• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Kavat
    Icis86 skrev 2010-02-25 12:02:54 följande:
    Idag såg jag att Lucas har fått ett område (ca 3-4 cm) som är rödaktigt och på magen har han röda prickar. Han har aldrig haft detta innan och jag har nu ätit mjölkfritt i en vecka.. Vad tror ni ?
    Jätte svårt att säga. Det kan inte vara som i älsklingen87s fall att du inte varit ren när du smörjt eller bytt tvål, tvättmedel osv?

Egentligen så är det vanligt att just röda fläckar brukar tyda på ev. äggeksem, medans prickar brukar vara mjölk. Men det varierar naturligtvis.
    Får han i sig ägg, ammar du?
    Kan han fått mjölk på sig?
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-02-25 14:03:57 följande:
    Visst hänger astma, eksem, allergier och atopisk hud ihop. Att huden är atopisk innebär så fint att man har lätt att få eksem. Man kan få eksem av i stort sett allt och det är inte alltid att man hittar någon koppling med mat eller kvalster, damm osv. Men ofta så finns det en viss koppling, även om man kanske aldrig inser kopplingen. Sen finns det mat som tex citrus som ofta förvärrar redan befintliga eksem eller skadad hud, även om man egentligen tål just citrus. Det händer även att mammor till mjölkallergiska barn inser att de själva reagerar på mjölkprotein. Men de har alltså inte vetat om det förän de själva tar bort mjölk ur sin kost vid amning av mjölkproteinallergiskt barn och helt plötsligt försvinner en massa symptom som de kanske inte ens själva visste om att det var symtom. Blå Myran är ett exempel, jag har även en annan kompis som upptäckte detsamma. Jag TROR att om din dotter inte får varken i sig eller på sig ägg under en månads tid så kommer hon att se fin ut i huden (förutsatt att det bara är det hon inte tål). Men det är supersvårt att hålla dem utan kontakt med saker. Det kan ju räcka att hon stoppar en sak i munnen på öppna förskolan som någon annan bebis som äter mjölk har sugit på och så är det kört och hon får eksem igen. Så det kommer oavsett bli svårt att hålla henne helt eksemfri, men kan inte göra mer än att göra sitt bästa. Om hon reagerar på ägg via kontakt så är jag rätt säker på att hon inte tål ägg - att äta heller, så var superförsiktig, eftersom det ofta är en snabb reaktion som kan ge andnöd.
    Glömde skriva att bland bebisar är de vanligaste matallergierna i nämnd ordning mjölk, ägg, soja, vete (havre), fisk (torsk) och nötter
    Därför är det helt klart vanligast att de är allergiska mot mjölkprotein och allergier är ärftligt, även om det inte betyder att man måste få samma allergi.
  • Tibell
    Amulett och K Kavat:

Ja detta låter ju faktiskt helt vettigt. Jag är själv allergisk mot damm, gräs och kvalster. De senaste åren har jag märkt att jag reagerar på tex tomat!
    Så att dottern får andra allergier är ju inte helt konstigt med andra ord!

Jag hoppas verkligen hon blir fin i huden snart. Gör så ont i mig att se hennes utslag =( Men nu ska vi försöka få bort så mycket mjölkprodukter som möjligt för att underlätta eftersom hon reagerar även på kontakt. Stora dottern dricker ändå inte mjölk eller äter yoggi tex. Tror hennes mage med skulle må bra med mindre mjölk då hon också har problem med antingen hård eller lös avföring! Min mage är inte heller helt ok efter ett glas mjölk!

Nu är det ju så att läkaren ska ringa mig i morgon. Vad ska jag säga/göra om det inte har visat sig på blodproverna. Eftersom de inte ens tror hon är allergisk via intag kommer de absolut inte tro hon är det på även kontakt. Men det tror vi hon är eftersom hon blir ilsket röd på sina utlsag om man duttar lite mjölk därpå ( har bildbevis som tur är )
    Ska jag ta upp detta med min atopiska eksem och mina allergier ?! Och berätta att jag läst att det tydligen kan hänga ihop?!
  • Icis86
    Kavat skrev 2010-02-25 14:09:26 följande:
    Jätte svårt att säga. Det kan inte vara som i älsklingen87s fall att du inte varit ren när du smörjt eller bytt tvål, tvättmedel osv?Egentligen så är det vanligt att just röda fläckar brukar tyda på ev. äggeksem, medans prickar brukar vara mjölk. Men det varierar naturligtvis.Får han i sig ägg, ammar du?Kan han fått mjölk på sig?
    Han har prickar på magen och på båda armarna två röda fläckar som är röda.
    Jag Ammar och har ätit ägg nyligen (till frukost) men det har jag gjort innan också och inte sett några utslag...
    Tycker sånt här är skit svårt att ta upp med bvc tex. för man får ingen hjälp - de säger att man ska smörja och smörja..
  • siggeliten

Har inte varit här i tråden på väldigt länge men nu är jag tillbaka med nya funderingar och hoppas ni kan hjälpa oss!

Kort resumè:

Sonen är idag tre år. Konstaterad mjölkproteinallergi vid fyra månader - reagerade med nässelutslag och andnöd. Även ägg och pälsdjur var han allergisk mot enligt pricktest.

Vid 2,5 år började vi med mjölk och ägg igen och det  har gått bra! Pälsdjur visar dock ff på pricktest men inga häftiga reaktioner. Får nässelutslag vid kontakt med djursaliv. Möjligtvis lite rinnnäsa.

Testad för gluten  men det har han inte. Puh!

Nu till saken: Trög mage och hosta.
    Magen har alltid varit trög, bajsat max en gång per vecka.
    Hosta får han väldigt lätt. Vid minsta förkylningsbacill så kommer den hemska hostan.

Har ätit Lactulos, Lactipex mm utan resultat. Nu får han Forlax som verkar funka!

För hostan har han precis fått inhalator med Pulmicort. Vet ej resultat än.

Men det som slog mig: Hänger allt detta ihop???

Allergi + trög mage + hosta

Vad är er erfarenhet? Finns det fler med samma symptom?
    Fler som ger Forlax? Hur funkar det för er?
    Fler som ger Pulmicort, resultat?

Många funderingar blev det! :)

• Tibell

Nu kommer jag med en fråga igen =)
    Måste barnet reagera med magont om de fått i sig ytterst lite av något de inte tål eller räcker det med eksem ?!
    Hennes eksem blossade ju upp tokmycket idag och nu är de nästan helt borta ( dock inte helt läkt än )
    Sambon tror att han kanske använde fel diskborste när han diskade dotterns flaska!
    Men hon har inte reagerat med ont i magen?!

• EL I

Nu har jag pratat med dagis. Det enda han hade fått som var annorlunda var att de gav honom isglass eftersom de andra barnen fick Toufuline glass...det var en isglass med chokladtopp men de hade tagit bort chokladen
    Så antagligen fanns det choklad kvar skulle jag misstänka eller att det var nån sojasläkting i isglassen. Jag sa att jag tar med glass som de kan ha i frysen som han får äta när det är "kalas".

En annan sak. Visst är brago orginalkex mjölkfria???? Jag har läst och läst o läst på dem...det är ju sojalecitin i men det tål han.

• lightfish
    EL I skrev 2010-02-25 17:26:17 följande:
    Nu har jag pratat med dagis. Det enda han hade fått som var annorlunda var att de gav honom isglass eftersom de andra barnen fick Toufuline glass...det var en isglass med chokladtopp men de hade tagit bort chokladen Så antagligen fanns det choklad kvar skulle jag misstänka eller att det var nån sojasläkting i isglassen. Jag sa att jag tar med glass som de kan ha i frysen som han får äta när det är "kalas". En annan sak. Visst är brago orginalkex mjölkfria???? Jag har läst och läst o läst på dem...det är ju sojalecitin i men det tål han.
    Ja, Brago Orginal är mjölkfria
  • Dalkulla74

Tittar in som hastigast mitt i nattningsproceduren

ELI:
    Det finns isglass med chokladtopp som inte innehåller mjölk, tror det var ICA som hade det. Men om det är någon sojasläkting i de vet jag inte. Jag har själv inte köpt dem, bara sett och läst när jag botaniserat i frysdisken. Brago är mjölkfira så även tex Göteborgskex rån med fyllning (även chokladfyllning . Göteborgskex har en bra hemsida ur allergisynpunkt så man kan kryssa i vilka produkter som är mjölk och äggfri tex .

älsklingen87: Man kan helt klart reagera med endast eksem på födoämnen, det är så min son gör med både mjölk och sojan. Ägg får han ont i magen av och spyr oftast upp det + lös mage.

Åter till kidsen !

• EL I
    siggeliten skrev 2010-02-25 14:48:36 följande:
    Har inte varit här i tråden på väldigt länge men nu är jag tillbaka med nya funderingar och hoppas ni kan hjälpa oss! Kort resumè: Sonen är idag tre år. Konstaterad mjölkproteinallergi vid fyra månader - reagerade med nässelutslag och andnöd. Även ägg och pälsdjur var han allergisk mot enligt pricktest. Vid 2,5 år började vi med mjölk och ägg igen och det  har gått bra! Pälsdjur visar dock ff på pricktest men inga häftiga reaktioner. Får nässelutslag vid kontakt med djursaliv. Möjligtvis lite rinnnäsa. Testad för gluten  men det har han inte. Puh! Nu till saken: Trög mage och hosta. Magen har alltid varit trög, bajsat max en gång per vecka. Hosta får han väldigt lätt. Vid minsta förkylningsbacill så kommer den hemska hostan. Har ätit Lactulos, Lactipex mm utan resultat. Nu får han Forlax som verkar funka! För hostan har han precis fått inhalator med Pulmicort. Vet ej resultat än. Men det som slog mig: Hänger allt detta ihop??? Allergi + trög mage + hosta Vad är er erfarenhet? Finns det fler med samma symptom? Fler som ger Forlax? Hur funkar det för er? Fler som ger Pulmicort, resultat? Många funderingar blev det! :)
    Min son är 3.5 år och har haft trögmage/förstioppningsproblematik sedan han var 1 vecka gammal. han har aldrig fått någon diagnos på mjölkproteinallergi men enligt hans barnläkare så är det troligtvist så men eftersom de kom på detta när han var 3 år och började bli bättre i magen så har vi aldrig uteslutit mjölk helt i hans kost.

Han har aldrig ätit forlax utan laktulos och movicol. Movicol var otroligt bra och funkade väldigt smidigt för honom. Lakulos åt han t o m 30 ml/dag när han var runt 4 månader så det kan jag inte påstå hade nån vidare effekt.

Han fick även diagnosen förkylningsastma  när han var ca 1½-2 år gammal och då mest med symtomet IHÅLLANDE hosta, men även att han blev rosslig och pipig i andningen vid förkylning (dock inte alla förkylningar, men hostan finns ALLTID där)

Vi ger pulmicort när han "bara" har hosta och sen får han aeromir också när han är pipig i andningen. vi tycker pulmicort funkar kanon vid hostan. han blir bättre redan efter kanske 15 minuter eller något sådant.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar