om jag blev sittande i timmar och maten blev kall. Det hände ibland att jag spydde till slut. Jag är fortfarande kräsen med maten och kan verkligen inte äta kall mat. Kanske har det påverkat min fobi eller rent av startat den, jag vet inte.

Tack för pepp. Ja hur känns det i kroppen, jag blir kallsvettig ibland, spänner mig och skakar, kan inte sova. Det är svårt att känna vad som är normalt i såna lägen.

Just nu tänker jag bara att om vi inte är smittade så kanske vi kan slippa om vi håller barnen hemma. Tänk om jag skickar dom till dagis imorgon och sen blir de dåliga på onsdag, då skiter sig allt med min tenta! ÅÅå jag vill inte va med just nu. jävla skitmagsjuka kan gå och slänga sig i väggen!
    Känn efter och koncentrera dig på hur det känns i kroppen VARJE gång paniken kommer över dig. inte nu och inte sen utan just DÅ =)

• Emma w S

Det känns redan nu som om det kommer vara en lång höst/vinter med mycket oro. MEN och det är ett stort men, min oro har börjat ändra skepnad. Jag har inte densamma paniken längre. Jag jagar inte upp mig längre i samma utsträckning. Jag vet att jag kommer få panik så fort det kommer i närheten. Men i stunden länner jag ingen panik som jag gjort föregående år vid denna tiden på året.
    Hoppas ni andra också kan slippa den här förväntans-paniken.

Pepp till alla!
    Tänk på att hösten är otroligt vacker med alla färger och den friska luften. Alla mysiga kläder och myskvällar med tända ljus och varm choklad.
    Vintern är egentligen underbar med snö som lyser upp de mörka kvällarna. Julen är en enda gigantisk mysfaktor. Efter julen börjar det bli ljusare ute, man planerar sitt nya år och ser framemot den kommande våren medan man pulsar i snö och fortsätter dricka varm choklad.

Kram till er alla här i tråden, känner att ni behöver det

• Avelyn
    milla2 skrev 2010-09-20 18:53:12 följande:
    jag vet jag verkar dum men jag mår verkligen illa när jag såg kräket.. jag vet att det säkert är karuseller eller dyl men ändå.. hur fick ni fobin?
    Jag fick fobin redan som liten. Vaknade och var magsjuk i mörkret i eget rum ensam. Hade ingen aning om vad det var. Paniken och känslan minns jag än i dag. Förmodligen tror jag väl inombords tt det är värre än vad det är pga upplevelsen var i barndomen. Hatar fobin !
  • nicely

Jag vet inte hur jag fick fobin faktiskt. Har knappt haft magsjuka som barn, två gånger i vuxna livet, då jag var 20 - 24 blev smittad på jobbet. Har jobbar inom barnomsorgen i flera år och studerar nu till förskolelärare...hur knäppt det än låter...
    Kanske är det att inte ha kontroll över situationen, försvargrej eller nåt som orsakat fobin. Eller jag vet ärligt talat inte. Hade inte fobin som liten utan tror att den började när äldsta dottern kräktes för några år sen. Fick inte magsjukan då fast jag kramade, duschade henne osv men ångesten var hemsk i flera dagar....
    Fobin har blivti värre senaste åren. Nu är den i tankarna jämt och ständigt.
    Men idag gjorde jag något som jag abslut inte kunnat göra på länge. Jag köpte en macka och åt utan att ha tvättat händerna. Då hade jag varit i butiker och tagit i saker. Jag har haft sån ångest och känt mig illamående....

Jag har min äldsta  dottervarannan vecka..och hon har magsjuka en gång om året och det har alltid inträffat hemma hos mig... på något sätt hoppas jag att hon kräks hos mig nu i år oxå bara för att se att jag klarar av situationen men samtidigt hoppas jag att hon inte kräks här.
    Min yngsta börjar på förskolan i januari och hon äter på allt precis allt. Så det lär inte bli kul....men tur att jag har min man som lovat ta alla magsjukor med mig och att min stora tjej känner sig trygg med honom så hon mår ej dåligt om mamma måste gå från en stund hyperventilera i smyg 

• nicely

Kan inte sova. Paniken och ångesten tog över. Så ängslig över magsjuka. Lilltjejen sover oroligt och direkt kom katastroftankarna. Försökte hålla mig kvar i situation men denna gång vann inte förnuftet. Skakar, vill bara fly.

Var alla?
    Dödade jag tråden med mitt förra inlägg? Förvånad Fast när ingen är här så brukar det betyda att ni mår bra, vilket är riktigt bra. Önskar att jag mådde bra....

• Frosk

Nicely, hur gick det med dottern, somnade hon till slut?

Idag ringde jag dagis för en magsjukerapport. På lilla avdelningen var det inte så bra och nåt barn hade kräkts där senast i fredags. Så lillan får stanna hemma ett par dagar till minst! På stora avdelningen har dte varit lugnt och jag vill ge mig själv en guldstjärna för att jag lät stora tjejen gå till dagis idag. Det går magsjuka på tre av fyra avdelningar sen förra veckan och jag undrar hur länge det kan hålla på? Ibland blir det så långdraget och man kan ju inte ha barnen hemma i en månad. Jag ångrar lite att jag lät dottern gå för jag vet att jag kommer må dåligt ikväll, imorgon osv, men för hennes skull så måste jag. usch alltså.

• Emma w S
    nicely skrev 2010-09-27 01:48:58 följande:
    Kan inte sova. Paniken och ångesten tog över. Så ängslig över magsjuka. Lilltjejen sover oroligt och direkt kom katastroftankarna. Försökte hålla mig kvar i situation men denna gång vann inte förnuftet. Skakar, vill bara fly.

Var alla?
    Dödade jag tråden med mitt förra inlägg? Förvånad Fast när ingen är här så brukar det betyda att ni mår bra, vilket är riktigt bra. Önskar att jag mådde bra....
    Hoppas du mår bättre idag och att din lilla tjej kunde sova bättre sen.
  • Emma w S

Jag hatar Facebook ibland Varför måste folk skriva i sin statusrad om nån i familjen är sjuk? Fan det är ju bara september fortfarande...

Svar på tråden Emetofobernas tråd 5