• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Dalkulla74
    älsklingen87: Att det röda gick över på några timmar är tyvärr ingen garanti för att det inte var en reaktion mot något. Min son reagerar jättefort på om han får tex ägg på huden. Skyndar jag att tvätta av honom och sedan på med kortison kan det dämpas rätt fort ändå. Visst har vi tvekat om Martins allergier, dvs om hur många olika saker han inte tål iaf. Ägg har konstaterats på pricktest och blodprov och det märker vi ju också lätt på honom medans vi inte fått varken mjölk eller soja konstaterat på något test men att vi själva märkte förbättring då vi tog bort de ur kosten. Vi har tänkt prova båda sakerna någon gång då Martin är fin i huden (händer max 1 kort period försommaren varje år) så vi kan märka tydlig försämring om han inte tål det. Men tack och lov har Martin en bra barnläkare som inte tycker att vi är tramsiga som låter honom gå på mjölk och sojafri kost även fast inget har konstaterats. Nu visade ju dessutom tester på lillaysyster att hon inte tål mjölkprotein så det är förmodligen lika med storebror även om tester inte ger utslag. Martins läkare förklarade det som att det finns 4 olika typer av allergiker. Jag minns inte alla 4 typerna men hon klassade Martins mjölkallergi som typ4 då han oftast reagerar långsamt med eksem 1-2dagar efter han fått det i sig. Medans Lisa var en typ2 som reagerar snabbt istället och att det därmed kanske också ger utslag på pricktestet.

Var det vanliga Locobasen på tub (gul dekor) som du smörjde med? Eller var det repairen? Den senare kan jag nämligen tänka mig att det kan bli rodnad efter.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-02-24 19:17:56 följande:
    Nej de testade aldrig ägg..trots att jag frågade! Men det var nog bara smörjan ändå..för det bleknade efter nån timme. Dock inte helt utan är fortfarande rött/rosa men inte så ilsket. Ja jag ska testa det när/om hon vaknar något mer ikväll. Men när jag smörjde henne i morse kan jag inte komma ihåg att hon såg ut sådär! Får testa i morgon annars! Blir så trött på folket runt omkring mig just nu. INGEN tror att lillstumpan är allergisk. De verka tycka jag är skitlöjlig som tror det. Och eftersom jag själv tvekar titt som tätt gör det inte saken bättre ?! Det skulle inte förvåna mig om de ger henne mjölk om några månader bara för att..suck Har ni tvekar många gånger på era barns allergier ?! Jag vet inte hur många gånger om dagen jag tvekar och får för mig jag inbillar. Får hoppas läkaren har positiva svar till mig på fredag när hon ringer om provsvaren!
    Angående ägg, så låter det ju konstigt om hon inte blev likadan i morse när du smörjde.
    Ärligt talat så förstår jag inte att du tvekar längre. Hade min son haft så tydliga symptom som går bort så fort på mjölkfritt så hade jag varit glad.
    Sen är det trist att du inte blir betrodd, men tyvärr så blir man motarbetad.
    Visa korten du tagit och säg vad hon fått i sig eller på sig vid just det tillfället. Jag hade blivit arg på alla som misstrott mig, och blir än idag.

Du kan göra eget test hemma. Smörj lite ägg på undersidan av armen och lite mjölk på andra armen och då bara inom ett visst område. Du kan ju rita ut med penna eller liknande och så ser du om det blir någon reaktion inom 15 min och kolla sen efter någon timme också osv. Var noga med att hon inte på något sätt får i sig.
  • Pokergirl
    Kavat skrev 2010-02-24 19:46:30 följande:
    Förtjockningsmedel? Vilken sort? Nestargel innehåller nämnligen sojasläkting och den bör du inte ge! Troligtvis behöver du större hål om du förtjockar det.
    Jag beställde, Nutilis. Jag hade inte i tanke att produkten kunde innehålla mjölk eller soya.
    Så här står det:

Ingredienser
    Modifierad majsstärkelse (E1442), maltodextrin, taragummi,
    xanthangummi, guarkärnmjöl.
    * * * Älskade Cornelia 091030 pokergirl.blogg.se * * *
  • Kavat
    Pokergirl skrev 2010-02-24 19:59:58 följande:
    Jag beställde, Nutilis. Jag hade inte i tanke att produkten kunde innehålla mjölk eller soya. Så här står det: Ingredienser Modifierad majsstärkelse (E1442), maltodextrin, taragummi, xanthangummi, guarkärnmjöl.
    Innehåller sojasläktingar, både taragummi och guarkärnmjöl så det hade jag inte gett eftersom hon har mjölkproteinallergi. Ungefär 30-50 % av mjölkproteinallergikerna får även sojaallergi..
  • Tibell
    Dalkulla74 skrev 2010-02-24 19:55:05 följande:
    Var det vanliga Locobasen på tub (gul dekor) som du smörjde med? Eller var det repairen? Den senare kan jag nämligen tänka mig att det kan bli rodnad efter.
    Nej jag smörjde med den vanliga gula!
  • Miralicia
    Pokergirl skrev 2010-02-24 19:59:58 följande:
    Jag beställde, Nutilis. Jag hade inte i tanke att produkten kunde innehålla mjölk eller soya. Så här står det: Ingredienser Modifierad majsstärkelse (E1442), maltodextrin, taragummi, xanthangummi, guarkärnmjöl.
    både tarakärnmjöl (E417) och gurakärnmjöl (E412) är sojasläktingar.

Vill du ha förtjockningsmedel så satsa på Nestles "Thicken Up", det innehåller enbart modifierad majsstärkelse.
  • Dalkulla74

När ni skriver om glass på dagis..Martin brukar alltid få OATLY-glassen där när det är kalas eller så. Men idag berättade han själv när vi kom hem att han hade fått glass ur en sån där förpackning med många kanter. Jag fattade direkt att det var Toufyline (eller hur det nu stavas) som ju är gjord på soja. Han berättade att det var kompisens mamma som hade haft glassen med sig och att Martin hade sagt att han tålde soja (hmmm, vi har diskuterat det med honom hemma att vi nog ska ta och testa soja när han blir fin i eksemen men han drog en anann slutsats av det då tydligen och trodde det var fritt fram att testa själv när han blir erbjuden). Jag klandrar inte Martin men däremot så undrar jag lite hur det kan komma sig att fröknarna inte reagerade?! De som brukar vara sååå noga med allt och dessutom kom ut till mig i hallen idag och frågade om han fick äta den sortens strössel som kompisen hade med sig.

Nåja, jag är inte skitförbannad men verkligen glad att Martin berättade så att vi kan vara uppmärksamma nu på hur han är de närmsta dagarna.

• EL I
    Kavat skrev 2010-02-24 19:48:29 följande:
    Trist! Piggelin innehåller också sojasläkting om han fått det istället..
    Får kolla med dem i morgon... så onödigt bara.
    Mjölk är de bra på att undvika för det är många barn som inte tål det på dagiset men soja är typ den första de har...
    Då tycker man de borde tänka ännu mer på det...
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-02-24 19:55:13 följande:
    Angående ägg, så låter det ju konstigt om hon inte blev likadan i morse när du smörjde. Ärligt talat så förstår jag inte att du tvekar längre. Hade min son haft så tydliga symptom som går bort så fort på mjölkfritt så hade jag varit glad.Sen är det trist att du inte blir betrodd, men tyvärr så blir man motarbetad.Visa korten du tagit och säg vad hon fått i sig eller på sig vid just det tillfället. Jag hade blivit arg på alla som misstrott mig, och blir än idag. Du kan göra eget test hemma. Smörj lite ägg på undersidan av armen och lite mjölk på andra armen och då bara inom ett visst område. Du kan ju rita ut med penna eller liknande och så ser du om det blir någon reaktion inom 15 min och kolla sen efter någon timme också osv. Var noga med att hon inte på något sätt får i sig.
    Jag vet inte heller varför jag tvekar riktigt =/ Är nog rätt så osäker som person och när ALLA , inklusive barnets far, inte tror mig blir det bara värre!
    Det är tur att jag har er i allafall..annars hade dottern fortfarande ätit Nan!

Men det jag reagerat på är att hon endast blir röd på de ställen hon redan har eksem när hon får i sig mjölk eller blir utsatt för det på huden.
    Svårt att förklara känner jag!
    Men utslagen försvinner aldrig helt utan håller sig som hudfärgade torreksem. Och när jag då tog på hennes armar med händerna jag precis hållt ägg i blev de röda inom bara några minuter!!
    Men ska testa att smörja henne igen och se om det blir likadant. Känns ju inte roligt att smörja henne om hon ska bli sådär ilsket röd. Blir era barn det med när ni smörjer ( använder den gula locobasen )
  • Pokergirl

Men skit också! Jag som trodde att denna produkt var "säker". Tack tjejer för hjälpen, jag får ringa apoteket imorgon och ändra min beställning.

* * * Älskade Cornelia 091030 pokergirl.blogg.se * * *
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar