• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Linnea H
    gabi007 skrev 2014-08-10 01:06:01 följande:

Jag har en fråga om kalcium... Min dotter på 7mån är mjölkintollerant. Vi var hos dietisten som rekommenderade att hålla koll på proteinintaget, men glömde helt att fråga henne om kalcium. Vet ni hur jag lättast får i henne kalcium genom kosten? Hon ammas ej...

Hej,
    Mitt svar blir som alltid - hör med dietisten, men jag kan berätta hur vi gör. Vi har ju dock ett äldre barn på tre år (men jag hänger här ändå för att lära mig mer).

Vi fick instruktion från vår dietist och jag tror att det kom ursprungligen från läkare att köpa receptfria kalciumtabletter, krossa (vi använder mortel) och blanda i mat. För oss har det fungerat bra att bara röra ner i morgon-yoghurten, han har någon gång reagerat på utseendet men aldrig på smaken, jag tror de är helt smaklösa. 

Men det finns olika sorters kalciumtabletter på apoteket och jag vet ju inte hur man ger till ett mindre barn så kolla upp det först. Kanske olika styrka eller om ni ska ge mindre dos. En del är med vitamin D också tror jag men vi ger fortfarande D-droppar till honom enligt instruktion från dietist så vi har inte såna. Vår son äter dessutom ganska lite totalt sett så det här rådet fick vi efter vi hade gjort matdagbok.

Lillebror på drygt 1,5 år har haft en mjölkfri månad eftersom han inte går upp i vikt som han ska men han behövde inte extra kalcium under den tiden sa dietisten. Han åt dessutom stora mängder havreyoghurt och drack havremjölk som båda har kalcium i sig.
  • shine
    gabi007 skrev 2014-08-10 01:06:01 följande:

Jag har en fråga om kalcium... Min dotter på 7mån är mjölkintollerant. Vi var hos dietisten som rekommenderade att hålla koll på proteinintaget, men glömde helt att fråga henne om kalcium. Vet ni hur jag lättast får i henne kalcium genom kosten? Hon ammas ej...

Vi fick kalciumtabletter utskrivna. När jag började läsa vad dom innehöll så var det aspartam en ingrediens och det är inget jag vill ge mitt barn. Då hittade jag kalciumtabletter från Helhetshälsa som är i kapselform som man lätt kan öppna. Dom är vegitabiliska och utan tillsatser. Vi har öppnat kapseln och strött det på maten.

RDI (rekommenderat dagligt intag) av kalcium är enligt Livsmedelsverket:

Spädbarn upp till sex månader gamla: De skriver inget om det

Spädbarn 6-12 månader: 540 mg kalcium

Barn 1-5 år: 600 mg

Barn 6-9 år: 700 mg

Barn och tonåringar 10-17 år: 900 mg

Vuxna 18 år och äldre: 800 mg

Gravida och ammande: 900 mg
  • gabi007

Linnea och Shine, tack för svar! Jag har börjat titta på innehållsförteckningen på gröten jag testat och har nu hittat en som har rätt mycket tillsatt, men vi kommer nog ej upp i 540mg. Ska kontakta dietisten igen tror jag. Ska höra om vi kan ge tabletter...och då utan aspartam. Tack, det hade jag inte tänkt på om du ej nämnde det.

• LittleMY

Har en klurig situation här, vore tacksam för era tankar.

Har en 3-månaders med komjölkproteinallergi. Han äter motsvarande Neocate - baserad på aminosyror, inte en gnutta komjölk, fast det är Nestles version, som heter Alfamino. Vi körde en mini-provokation i 3 dagar, och gav då Althera för att se hur han reagerade på det. På 3:e dagen fick han utslag på ansiktet & kroppen, och gallskrek av smärta i magen, så vi switchade så klart direkt tillbaka till Alfamino.

MEN, då till frågan .. Han fick ALDRIG utslag på kroppen av Baby Semp 1, som han ändå åt i 6 veckor innan vi förstog att det var komjölkallergi han led av. När han då vid 6 veckor började äta Althera fick han drekt efter 3 dagar utslag på ansikte och kroppen. Och samma nu alltså när vi körde Althera i 3 dagar. Vad i hela friden kan det vara med Althera som gör att han fåt utslag, som han alltså inte får av Baby Sempt 1? Jag förstår verkligen inte. Obestämd

• CarolinePettersson

Vad har symtomen på era bebisar varit när det visat sig vara mjölkprotein som varit problemet?

Min son är 8 veckor, och har haft problem med gaser sen han var typ två veckor. Han stånkar och stönar och försöker krysta. Fram tills förra veckan så bajsade han som vanligt, löst och grynigt, flera gånger om dagen. Men nu har han börjat bajsa endast en gång per dag, och fyller då hela blöjan med bajs, ända upp till naveln. Han krystar och stönar om dagarna, men pruttar inte lika mycket som förr. Han ammas, men har fått flaska med ersättning vid enstaka tillfällen, senast igår och då kaskadkräktes han efter halva flaskan. Det har han inte gjort vid de tidigare tillfällena.

Inget kolikbeteende, utslag eller blodigt bajs. Endast ont i magen och förändrat bajsmönster.

Är detta tillräckligt för att kunna vara känslighet mot mjölkprotein, eller har era bebisar haft mer bekymmer? BVC tycker att jag ska testa att utesluta all mjölkprotein i tre veckor, men efter den perioden så är han 3 månader och om det bara är bebistarmar som är orsaken så blir det ju svårt att veta om han är allergisk eller inte...

• Michaelaj

Svårt att säga Caroline..

Vår dotter är 6 månader och är allergisk mot mjölkprotein. Vi märkte inga symtom på henne förrän hon åt gröt och fick nässelutslag runt hela munnen. Då bokade vi tid för pricktest.

I efterhand funderar jag på om vår dotter ändå hade lite strul med magen, hon pruttade mycket och bajsade allt från max en gång per dag till en gång i veckan. Men nu när jag slutat med mjölkprotein så märker jag ingen skillnad. Hon pruttar lika ofta och bajsar lika sällan.

• lotie

Från vilken ålder får man göra pricktest? Min son är 5 1/2 månad nu. Han är allergisk mot mjölk, soya och ägg. Ska nu börja med vanlig mat och vet inte riktigt vad jag ska ge och hittar inga recept för 6 månaders med allergier. Vi har misstänkt att han är allergisk mot något mer för han har reagerat vid amning så hade gärna testat nu innan vi börjar med mat. Nu äter han bara ersättning för min mjölk tog slut. Äter med Alfamino och det går ju mer än en halv burk per dag och han har kraftig reflux med och har börjat ge gröt och han spydde ingenting:)

• CarolinePettersson
    lotie skrev 2014-09-05 17:32:59 följande:

Från vilken ålder får man göra pricktest? Min son är 5 1/2 månad nu. Han är allergisk mot mjölk, soya och ägg. Ska nu börja med vanlig mat och vet inte riktigt vad jag ska ge och hittar inga recept för 6 månaders med allergier. Vi har misstänkt att han är allergisk mot något mer för han har reagerat vid amning så hade gärna testat nu innan vi börjar med mat. Nu äter han bara ersättning för min mjölk tog slut. Äter med Alfamino och det går ju mer än en halv burk per dag och han har kraftig reflux med och har börjat ge gröt och han spydde ingenting:)

Vilka symtom hade han på sina allergier? Tänker på mjölk framförallt. Är tveksamma symtomen på min 2 månaders nämligen. Läkarna tycker att det är för svaga symtom (problem med gasig mage, utslag ibland (som de tror kan vara värmeutslag lika gärna för de kommer och går så korta stunder). Vid vissa tillfällen har han kaskadkräkts av ersättning nu (helammar i stort sett, men ger flaska när mjölken inte har mättat)
  • lotie

Han kaskadkräktes dygnet runt och skrek jämt. Bajsade mycket och gasig. Hade inga utslag i början så tog 3 månader innan läkarna fatta vad felet är. Vi låg inne 7 ggr pga vätskebrist och blodbrist för han spydde så mycket och fick sår i halsen. Han hade även kraftig reflux som försvårade allt. Han kräktes alltid mer när han fick ersättning. Han provade 5 sorter innan de hittade en han tålde.
    De kan ju vara överkänsliga mot mjölk med behöver inte vara allergi.

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar