• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Miralicia
    Lussekatten87 skrev 2010-02-17 19:40:10 följande:
    Jag köpte Becels flytande margarin,den var mjölkfri såvitt jag kunde se! Stod och lusläste och synade förpackningen ett bra tag. Åt den i Söndags och dottern mår hur bra som helst!Inga utslag eller kräkningar. Antar att de bara inte märkt upp på flaskan att den är mjölkfri.
    Nja, de kan inte bara välja att märka den som mjölkfri bara för att den inte innehåller mjölk i innehållsförteckningen. Sör att få märkas som mjölkfri så finns det flera krav, dels anmälan till livsmedelsverket om att den produkten är ett livsmedel för särskilda näringsändamål (SärNär) och sen följa de reglerna där man garanterar att kontamination under tillverkningen inte kan förekomma genom tex separata maskiner/lokaler för tillverkning mm.

Becel i nån/några av varianterna är utan mjölk i innehållsförteckningen men den tillverkas i samma maskiner som de andra Becelsorterna med mjölk, men med ordentlig rengöring/disk mellan omgångarna och att de utan mjölk tillverkas först i de rengjorda maskinerna för att minimera risken för kontaminering. Men de har inte tillräckligt strikt för att leva upp till att kunna SärNär-märka och sen innebär en SärNär-märkning med "mjölkfritt" extra arbete och kostnader i tillverkningen jämfört med om man bara gör produkten utan mjölk i innehållsförteckningen.
  • Lussekatten87

Ok. Där ser man! Bra att de har hårda krav tycker jag.

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Maria 090729 ♥ ¸.?°´¯)
  • Tibell

Hejsvejs...jag igen!
    Dottern mår som sagt kanon nu utan mjölk! Men det är ändå en sak ni kanske kan hjälpa mig med. Utslagen har praktiskt taget försvunnit helt! Men nu ikväll blev de röda och torra igen..dock inte så ilsket som förut. Dessutom har hon varit gnällig och svårlagt idag. Men jag vet ju att hon inte fått i sig någon mjölk eftersom hon äter Althera! Jag förstår ingenting =( Är hon kanske bara i någon utvecklingsfas ?! Förklarar iofs inte de röda utslagen.
    Blir otroligt tacksam om någon av er har någon idé!

• Blå Flygare
    Tibell skrev 2010-02-17 22:18:32 följande:
    Hejsvejs...jag igen! Dottern mår som sagt kanon nu utan mjölk! Men det är ändå en sak ni kanske kan hjälpa mig med. Utslagen har praktiskt taget försvunnit helt! Men nu ikväll blev de röda och torra igen..dock inte så ilsket som förut. Dessutom har hon varit gnällig och svårlagt idag. Men jag vet ju att hon inte fått i sig någon mjölk eftersom hon äter Althera! Jag förstår ingenting =( Är hon kanske bara i någon utvecklingsfas ?! Förklarar iofs inte de röda utslagen. Blir otroligt tacksam om någon av er har någon idé!
    Har hon badat idag? Bara att huden blir varm och lite torr kan få utslag att plödsligt se ut att eller bli värre. Jag var alltid tvungen att smörja bort eksemet med mildison för att det skulle försvinna helt och inte bara sluta vara rött.
    Annars kan det vara något annat i kosten, hon äter väl lite smakisar.
    Eller att hon reagerat på något kontaminerat (gissar att ni ffa har några mjölkprodukter hemma som maken/du äter och får på händerna och  tar i henne eller ger henne en puss efter yoghurten eller tappar en smula på golvet...)
  • Dalkulla74

Plötsliga eksemprickar kan öka om de har en infektion på G i kroppen med. Min son fick tokmycket prickar för några dagar sedan och kliade sig blodig och sen en dag senare så hade han feber och nu så har heshet och falsk krupp med så då är vi rätt säkra på att det inte beror på kosten att han kliade sig så. En annan sak som också påverkar min sons prickar är väderskiftningar, när det plötsligt blir varmare/kallare ute och därmed olika luftfuktighet. Min son går på mjölk-ägg-sojafri kost så han är inte "bara" eksembarn.

• Blå Flygare

Vad tror ni? Är jag hypokondrisk eller ska vi utesluta mjölk?

-Mjölk introducerades vid 6 mån när han var lite förkyld. Den förkylningen gick aldrig över utan blev värre och till slut fick vi astma konstaterad.
    -När han äter bara lite mjölk i maten har han astman under kontroll om han medicineras starkt.
    -Vi har börjat ge mycket mjölk nu och första dagarna gick det bra, men han blev lite slemmig vilket han inte var innan när han bara fick lite burkmat med mjölk i. Men efter en vecka fick vi ge allt mer airomir, några ggr/dag mot ingen innan.
    -Han tok-kräktes 2 ggr nu i måndags också, ca 1 v från mjölkökningen. I onsdags (igår) lös i magen. Magsjuk?? Ingen feber, glad förutom innan han åt (ammades) just innan kräkningarna. Ochså tagit airomir innan och då kan de ju kräkas av att slemmet löses upp, men då borde han inte vara lös i magen?
    -Han tar inte vanlig välling, men gärna nutra-vällingen. Avundsjuk på S när hon dricker den! Men gröten föredrar han mjölkiga sorten framför EnaGo. Men nu kinkar han med all gröt...
    -Han går upp bra i vikt men krånglar med maten, ammas mest.

Så nu har jag fått stakat upp det så kan jag ringa barn också.

• CaCC
    Miralicia skrev 2010-02-16 20:45:56 följande:
    Pepticate är väldigt ny på den svenska marknaden, den godkändes för försäljning och att få ingå i förmånssystemet (dvs så att man kan få den utskriven på livsmedelsanvisning) från den 31/12 2009, dvs för drygt 1½ månad sen. Jag har hört några här på FL som fått pepticate utskriven som ersättning när de alldeles nyligen har/ska gå över till mjölkfritt under senaste månaden, men det finns knappast några med någon längre erfarenhet av den.Pepticate är baserad på hydrolyserad vassle. De flesta mjölkfria ersättningarna är egentligen baserade på mjölk, men som har specialbehandlats så att proteinerna har sönderdelats till så små delar så att kroppen inte ska kunna reagera på dem. En del extremt känsliga individer kan reagera ändå och kan behöva en ersättning som är helt mjölkfri och baserad på helt fria aminosyror. De allra flesta klarar ändå de hydrolyserade ersättningarna som är förstahandsvalet pga prisskillnaden till de helt mjölkfria.Vad är det som gör att du funderar på om hon verkligen tål den eller inte?
    Okej så den är såpass ny, ja då är det ju inte lätt att få höra om erfarenheter
    Att jag funderar på om hon verkligen tål den är för att hon fortfarande är slemmig i avföringen som hon var när hon åt mjölkbaserat. Nu har det minskat så förhoppningsvis är det ingen fara. Vi får testa lite till.
    Tack för svar.
    SE HIT! kolla in min blogg! mammatill.blogg.se
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2010-02-18 12:15:29 följande:
    Vad tror ni? Är jag hypokondrisk eller ska vi utesluta mjölk? -Mjölk introducerades vid 6 mån när han var lite förkyld. Den förkylningen gick aldrig över utan blev värre och till slut fick vi astma konstaterad. -När han äter bara lite mjölk i maten har han astman under kontroll om han medicineras starkt. -Vi har börjat ge mycket mjölk nu och första dagarna gick det bra, men han blev lite slemmig vilket han inte var innan när han bara fick lite burkmat med mjölk i. Men efter en vecka fick vi ge allt mer airomir, några ggr/dag mot ingen innan. -Han tok-kräktes 2 ggr nu i måndags också, ca 1 v från mjölkökningen. I onsdags (igår) lös i magen. Magsjuk?? Ingen feber, glad förutom innan han åt (ammades) just innan kräkningarna. Ochså tagit airomir innan och då kan de ju kräkas av att slemmet löses upp, men då borde han inte vara lös i magen? -Han tar inte vanlig välling, men gärna nutra-vällingen. Avundsjuk på S när hon dricker den! Men gröten föredrar han mjölkiga sorten framför EnaGo. Men nu kinkar han med all gröt... -Han går upp bra i vikt men krånglar med maten, ammas mest. Så nu har jag fått stakat upp det så kan jag ringa barn också.
    Ja, du har ju ingen mjölkprotein i din mjölk, så varför inte testa utan, som vi så fint brukar skriva till alla andra som är tveksamma.
    Min dotter vägrade ju också välling och som vi försökte.. Så de är inte dumma de små liven.
    Jag hade testat helt klart, du har ju också mycket lättare de flesta andra att testa.
  • Blå Flygare
    Kavat skrev 2010-02-18 15:56:21 följande:
    Ja, du har ju ingen mjölkprotein i din mjölk, så varför inte testa utan, som vi så fint brukar skriva till alla andra som är tveksamma. Min dotter vägrade ju också välling och som vi försökte.. Så de är inte dumma de små liven. Jag hade testat helt klart, du har ju också mycket lättare de flesta andra att testa.
    Det som tar emot är att han gillar mjölkgröten bättre än den andra och främsta målet nu är att få honom att sluta amma eftersom jag snart ska börja jobba. Han äter bara bra (nja, en halv burk) av tre sorters burkar - det är mjölk i två av dem.

Men idag slemmade han igen vid maten igen, andra ingridiensen mjölkpulver... Men gröten gick bra imorse? Den är väl en dosfråga...

Nu har det i alla fall kommit nya gröter så jag kan ju köpa hem annan än EnaGo. Maken kommer bli knäpp på mig! Det står redan tre öppnade paket på bänken; EnaGo, mjölkgröten och ett felköp (mjölk) som han inte heller gillade. Undrar hur lång tid man bör testa? Nåväl, läk var borta till på onsdag så först då får hon meddelande om våra bekymmer och kan välja om hon vill klämma in någon telefontid inom närmsta månaden fast det inga tider finns...

Ska ringa bvc med, men de kan inget om allergi. Bara för att få allmänna tips om maten. Känner mig desperat!
  • sanHbg
    Miralicia skrev 2010-02-17 19:52:27 följande:
    Nja, de kan inte bara välja att märka den som mjölkfri bara för att den inte innehåller mjölk i innehållsförteckningen. Sör att få märkas som mjölkfri så finns det flera krav, dels anmälan till livsmedelsverket om att den produkten är ett livsmedel för särskilda näringsändamål (SärNär) och sen följa de reglerna där man garanterar att kontamination under tillverkningen inte kan förekomma genom tex separata maskiner/lokaler för tillverkning mm. Becel i nån/några av varianterna är utan mjölk i innehållsförteckningen men den tillverkas i samma maskiner som de andra Becelsorterna med mjölk, men med ordentlig rengöring/disk mellan omgångarna och att de utan mjölk tillverkas först i de rengjorda maskinerna för att minimera risken för kontaminering. Men de har inte tillräckligt strikt för att leva upp till att kunna SärNär-märka och sen innebär en SärNär-märkning med "mjölkfritt" extra arbete och kostnader i tillverkningen jämfört med om man bara gör produkten utan mjölk i innehållsförteckningen.
    Fast milda mjölkfritt tillverkas i samma maskiner och lokaler som övriga milda produkterna (ej culliness), har jobbat i fabriken. Men ja självklart diskas allt noga, men om man ska vara riktigt extrem bör de kunna innehålla spår av mjölk också, trots märkning.

(menar inte att bråka eller ifrågasätta, men kanske något att tänka på för er med extremkänsliga barn om de skulle reagera efter att ha ätit mjölkfri milda)
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar