• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Amulett
    Dalkulla74 skrev 2010-02-22 11:26:07 följande:
    Ja tack, karbamid heter det .Det är olika på olika barn vad de reagerar och inte reagerar på. Caress har vi också haft och den har med karbamid i men det har gått bättre.
    Locobase LPL innehåller inte karbamid (om det var den någon hänvisade till att man kan få på recept, finns bara på recept, och med tre bokstäver bakom). Den innehåller mjölksyra istället. Jag har upplevt att den svider mindre än karbamiden (tar den själv), men det är säkert olika från person till person.
  • Smulan1979
    Icis86 skrev 2010-02-22 11:52:59 följande:
    Jag ska nu under en månad äta mjökfritt då Lucas ska vänja sig vid den mjölkfria ersättningen, Nutra. Vi får se hur detta ska gå då han verkligen inte verkar tycka den smakar vidare gott =) Men jag har en fråga till er kunnande =) Vi var och handlade igår och då såg jag att det fanns mjökfri välling. Då undrar jag - Vad innehåller nutra som inte vällingen gör ? Måste man ge nutra eller annan ersättning eller kan man bara ge välling och annan mjökfri mat då Lucas nu är sex månader ? Hur mycket "fast" föda ska man få i honom varje dag ?
    Jag kan inte ge ett helt rätt svar kanske, men när jag var hos dietisten så sa hon att de mjölkfria vällingarna och grötarna som man kan köpa själv inte täcker barnens näringsbehov, även efter 6 månader.

Men jag vet tyvärr inte exakt vad det är som nutra har som de andra inte har Men både välling och gröt skulle tydligen göras på nutra. Nu ammar jag fortfarande men sen får vi väl vänja lilltösen med nutra. Hoppas det ska gå smidigt för jag gillar sådär att äta ägg- och mjölkfritt {#lang_emotions_undecided}
  • Dalkulla74
    amulett och ka kavat: tack, ok det var mjölksyran i den. Klurigt det där, perioder har det gått bra med den och stundtals med caressen. Han verkar reagera lite olika, kanske beroende på säsong och hudstatus. Om han är varm och svettas eller inte påverkar nog med.

k kavat: Protopic hade vi tänkt testa på Martin och frågade om den på hud på KS. Men där tyckte de att vi skulle avvakta tills om vi verkligen behövde ta nya vägar eftersom den inte testats/använts så mycket på barn ännu. Då var det dessutom vår så sommaren var i antågande + att han då efter eksemskolan var väldigt mycket bättre i sina eksem . Kul att höra att den fungerar bra för er! Hur mkt använder ni den och hur bra är "väldigt bra" *nyfiken*?

blå myran: Ahh var det stopp för sädesslag för er med .

Något mer som vi börjat med att ge vår son är Eskimo kids omega3-6-9 tillskott. Själva huden har aldrig varit så len, iaf inte sedan han var 1-2månader . Det blir ju på ett sätt som att "smörja" huden fast innefrån istället.

Lisas dietist rådde oss med att blanda Nestlés mjölkfria gröt med Nutra om vi skulle ge den Lisa var 6mån då vi var till henne. Jag köpte den gröten (havre+katrinplommon) här om dagen för första gången och blandade då ut den i solhavre. Jag hoppas hon får i sig det hon ska ändå nu när hon är så pass gammal (11mån) genom dels att amma 3ggr/dygn och dels genom vanliga maten hon får. Annars är det Enago-gröten som hon får mest och den innehåller det hon behöver även fast man blandar i vatten. Den nya mjölkfria gröten från Semper som innehåller grahamsmjöl och rismjöl tror jag det var har vi med provat förra veckan. Den gillade hon så där...tror dessutom att hon blev hård i magen av den. Har blandat i lite av den då jag gjort enago-gröten nu.
  • lightfish

Ingen aning hur poppis jag kommer bli hos dietisten men här hemma hos oss kör vi på den mjölkfria vällingen från EnaGo i havredryck/solhavre och istället för Nutramigen... Han ville absolut inte ha den och vi fixade inte att plåga honom med det...(provade till och med med Chokladpuddingspulver i för att maskera smaken men det gick inte heller...). Han äter även gröt (EnaGo) två ggr om dagen samt att han får havredryck med lite vällingspulver i till varje lagad mat... W är 10 månader...

• Icis86

Det var Enago jag köpte - både gröt och välling. Jag provade med välling idag men det var sådär, jag drack lite sedan verkade han komma på att det inte var bröstmjök och då villa han absolut inte ha mera.

Vi var hos en diestist i förra veckan men jag kände inte att jag fick något svar alls - bara lite papper att läsa igenom typ.

Usch vad jag tycker detta är rörigt =)
    Hur ska man veta vad som är bra/nyttigt att ge och inte ?

För OM nu Enago välling innehåller det som han behöver - varför då behöva Nutra som man måste läsa med recpet m.m.
    Vad betalar ni företsen för Nutra när ni har recept och hur mycket går det ut ungefär ?

• Mamma Tes

älskling87: Våran dotter (snart 13 veckor, 6 veckor korrigerat) är också så gnällig och missnöjd. Tror inte längre at hon är allergisk, eller vet inte.. Vi kör nu med nutra då våran lilla går på akupunktur mot kolik och då rekomenderar dom mjölkfritt då 25% av kolikbarnen är mjölkINTOLERANTA När hon sedan är symptonfri slka vi prova införa den vanliga ersättningen igen för att se om hon reagera på det..

Varför jag berättade detta vet jag inte Ville väl eg. bara dela med mig av att våra lilla också är gnällig och missnöjd och det har hon varit länge. Ingen aning om vad som är fel.. om det är något fel?
  • EL I

var o hämtade ut nutra till sonen i dag. hade fått nutra 2 till sonen denna gång (han är 14 månader nu) men de hade nog läst fel på receptet eftersom jag fick 12 burkar ist för 6 som det stod på receptet o sen vanlig nutra... de hade nog läst 2x6x400g hihi
    gör inte mig nåt eftersom jag bara gör välling av nutran. behöver ju inte 2:an eg... så det blev mkt billigare än vanligt haha

• LeiasMamma
    Dalkulla74 skrev 2010-02-22 13:31:05 följande:
    amulett och ka kavat: tack, ok det var mjölksyran i den. Klurigt det där, perioder har det gått bra med den och stundtals med caressen. Han verkar reagera lite olika, kanske beroende på säsong och hudstatus. Om han är varm och svettas eller inte påverkar nog med.k kavat: Protopic hade vi tänkt testa på Martin och frågade om den på hud på KS. Men där tyckte de att vi skulle avvakta tills om vi verkligen behövde ta nya vägar eftersom den inte testats/använts så mycket på barn ännu. Då var det dessutom vår så sommaren var i antågande + att han då efter eksemskolan var väldigt mycket bättre i sina eksem . Kul att höra att den fungerar bra för er! Hur mkt använder ni den och hur bra är "väldigt bra" *nyfiken*?blå myran: Ahh var det stopp för sädesslag för er med .Något mer som vi börjat med att ge vår son är Eskimo kids omega3-6-9 tillskott. Själva huden har aldrig varit så len, iaf inte sedan han var 1-2månader . Det blir ju på ett sätt som att "smörja" huden fast innefrån istället.Lisas dietist rådde oss med att blanda Nestlés mjölkfria gröt med Nutra om vi skulle ge den Lisa var 6mån då vi var till henne. Jag köpte den gröten (havre+katrinplommon) här om dagen för första gången och blandade då ut den i solhavre. Jag hoppas hon får i sig det hon ska ändå nu när hon är så pass gammal (11mån) genom dels att amma 3ggr/dygn och dels genom vanliga maten hon får. Annars är det Enago-gröten som hon får mest och den innehåller det hon behöver även fast man blandar i vatten. Den nya mjölkfria gröten från Semper som innehåller grahamsmjöl och rismjöl tror jag det var har vi med provat förra veckan. Den gillade hon så där...tror dessutom att hon blev hård i magen av den. Har blandat i lite av den då jag gjort enago-gröten nu.
    Blev lite nyfiken bara, har Semper kommit med en ny mjölkfri gröt??
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-02-22 12:18:16 följande:
    Funderar lite. Är du helt ren när du smörjer in henne? Alltså nytvättade händer utan tvål med mjölk i?
    Nu måste jag fråga er här. Vi bytte tvål för drygt en vecka sedan ( samma stund som eksemem började komma tillbaka ) och nu ser jag att den heter palmolive milk and honey! Innehåller den mjölk då?! isåfall skulle ju det vara förklaringen!?
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-02-22 17:35:11 följande:
    Nu måste jag fråga er här. Vi bytte tvål för drygt en vecka sedan ( samma stund som eksemem började komma tillbaka ) och nu ser jag att den heter palmolive milk and honey! Innehåller den mjölk då?! isåfall skulle ju det vara förklaringen!?
    Japp! Skulle tro det.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar