• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • liol1973
    sockerpian skrev 2015-01-04 16:29:36 följande:

Hej!

Min son är 2 månader och har jättemycket eksem i ansiktet.
    Vi ger honom Althera sen en tid tillbaka, magen känns lite bättre men inte eksemen.

Jag har själv atopisk eksem och har hela tiden tänkt att det kanske bara är det han har, men det kan ju bero på mjölkallegi.

Någon som har liknande erfarenheter, känner igen eksemet eller har andra tips att komma med?

ida

Hur länge har ni kört med Althera? Om inte magen heller är helt bra efter några veckor kan det vara så att han även reagerar på altheran och behöver en annan ersättning. Men om alla andra symptom är borta och bara eksemen är kvar, då känns atopiska eksem som mest troligt för mig.
  • sockerpian

Vi har haft Altheran i 3 veckor nu. Eftersom magen inte är helt bra så tycker jag det är dumt att inte testa typ neocate så man kan utesluta allergin.

Jag ska till Bvc i morn, jag hoppas de kan skriva ut neocate utan en massa utredning först.

Är det någon annan här som har barn med liknande eksem och som blivit bra?

• sockerpian

Hej!

Jag va hos läkaren med sonen i går.

Han bad mig ta vanlig ersättning på huden o invänta reaktion.. Ingen reaktion.

I dag fick han några skedar nan och efter en stund satte magen i gång. Från att bajset vart grönt och som mjuk lera blev det nu gult grynigt och lite slemmigt. Han bajsade jättemycket och nu sover han som en stock! Inget skrik o gnäll..lite kom upp som kräk dock.

Vad tror ni om detta!

Någon som känner igen reaktionen?

• liol1973
    sockerpian skrev 2015-01-08 12:16:48 följande:

Hej!

I dag fick han några skedar nan och efter en stund satte magen i gång. Från att bajset vart grönt och som mjuk lera blev det nu gult grynigt och lite slemmigt. Han bajsade jättemycket och nu sover han som en stock! Inget skrik o gnäll..lite kom upp som kräk dock.

Vad tror ni om detta!

Jag tycker att det låter som en reaktion, men då vet jag inte hur reaktionen såg ut innan ni började med mjölkfritt. Dottern får oftast ont någon dag efter intaget när tarmen skadats, och inte dag ett när majoriteten passerar tarmen. Gulkornigt brukar betyda att avföringen passerar tarmen för snabbt, och det utvecklas ofta till vattniga diarrér allt eftersom tarmen skadas.

Hur luktade avföringen? En tarm som fått läka tål ofta lite av allergenet innan dem kraftiga reaktionerna visar sig, men lukten brukar vara "fel" på en gång. "Ruttet ägg" är en klassiker men vid mindre intag/frisk tarm är det ofta en sur lukt för dottern (lite åt magsjuke hållet).
  • shine
    sockerpian skrev 2015-01-08 12:16:48 följande:

Hej!

Vad tror ni om detta!

Din son är allergisk. Be att få Neocate bums! Stackars liten...

Alterna är gjord på KOMJÖLK och för vissa barn fungerar det fint för, men inte ALLA. Vår son fungerade det inte alls. Varför dom skriver ut Altherna eller andra mjölkbaserade mjölkersättningar är för att dom är så mycket billigare. 

Jag hade krävt att prova Neocate.

• sockerpian

Jag gav sonen nan hela helgen, resultatet blev vakna nätter då han bara låg och åmade sig o gnällde. Dagarna väldigt mycket vaken, aldrig nöjd efter maten. Eksem på mage o bröst.

Gick tillbaka till Altheran på söndagen. Nu har vi haft 2 lugna nätter,en däremot så skriker han jättemycket på dagarna?

Har fått althera utskrivet för 2 månader nu..skulle gör ett nytt test med vanlig ersättning då.

Tror ni han reagerar mot altheran med eller är det bara nanen som fortfarande spökar?

Vad tror ni?

• sockerpian
    liol1973 skrev 2015-01-09 05:22:10 följande:
    Jag tycker att det låter som en reaktion, men då vet jag inte hur reaktionen såg ut innan ni började med mjölkfritt. Dottern får oftast ont någon dag efter intaget när tarmen skadats, och inte dag ett när majoriteten passerar tarmen. Gulkornigt brukar betyda att avföringen passerar tarmen för snabbt, och det utvecklas ofta till vattniga diarrér allt eftersom tarmen skadas.

Hur luktade avföringen? En tarm som fått läka tål ofta lite av allergenet innan dem kraftiga reaktionerna visar sig, men lukten brukar vara "fel" på en gång. "Ruttet ägg" är en klassiker men vid mindre intag/frisk tarm är det ofta en sur lukt för dottern (lite åt magsjuke hållet).
    Fisarna luktar ju ruttet ägg av altheran, men det är väl normalt eller? Har läst många som skriver att alla mjölkfria luktar så illa.
  • shine
    sockerpian skrev 2015-01-13 20:23:18 följande:

Jag gav sonen nan hela helgen, resultatet blev vakna nätter då han bara låg och åmade sig o gnällde. Dagarna väldigt mycket vaken, aldrig nöjd efter maten. Eksem på mage o bröst.

Gick tillbaka till Altheran på söndagen. Nu har vi haft 2 lugna nätter,en däremot så skriker han jättemycket på dagarna?

Har fått althera utskrivet för 2 månader nu..skulle gör ett nytt test med vanlig ersättning då.

Tror ni han reagerar mot altheran med eller är det bara nanen som fortfarande spökar?

Vad tror ni?

Han ålar sig, gnäller, har utslag och sover dåligt för att han har ont. Det tar två veckor för att proteinet helt ska lämna kroppen. Därför är han inte bra efter 2 dagar. Immunförsvaret och tarmen är uppretat.

Jag hade kontaktat en barnmottagning och krävt att frå prova Neocate LCP i minst 2 veckor, helst längre.

• sockerpian
    shine skrev 2015-01-13 20:34:32 följande:

Han ålar sig, gnäller, har utslag och sover dåligt för att han har ont. Det tar två veckor för att proteinet helt ska lämna kroppen. Därför är han inte bra efter 2 dagar. Immunförsvaret och tarmen är uppretat.

Jag hade kontaktat en barnmottagning och krävt att frå prova Neocate LCP i minst 2 veckor, helst längre.

Men vi hade altheran i ca 4veckor och då skrek han inte så. Anledningen till att jag provocerade nu var för att läkaren ville kolla om han reagerade så vi skulle fortsätta med altheran eller kunde sluta. Precis innan helgen så läkte även eksemet bort helt från ansiktet och det borde ju va tack vare 4 veckor med altheran. Jag borde väl ändå köra altheran o se om han blir bra när proteinet försvunnit ur kroppen. Jag ångrar att jag testade vanlig ersättning igen...:(
  • shine

Absolut om eksemen försvinner! Om eksemen inte fösvinner så har du ett alternativ. Han är definitivt allergisk. Tack och lov växer det oftast bort. 

Kan tipsa om denna Facebook-grupp där det finns många duktiga och hjälpsamma föräldrar med mycket erfarenhet:

www.facebook.com/groups/547865935244763/

• sockerpian
    shine skrev 2015-01-13 20:53:01 följande:

Absolut om eksemen försvinner! Om eksemen inte fösvinner så har du ett alternativ. Han är definitivt allergisk. Tack och lov växer det oftast bort. 

Kan tipsa om denna Facebook-grupp där det finns många duktiga och hjälpsamma föräldrar med mycket erfarenhet:

www.facebook.com/groups/547865935244763/

Tack för dina snabba svar :) jag hoppas verkligen det växer bort..

Jag kör på med altheran och hoppas på att skriken slutar helt, annars ska jag definitivt kräva att få testa neocate.

Är nutra AA lika bra som neocate? Den är ju också gjord på aminosyror
  • liol1973
    sockerpian skrev 2015-01-13 20:44:31 följande:
    Men vi hade altheran i ca 4veckor och då skrek han inte så. Anledningen till att jag provocerade nu var för att läkaren ville kolla om han reagerade så vi skulle fortsätta med altheran eller kunde sluta. Precis innan helgen så läkte även eksemet bort helt från ansiktet och det borde ju va tack vare 4 veckor med altheran. Jag borde väl ändå köra altheran o se om han blir bra när proteinet försvunnit ur kroppen. Jag ångrar att jag testade vanlig ersättning igen...:(
    Jag skulle nog kolla efter en ny läkare också under dem två månaderna om jag vore du. För jag får då inget förtroende för hens kompetens gällande allergier på det du berättat. :/

Det låter helt sjukt att ni ska provocera redan om två månader när det blivit en sån klar reaktion nu. Som tätast brukar man provocera med 6 månaders mellanrum, vad min läkare sagt, eftersom det stör barnets välmående så mkt att provocera vid fortsatt allergi. Sedan är det inte vidare stor sannolikhet att det hinner växa bort på två månader heller...
  • Mandelskorpan

Sockerpian nutra aa ska vara likvärdig. Finns även ngt som heter alfamino (?). Sonen kräktes dock av nutra och jag tror det beror på tapiokastärkelsen

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar