• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Amulett
    EL I skrev 2010-02-22 18:56:11 följande:
    det ska ju finnas en från 6 mån o en från 1 år om jag inte missminner mig. var faktiskt inne på vår lokala ica i dag och bad de ta hem, de  skulle ha den inne redan på torsdag! skoj att de bryr sig o lyssnar!
    Risgröt med banan: 4 mån på apoteket

6 mån - välling
    8 mån - gröt
    1 år - fullkornsvälling
    alla dessa baserade på ris, vete och äpple i livsmedelsaffär
  • Amulett
    Tibell skrev 2010-02-22 18:04:17 följande:
    Ja ! Hade ju inte en tanke på att tvål innehåller mjölk..varför liksom?!Aja. Nu blir det till att slänga den och köpa en annan!Men som du säger är det skönt att ha hittat orsaken!
    Ja visst är det irriterande. Inte minst när man är hos vänner som har "snygg" tvålpump och ingen aaaaaaning vad som finns i den, eller som bara har en "hårdtvål" liggande. Jag hade faktiskt en liten flaska med flytande tvål i skötväskan i en period så att jag och sonen kunde använda garanterat säker tvål ...

Kolla igenom innehållsförteckningen så hittar du säkert något som faktiskt påminner om mjölknamn där.
    Zendium vuxentandkräm innehåller också mjölkprotein.

Lactacyd-tvål har innehållit mjölkprotein, tror jag nyss läste i någon av trådarna här att den inte gör det längre, men jag är inte säker.
  • Mela78
    Amulett skrev 2010-02-22 19:27:01 följande:
    Risgröt med banan: 4 mån på apoteket 6 mån - välling 8 mån - gröt 1 år - fullkornsvälling alla dessa baserade på ris, vete och äpple i livsmedelsaffär
    6 månadersvällingen är baserad på enbart ris, precis som gröten man köper på apoteket.
    Gröten från 8 mån och vällingen från 1 år är baserade på ris, vete och äpple.
  • Dalkulla74
    K Kavat: Oj ja tanken på överkonsumtion av havreprodukter har inte slagit mig , trodde att det bara kunde vara bra liksom. Men att variera gröt har varit min tanke ändå, vill inte fastna i att Lisa bara ska gilla banan och äppelsmaken som Enago har. Sempers nya som ni skrev är på ris, vete och äpple satte stopp på hennes mage och Nestlés havre och katrinplommon gjorde att det svämmade över i blöjan istället . Tack för påpekningen om att Nestlés inte får kallas mjölkfri, jag är medveten om det men ville testa ändå trots att det går lite emot mitt tänk (jag som ammar äter i stort sett aldrig produkter som det står kan finnas spår av mjölk fast risken för att det ska överföras i sådan liten mängd nog är försumbar) men just det att jag gärna vill ha fler grötsorter att variera med gjorde att jag ändå köpte det där nestlépaketet. Ikväll gjorde jag föresten Enago i solhavre och det tror jag uppskattades lite extra av lilla fröken . Tack för mer info om Protopic, så intressant att höra av folk som använder det och inte bara ifrån sjukvård/säljare .
  • Amulett
    Mela78 skrev 2010-02-22 20:15:34 följande:
    6 månadersvällingen är baserad på enbart ris, precis som gröten man köper på apoteket.Gröten från 8 mån och vällingen från 1 år är baserade på ris, vete och äpple.
    Tack för rättelsen!
  • Mela78
    Amulett skrev 2010-02-22 21:02:52 följande:
    Tack för rättelsen!
    Inte lätt att hålla isär. Fick fuska lite, sprang och kollade på förpackningarna i köket. Är så glad att det finns både välling och gröt som är både mjölk- och glutenfri!
  • Blå Flygare

Tänkte uppdatera ang mina funderingar på A med astman. Han blev ju sämre ca en v efter mjölk"intro", vilket är lite lång tid. Han var då alls inte förkyld, men nu på ett par dar har han blivit det. Det har också S, och hon precis som A blev sämre i astman INNAN förkylningen märktes något. Så jag känner att jag kan stryka alla misstankar om mjölken nu. Samtidigt hade det varit skönt om vi bara kunnat ta bort mjölken så skulle astman bli bättre - känner vi medicinerar hur mycket som helst.

• Dalkulla74
    Blå myran: Intressant iaktagelse om astman INNAN man märker förkylningen (och va skönt för er att det nog då inte är mjölken ). Det är lika med Martin och hans eksem har vi märkt, de blossar upp och vi funderar febrilt över vad han kan ha ätit som orsakat det och sen en två dagar senare så kommer förkylningen i någon form. Atopiska bekymmer är både eksem och astma om jag inte minns fel så det kanske inte är så oväntat ändå att de märker av dagsformen och det visas med astma/eksem så där innan vi fattar att det är förkylning som orsakar det.
  • Blå Flygare
    Dalkulla74 skrev 2010-02-22 21:53:46 följande:
    Blå myran: Intressant iaktagelse om astman INNAN man märker förkylningen (och va skönt för er att det nog då inte är mjölken ). Det är lika med Martin och hans eksem har vi märkt, de blossar upp och vi funderar febrilt över vad han kan ha ätit som orsakat det och sen en två dagar senare så kommer förkylningen i någon form. Atopiska bekymmer är både eksem och astma om jag inte minns fel så det kanske inte är så oväntat ändå att de märker av dagsformen och det visas med astma/eksem så där innan vi fattar att det är förkylning som orsakar det.
    Vad bra du säger det med eksemet så jag kan sluta fundera på varför han har så torr hud nu plödsligt
    Man vet ju själv hur man kan känna en förkylning på G ett par dagar innan den bryter ut, så det är väl inte så konstigt. Men jobbigt när man inte hinner öka medicinen förän de redan är sämre.
  • lightfish
    Kavat skrev 2010-02-22 17:58:47 följande:
    Läs mitt tidigare inlägg om överkonsumering av havre.  Jag åt i stort sett bara havre i allt när jag ammade sonen och åt mjök, ägg och sojafritt. Smörgås, havregrynsgröt, imat i den mesta maten och havredryck till kaffe och till gröt mm... Sonen blev allergisk mot havre och vete och min glutenintolerans "bröt ut". Glutenintolerans är ju ärftligt och jag har troligtvis haft den mer eller mindre latent hela livet, men jag tror att min överkonsumtion orsakade sonens allergi. Tror säger jag, för jag vet inte. Men kan man så variera maten är mitt tips.
    Eftersom jag är allergisk mot soja och man ändå inte rekommenderar att man ska byta ut mjölkproteinprodukter mot sojaprodukter när barnet är så litet (W var 5 månader) så hade W redan fått en rejäl dos havre via bröstmjölk och vi har även kontrollerat med pricktest att han inte reagerar. Han visade sin äggallergi tidigt och den kom via bröstmjölk medan mjölkproteinallergin visade sig efter 3 försök att ge bröstmjölkersättning med mjölkprotein.... Vi hann även göra pricktest och blodprov som inte visade något, gav honom bröstmjölksersättning baserad på mjölk (en gång efter pricktest och två ggr före) och vips, 4 veckor senare var mjölkproteinallergin ett faktum...

Visst, har man känslighet medfött som ditt barn hade från dig så är det givet att stora mängder kan trigga det men rent medicinskt, vad jag vet, så finns det inga belägg för att någon som inte har överkänslighet/allergi i nära familj skulle få en allergi/överkänslighet av överkonsumtion....{#lang_emotions_undecided}
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar