• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Winglur

Hur är det med aromer?

Mjölk arom (om det nu finns), ost arom, går det att äta sånt?
    Smör arom är ju ingen fara... :/
  • prinsessan 13 april

Hej har läst här ett tag om jag får lägga mig i diskussionen så kan jag tipsa om Gran Canaria...kanske inte så otroligt upplyftande men relativt billigt att fara till. Om man bor i tex San Augustin så går det bussar ca 10-15 min till en SUPERSTOR mataffär jämförbar med tyg ICA Maxi i Sverige. Funkade toppen för oss när vi var där.

• Dalkulla74

prinsessan 13 april: Tack för tipset! Vilket lägenhetshotell bodde ni på? Nyfiken att titta på lite bilder .

• EL I

Är man "alltid" allergisk  mot sojasläktingar om man inte tål soja eller är det olika? Någon som vet?

Min son tål ju inte soja, de två ggr vi provocerat MEN sen har han fått blåbärssoppa och nyponsoppa senaste veckan eftersom han matvägrar och jag läste inte så noga och såg sen när han hade fått det ca 1 vecka att det ju är guankärnmjöl i (heter det så???). Men han verkar inte reagera på det...

• Kavat
    Winglur skrev 2010-02-27 23:06:06 följande:
    Hur är det med aromer? Mjölk arom (om det nu finns), ost arom, går det att äta sånt? Smör arom är ju ingen fara... :/
    Jag har inte sett mjölkarom så jag är osäker. Kolla i Blå Myrans blogg där alla saker som innehåller mjölk står uppradat om du hittar det.
    Däremot så finns det smörarom som innehåller smör och då brukar det stå naturlig smörarom, har för mig att det står i Blå Myrans blogg.
  • Kavat
    EL I skrev 2010-02-28 09:18:17 följande:
    Är man "alltid" allergisk  mot sojasläktingar om man inte tål soja eller är det olika? Någon som vet? Min son tål ju inte soja, de två ggr vi provocerat MEN sen har han fått blåbärssoppa och nyponsoppa senaste veckan eftersom han matvägrar och jag läste inte så noga och såg sen när han hade fått det ca 1 vecka att det ju är guankärnmjöl i (heter det så???). Men han verkar inte reagera på det...
    Nej, det behöver man inte vara. Men eftersom ni aldrig har tagit bort sojasläktingarna, så misstänker jag att han brukar få i sig lite här och var. För de finns verkligen i det mesta. Och då lär ni inte märka någon skillnad. Du säger ju fortfarande att du tror han reagerar på något (återkommer när jag har mer tid till allergitråden ) så det går inte att gissa om man inte gör en riktig utelsutning och provocering.

Sagolika blåbärssoppa och nyponsoppa innehåller inte guar.
  • prinsessan 13 april
    Dalkulla74 skrev 2010-02-28 09:11:47 följande:
    prinsessan 13 april: Tack för tipset! Vilket lägenhetshotell bodde ni på? Nyfiken att titta på lite bilder .
    Vi hyrde av min pappas företag som har bungalows i San Augustin så tyvärr vet jag inte vad som finns i lägenhetsväg men det tror jag inte är så svårt där. Jag gillar San Augustin bättre än Playa Englais....mycket lugnare när man har små barn
  • zaralisa

Hej! 

Jag har en son som bl a r alergisk mot mjölk och ägg. Nu har vi börjat lite smått med smakportioner och jag vill hitta en bra gröt till honom. Det verkar dessvärre vara mängder med ingredienser i alla mjölkfria som jag hittat. Den han har nu (Sempers) är det sojalecitin i, vilket gör mig skeptisk. Vi har inte lyckats f honom eksemfri på länge nu så jag vet inte om han reagerar på soja eller något annat i gröten. har ni några tips på gröt? Jag vet att jag kan koka rismjölksgröt själv men vill ha något som ger fullvärdigt näringsinnehåll. 
    /Lisa
  • zaralisa

Oj oj oj, vad jag skrev snabbt och fel... Jag menade för övrigt rismjölsgröt (ej rismjölk..).

• EL I
    Kavat skrev 2010-02-28 10:38:38 följande:
    Nej, det behöver man inte vara. Men eftersom ni aldrig har tagit bort sojasläktingarna, så misstänker jag att han brukar få i sig lite här och var. För de finns verkligen i det mesta. Och då lär ni inte märka någon skillnad. Du säger ju fortfarande att du tror han reagerar på något (återkommer när jag har mer tid till allergitråden ) så det går inte att gissa om man inte gör en riktig utelsutning och provocering. Sagolika blåbärssoppa och nyponsoppa innehåller inte guar.
    ja det har du rätt i, har inte tänkt så långt hmm dum man är!

ok ska testa den soppan istället! tack!
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar