• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Pokergirl
    Tibell skrev 2010-02-25 19:22:13 följande:
    Vi gjorde pricktest på våran dotter för två veckor sedan och då var hon 3½ månad! Men har fått reda på nu i efterhand att det oftast inte visas något på test hos så små barn! Var sjätte vecka tycker jag med låter grymt! Varför vill han att ni ska göra det så ofta?!
    Både bvc-sköterskan och läkaren anser att mjölkallergi ofta växer bort tidigt och därför ska man inte låta barnet vara utan mjölkprodukter i onödan då man då kan utveckla en känslighet i onödan.
    Visst, jag vill inget hellre än att Cornelias mjölkallergi ska växa bort men samtidigt känns det ju overkligt att det ska försvinna på en månad.
    * * * Älskade Cornelia 091030 pokergirl.blogg.se * * *
  • Tibell
    Pokergirl skrev 2010-02-25 20:43:09 följande:
    Både bvc-sköterskan och läkaren anser att mjölkallergi ofta växer bort tidigt och därför ska man inte låta barnet vara utan mjölkprodukter i onödan då man då kan utveckla en känslighet i onödan. Visst, jag vill inget hellre än att Cornelias mjölkallergi ska växa bort men samtidigt känns det ju overkligt att det ska försvinna på en månad.
    Jag tycker också det låter helt overkligt!
  • Blå Flygare
    Pokergirl skrev 2010-02-25 19:09:38 följande:
    Har en fundering. Cornelia är nu fyra månader, när gör man pricktest? Har småstartat med smakportioner men det hade varit skönt att veta om det är något mer vi ska undvika. Sen undrar jag, hur ofta gör ni provokation? Vår läkare sa att vi ska testa var sjätte vecka. Tycker det känns grymt!
    Var 6e månad är vanligt att man gör.
  • Pokergirl
    Blå Flygare skrev 2010-02-25 22:15:51 följande:
    Var 6e månad är vanligt att man gör.
    Tack, det lät betydligt mer rimligt! Men varför säger dom som dom gör?
    * * * Älskade Cornelia 091030 pokergirl.blogg.se * * *
  • Tibell

Idag fick vi svaren från blodproven..negativt..såklart!

Men jag berättade för läkaren om gårdagen och att hon antagligen fått i sig mjölk och timmen senare var täckt med eksem. Samma sak idag på morgonen. Hon var lite torr på kinden och jag pussade där på en stund efter jag druckit mjölk ( klantarsle ) och 10 min senare var hon illröd!
    Men jag kunde höra att läkaren ändå inte trodde på oss eftersom hon har snabba reaktionen som inte ger resultat på pricktest eller blodprov.
    Men jag lyckades tjata till mig recept ändå. Så ska vi göra nytt pricktest, blodprov och provocation om 3 månad. SÅ skönt att slippa oroa sig om man får det på recept eller inte. Dock står vi fortfarande kvar med att släkt inte tror oss eftersom det inte är "bevisat". Men strunt samma =)

