• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Smulan1979
    Mamma Tes skrev 2010-02-20 02:41:45 följande:
    Nu har vi försökt introducera nutra under några dagar. Då vi började tillsätta socker gick det hur bra som helst. Tillsätter knappt en halv tesked. Nu försöker vi minska på mängden för vill ju inte göra henne sockerberoende. Men då totalvägrar hon. Hon bara grät och grät och grät nu för en stund sen då jag matade henne. Satte till lite mera socker, då slurpade hon. Vad ska vi göra?
    Om jag var er så hade jag bara fortsatt ett tag till med sockret, och testat senare. Självklart är det inte bra med socker, men viktigast är ju att hon får i sig sin mat. Det kommer säker funka att minska/ta bort det senare.

Jag vill egentligen inte ge så mycket socker (och har varit väldigt restriktiv med min stora tjej) men i det här läget hade jag inte haft dåligt samvete.

Men om det känns bättre så kunde du ju testa med kanske kanel, kakao eller kardemumma.
  • Mamma Tes
    Smulan1979 skrev 2010-02-20 11:38:59 följande:
    Om jag var er så hade jag bara fortsatt ett tag till med sockret, och testat senare. Självklart är det inte bra med socker, men viktigast är ju att hon får i sig sin mat. Det kommer säker funka att minska/ta bort det senare. Jag vill egentligen inte ge så mycket socker (och har varit väldigt restriktiv med min stora tjej) men i det här läget hade jag inte haft dåligt samvete. Men om det känns bättre så kunde du ju testa med kanske kanel, kakao eller kardemumma.
    Jag glömde säga att min dotter är bara 12 veckor gammal (5 veckor korrigerat). Kan väl inte vara så bra för hennes mage med kryddor då. 
  • Kavat
    Mamma Tes skrev 2010-02-20 02:41:45 följande:
    Nu har vi försökt introducera nutra under några dagar. Då vi började tillsätta socker gick det hur bra som helst. Tillsätter knappt en halv tesked. Nu försöker vi minska på mängden för vill ju inte göra henne sockerberoende. Men då totalvägrar hon. Hon bara grät och grät och grät nu för en stund sen då jag matade henne. Satte till lite mera socker, då slurpade hon. Vad ska vi göra?
    Du kan försöka med lite vaniljsocker istället. Det smakar sötare än vanligt socker. Sen är det nog bara att ge det lite tid och sakta sakta dra ner på det. Tillsist äter hon utan.

Kanel, kakao och kardemumma låter alldeles för starkt!
    Även om hon hade varit mycket äldre så tror jag det är svårare att vänja av med än socker, som ju egentligen inte har någon smak.
  • Mamma Tes
    Kavat skrev 2010-02-20 14:41:40 följande:
    Du kan försöka med lite vaniljsocker istället. Det smakar sötare än vanligt socker. Sen är det nog bara att ge det lite tid och sakta sakta dra ner på det. Tillsist äter hon utan. Kanel, kakao och kardemumma låter alldeles för starkt! Även om hon hade varit mycket äldre så tror jag det är svårare att vänja av med än socker, som ju egentligen inte har någon smak.
    Vi går på akupunktur med lillan mot hennes kolik. Den bm som gör det ville att vi skulle köra med mjölkfritt ett tag också... Det var hon som sa igår att "nästa mål, då tar ni bort sockret helt". Herregud! Vi har ju bara kört med socker i knappt 2 dygn nu. Då kör vi på lite till iaf. Tack ska ni ha!
  • Pokergirl

Tesan: Det viktiga är ju att hon nu får i sig mat. Försök att successivt ta bort sockret. Det finns ju alternativ till socker som inte höjer insulinet men jag vet inte hur det är att ge till så små.

* * * Älskade Cornelia 091030 pokergirl.blogg.se * * *
  • Pokergirl

Jag har en fundering runt Nutramigen. Dottern kräks helt kopiöst, hela tiden. Är det något ni andra upplevt? Finns det annan mjölkfri ersättning att byta till?

* * * Älskade Cornelia 091030 pokergirl.blogg.se * * *
  • Mamma Tes
    Pokergirl skrev 2010-02-21 12:57:01 följande:
    Jag har en fundering runt Nutramigen. Dottern kräks helt kopiöst, hela tiden. Är det något ni andra upplevt? Finns det annan mjölkfri ersättning att byta till?
    Vi tycker också att våran bebis kräks mycket av den...
  • Tibell
    Pokergirl skrev 2010-02-21 12:57:01 följande:
    Vi har Althera till våran tös. En rätt så ny produkt vad jag fattat det som!
  • Tibell

Känner mig lite kluven just nu. Dottern har varit mjölkfri i lite mer än 2 veckor nu. Vi märkte som ni vet en jätte stor skillnad bara efter några dagar. Hon började bajsa varje dag, hon somnade utan något gnäll och sov lugn och tryggt, hennes eksem blev något bättre och hon åt både lugnare och mer. Den senaste veckan har dock alla symptom börjar komma tillbaka. Hon är svårnattad och när hon väl somnat vaknar hon efter en kort stund och är ledsen igen. Hennes utslag blir bara torrare och torrare..trots att vi smörjar ( Kan ju iofs ha med vädret att göra ), hon äter jätte dåligt och de två senaste bajsblöjerna var något hårdare igen..fast hon bajsar fortfarande dagligen!!
    Så nu känns det som man helt plötsligt backar igen..vilket är oehört tungt. Vi var så glada över hur nöjd och belåten hon var.
    Vad har ni för ideér?! Har era barn betett sig likadant ?! Är hon kanske inte ens allergisk och alla förbättringar var bara av en ren slump?! Eller är hon bara i en helt vanlig utveckligsfas ?! Vet att det är jätte svårt för er att svara på men tänkte att det kanske var någon som har en idé. Känner mig så ledsen över detta bara =(
    Tack på förhand..ni är toppen!!

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar