• Fridayyy

Emetofobernas tråd 5

Här fortsätter vi stötta varandra i vår spyfobi. Vill man så får man vara anonym!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-13 21:31
    Eftersom många redan mår dåligt vill vi inte ha kommentarer om vks-kurvan eller länkar från otäcka tidningsartiklar och liknande i denna tråd. Gärna mer positivt pepp!

• Svar på tråden Emetofobernas tråd 5
  • Anonym (katten)

Skriver anonymt idag för jag vet inte vilka som läser. Men, ett barn på dagis verkar ha magsjuka, fick det på midsommar. Är sjuk på natten och sedan natten efter men sen ska mamman och dottern åka och handla, barnet spyr i bilen, de vänder hem och tvättar barn och bil sen ÅKER de igen och ska handla, med barnet. Som spyr igen, utanför bilen, men hon får följa med in och handla för hon vägrade stanna i bilen (hon är snart 2 år). JAG BLIR SÅ TRÖTT PÅ DETTA BETEENDE!!! Nu vet jag inte om det var nåt smittsamt för föräldrarna verka rinte blivit smittade. MEN ändå, det kan ju vara det.

• zasata
    Anonym (katten) skrev 2010-06-28 13:58:16 följande:

Skriver anonymt idag för jag vet inte vilka som läser. Men, ett barn på dagis verkar ha magsjuka, fick det på midsommar. Är sjuk på natten och sedan natten efter men sen ska mamman och dottern åka och handla, barnet spyr i bilen, de vänder hem och tvättar barn och bil sen ÅKER de igen och ska handla, med barnet. Som spyr igen, utanför bilen, men hon får följa med in och handla för hon vägrade stanna i bilen (hon är snart 2 år). JAG BLIR SÅ TRÖTT PÅ DETTA BETEENDE!!! Nu vet jag inte om det var nåt smittsamt för föräldrarna verka rinte blivit smittade. MEN ändå, det kan ju vara det.

säger bara *suck*
  • milla2

GRR hur tänker folk.. jag fattar verkligen inte hur d tänker! jag har en relativt bra period nu man får va glad så länge den varar.. flera dagar har mina söner haft kompisar här å lekt.. önskar man kunde va lika avslappnad på vintern.. önskar man bodde utomlands verkar inte va "kräksjuka" där eller är det det?

• Avelyn
    milla2 skrev 2010-06-29 21:39:45 följande:
    GRR hur tänker folk.. jag fattar verkligen inte hur d tänker! jag har en relativt bra period nu man får va glad så länge den varar.. flera dagar har mina söner haft kompisar här å lekt.. önskar man kunde va lika avslappnad på vintern.. önskar man bodde utomlands verkar inte va "kräksjuka" där eller är det det?
    Tyvärr finns eländet utomlands med Om man inte tänker bosätta sig på en öde ö ensam med sin familj totalt isolerad. I bland känns det alternativet lockande.

Dottern var dålig två gånger i maj och nu igen på ett konstigt vis. Hon hade 4 lösa avföringar dag ett, mådde bra annars. Lekte och så. Lite förkyld och hade haft feber två dagar innan detta. Dag 2, två lösa avföringar och dag 3 i dag en lös avföring och då samtidigt jätteont i magen. Hon kan äta vanlig mat och behöver inte gå på toaletten direkt efteråt. I dag fick lillebror på 5 månader feber och är lite lös i magen och blev röd baktill på en gång. Jättesårig direkt. Han brukar visserligen vara mest lös då han ammar mestadels, svårt att säga. Men han är ju febrig nu så det måste väl vara samma elände som dottern har ? Sonen har bara varit lös en gång en så länge. Sover nu.

Usch.. jag är så less. Efter att inte haft någon form av magsjuka hemma på flera år, gör vi inte annat än sanerar nu känns det som
  • middiz
    milla2 skrev 2010-06-29 21:39:45 följande:
    Min pappa är från serbien, när han kom till Sverige visste han inte ens vad magsjuka var. Det finns garanterat utomlands men inte alls i samma utsträckning!
    När vi varit i Italien så har jag aldrig någonsin sett renligare människor. På restaurangerna fick inte den som tog betalt ens gå in där dom lagade maten, hade dom inget att gör så gick dom och städade och putsade. Det var så rent så man kunde äta från golvet! Inte ett gruskorn på det.
    Så rent har vi inte ens på ett sjukhusrum här i Sverige.
    I mataffären var det ingen som tog frukt/bröd med händerna utan om man i sällsynta all fick plocka till sej det så använde dom en påse på handen som dom tag det med.

Sen dagis...det är absolut inte hälsosamt!
    Så många barn som samlas och smittar varandra med all skit.
    Så ska det inte vara.
    Tror inte ett skit på att dom måste utsättas för diverse sjukdommar för att få ett starkt immunförsvar, för hur gjorde dom innan dagis? Hade vi inget immunförsvar då?
    När vi var små och var hemma och lekte, ute och hos vänner, så var vi aldrig så sjuka. Visst att man fick någon förkylning då och då och magsjuka var 5 år ungefär, men inte alls som nu men magsjuka 5 gånger på 1 år istället!

Förstår inte när folk ska tröttna på alla vab dagar och sjuka barn och inse att man måste göra en föränding?!

Oj vad långt det blev...men fick ut lite av min frustration
    Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • Avelyn

Middiz, Det ligger absolut något i det du skriver. Vi fick inte alls magsjuka hem till familjen lika ofta när jag var barn som nu.

Hela natten har jag bytt blöjor på sonen på 5 månader. Allting går rakt igenom.

Vart kommer skiten från ? Det går inte på dagis, vi har inte umgåtts med ngn och inte varit i affärer med barnen.

• Fridayyy
    Avelyn skrev 2010-06-30 11:57:21 följande:
    Middiz, Det ligger absolut något i det du skriver. Vi fick inte alls magsjuka hem till familjen lika ofta när jag var barn som nu.

Hela natten har jag bytt blöjor på sonen på 5 månader. Allting går rakt igenom.

Vart kommer skiten från ? Det går inte på dagis, vi har inte umgåtts med ngn och inte varit i affärer med barnen.
    Nypotatis? Kan även gå igenom amningen tror jag. Har du ätit mycket nypoatis och din dotter med??
  • Avelyn
    Fridayyy skrev 2010-06-30 15:30:23 följande:
    Nypotatis? Kan även gå igenom amningen tror jag. Har du ätit mycket nypoatis och din dotter med??
    Tyvärr har ingen av oss ätit potatis alls på flera veckor   Önskar det fanns en sådan förklaring. Jag har varit uppe hela natten och är alldeles färdig nu.. Sambon kommer hem om en halvtimme. Jag längtar. Vill kunna ta en dusch..
  • Cachou
    middiz skrev 2010-06-30 08:09:20 följande:
    Tror inte ett skit på att dom måste utsättas för diverse sjukdommar för att få ett starkt immunförsvar, för hur gjorde dom innan dagis? Hade vi inget immunförsvar då?
    När vi var små och var hemma och lekte, ute och hos vänner, så var vi aldrig så sjuka. Visst att man fick någon förkylning då och då och magsjuka var 5 år ungefär, men inte alls som nu men magsjuka 5 gånger på 1 år istället!
    Mâste bara komma in med en kommentar till detta. Givetvis sâ mâste vi utsättas för sjukdomar för att bygga upp vârt immunförsvar. Förr i tiden sâ var vi inte lika renliga (nu pratar jag början pâ 1900-talet alltsâ) som vi är nu och fick pâ sâ sätt i sig smuts/bakterier/virus som byggde upp immunsystemet. Det är ju därför som smâ barn blir oftare sjuka än vi vuxna.

När jag var liten var jag magsjuk kanske ca 3ggr per vinter (därav min fobi bla). Sâ jag vet inte om det fanns mer eller mindre magsjuka pâ den tiden (70-80-talet), jag var iaf ofta sjuk. Kanske är det värre nu pga mer innesittande pâ dagis och hemma, fler människor samlade pâ en och samma plats mm. Vem vet. Media har iaf hâsat upp detta med vinterkräksjukan sâ man är mer informerad om den nu än dâ iaf.

Och för att kommentera om huruvuda vks finns utomlands kan jag bara svara för hur det är i Frankrike (Paris);  Det verkar som att det är vanligare med en gastro enterit med diarre än kräkningar, men visst finns magsjuka även här nere. Men det är inget första sidestoff som det är för aftonbladet eller expressen, men radion brukar nämna när gastro-säsongen börjat. Sâ pâ ett sätt känns det inte som att vi har vks här nere, för det man inte ser/hör finns inte .
  • Fridayyy
    Cachou skrev 2010-06-30 19:52:08 följande:
    Mâste bara komma in med en kommentar till detta. Givetvis sâ mâste vi utsättas för sjukdomar för att bygga upp vârt immunförsvar. Förr i tiden sâ var vi inte lika renliga (nu pratar jag början pâ 1900-talet alltsâ) som vi är nu och fick pâ sâ sätt i sig smuts/bakterier/virus som byggde upp immunsystemet. Det är ju därför som smâ barn blir oftare sjuka än vi vuxna.

När jag var liten var jag magsjuk kanske ca 3ggr per vinter (därav min fobi bla). Sâ jag vet inte om det fanns mer eller mindre magsjuka pâ den tiden (70-80-talet), jag var iaf ofta sjuk. Kanske är det värre nu pga mer innesittande pâ dagis och hemma, fler människor samlade pâ en och samma plats mm. Vem vet. Media har iaf hâsat upp detta med vinterkräksjukan sâ man är mer informerad om den nu än dâ iaf.

Och för att kommentera om huruvuda vks finns utomlands kan jag bara svara för hur det är i Frankrike (Paris);  Det verkar som att det är vanligare med en gastro enterit med diarre än kräkningar, men visst finns magsjuka även här nere. Men det är inget första sidestoff som det är för aftonbladet eller expressen, men radion brukar nämna när gastro-säsongen börjat. Sâ pâ ett sätt känns det inte som att vi har vks här nere, för det man inte ser/hör finns inte .
    Håller INTE med. Jag var nästan aldrig sjuk som barn, hade inte magsjuka en enda gång, ev diarre en gång när jag var 2,5 år. Jag gick inte på dagis och lekte mest ute men ändå var jag och min syrra de som var minst sjuka när vi började skolan. Jag vet inte om vi har så mycket bättre immunförsvar än andra redan från födslen. MEN det är bevisat att barn får bättre immunförsvar från 3-4 år och det beror INTE på att de härdats på dagis ett par år utan rent biologiskt. Jag tycker det är tragiskt att folk accepterar att barn är sjuka halva sin tid när de är 2-3 år. Så sorgligt egentligen och jag tror att dagis är boven till detta, plus att alla ska åka till köpcentra på helgerna istället för att bara vara hemma som man ofta var för 30-40 år sedan.

Jag önskar att jag slapp ha mina barn på dagis. Tycker det är en riktigt smittoplats, inte bara magsjuka. Många barn är ju jämt snoriga, hur kul är det?
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5