• Amulett
    Tibell skrev 2010-02-26 11:01:43 följande:
    Idag fick vi svaren från blodproven..negativt..såklart!Men jag berättade för läkaren om gårdagen och att hon antagligen fått i sig mjölk och timmen senare var täckt med eksem. Samma sak idag på morgonen. Hon var lite torr på kinden och jag pussade där på en stund efter jag druckit mjölk ( klantarsle ) och 10 min senare var hon illröd!Men jag kunde höra att läkaren ändå inte trodde på oss eftersom hon har snabba reaktionen som inte ger resultat på pricktest eller blodprov.Men jag lyckades tjata till mig recept ändå. Så ska vi göra nytt pricktest, blodprov och provocation om 3 månad. SÅ skönt att slippa oroa sig om man får det på recept eller inte. Dock står vi fortfarande kvar med att släkt inte tror oss eftersom det inte är "bevisat". Men strunt samma =)
    Angående "bevisat" ... om du googlar lite kommer du nog snart att hitta information om att provocering är det säkraste sättet att visa på en allergi. Och det är ju det du gör varje gång du råkar ge lite mjölk, eller pussar med otvättat mun ...
    Sedan så är det inte alls säkert att testarna visar ändå ...
    Och tyvärr finns det väl en del som hävdar att en allergi MÅSTE vara bero på IgE-antikroppar, men mår man dåligt av något så ska man väl ändå undvika det!? Oavsett om det är en IgE-allergi, en överkänslighet eller något annat. Och är man bebis och mår dåligt av mjölk så ska man ju för sjutton få äta mjölkfritt.
    Det är väl bara att du sätter dig ned och frågar "mamma/svärmor" om hon ändå inte ska ha några glas rödvin även om hon alltid får svinont i huvudet och rinnande näsa, eller om "kusinen" verkligen har varit och tagit pricktest mot sin hösnuva på våren eller om han faktiskt tar medicinen som gör att han mår bättre utan att SÄKERT veta orsaken?
  • Amulett
    Tibell skrev 2010-02-25 19:38:25 följande:
    Hoppas provoceringen går bra!! Ska hålla tummarna
    Tack!
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-02-26 11:01:43 följande:
    Idag fick vi svaren från blodproven..negativt..såklart! Men jag berättade för läkaren om gårdagen och att hon antagligen fått i sig mjölk och timmen senare var täckt med eksem. Samma sak idag på morgonen. Hon var lite torr på kinden och jag pussade där på en stund efter jag druckit mjölk ( klantarsle ) och 10 min senare var hon illröd! Men jag kunde höra att läkaren ändå inte trodde på oss eftersom hon har snabba reaktionen som inte ger resultat på pricktest eller blodprov. Men jag lyckades tjata till mig recept ändå. Så ska vi göra nytt pricktest, blodprov och provocation om 3 månad. SÅ skönt att slippa oroa sig om man får det på recept eller inte. Dock står vi fortfarande kvar med att släkt inte tror oss eftersom det inte är "bevisat". Men strunt samma =)
    Skönt att ni fick livsmedelshänvisning, även om det är trist att de inte tror er.
    Läs denna NOGA www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html (finns i trådstarten)
    och skriv ut till nära och kära och stryk under där det står saker som gäller för er, alltså

där det står att det inte alltid visar på pricktest i övre texten
    där det står om negativt SPT
    samt där det står att provokation-elimination är ända säkra testet.

Stick upp pappret i näsan på de som tvivlar på er nästa gång.
  • Kavat
    Pokergirl skrev 2010-02-25 19:09:38 följande:
    Har en fundering. Cornelia är nu fyra månader, när gör man pricktest? Har småstartat med smakportioner men det hade varit skönt att veta om det är något mer vi ska undvika. Sen undrar jag, hur ofta gör ni provokation? Vår läkare sa att vi ska testa var sjätte vecka. Tycker det känns grymt!
    Läs denna www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html
    Längst ner står det till och med att man brukar prova en gång om året, men på så små barn brukar det vara var 6 mån, som Blå Myran skrev, om de inte har allvarliga reaktioner och flera allergier osv då brukar det ta längre tid för allergin att växa bort och då gör man inte onödiga provokationer i onödan.

Dessutom brukar det tyvärr  bli provocerat av misstag, så det är många som slipper provocera, för det har blivit ofrivilliga provoceringar.
  • Duvmamma

Hej på er! Min son är också komjölksallergiker och vi kämpar just nu på med att få honom att börja äta då han inte gått upp som han bör på enbart amning.

Jag försöker få honom att äta välling men han tycker verkligen inte alls att den är god, jag har provat lite olika, men så blandade jag ut pulvret med lite havredryck istället och det gick bättre då den blev lite sötare. Så här efteråt undrar jag om det kanske inte var så smart då det står att havredrycken innehåller salt, det kanske inte är så mycket men ändå... Vad tror ni? Just nu har jag lite ångest

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar