• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • idagustafsson

tack så mycket :) jag ska tänka på det, såg att mina kalciumtilllskott innehåller arabicum gummi, och jag har ätit sojaprodukter i början på sep. kanske det som spökar också. 

sanningen skall göra er fria
  • nillojs

Hej alla!

Engång i tiden skrev jag här ang. Min son som då var allergisk mot komjölk.

Nu har vi fått en dotter med samma problem.

Hon är 2.5mån nu och får neocate (vi fick pepticate sen nutramigen och nu tillsist neocate)

Det funkar bra. Hyffsat iallafall. Hennes kaskader minskade drastiskt när vi fick denna. Men vi är osäkra på magen och bajset

Vår barnläkare säger att alla barn som flaskmatas skall bajsa en gång om dagen. Det gör hon inte själv. Hon får nu 7.5-8ml laktulos om dagen, uppdelat på två gånger. Ibland bajsar hon inte ändå. Vi ger resulax 3ggr på en vecka ibland.

Men vi är osäkra på om hon BEHÖVER bajsa en gång om dagen. Vår son var förstoppad alltid. Han skrek som en galning för att han hade så ont i magen. Vi gjorde samma med honom. Laktulos dagligen och resulax vid behov.

Dottern skriker inte på det viset..hon är hyffsat mjuk på magen trots att hon inte basjat på över 24h.

Imorse fick hon resulax för att vi väntar två dagar. Inte för att hon verkade behöva det, utan för att jag tyckte det gått för lång tid.

Vad kan ni om detta? Är det någon som haft ersättningsbebis med allergi som inte basjat varje dag, och varit nöjd ändå?

Tacksam för svar ;)

• liol1973

Nillojs: jag har hört att varje till varannan dag är normalt. Men om tarmen töms helt då ni ger laxerande kan det nog ta en dag till innan tarmen fyllts på (så är det med fast mat i alla fall, vet inte om det är annorlunda med ersättning där).

Om hon inte verkar få ont skulle jag avvakta en gång med laxerande och se vad som händer. Om tarmen varit skadad/retad tar det ett tag innan den hittar rytmen igen, och laxerande kan störa där.

Jag skulle fråga läkaren hur länge du vågar vänta med laxerande en gång för att se om tarmen själv löser det till slut, min gissning är att tre dagar är ok, men att fyra närmar sig gränsen.

• nillojs

Hej igen!

Idag fick vi utstå samma slags skrik som när vår stora var spädbarn. Hemskt.

Hon bajsade själv i fredags, inget lördag, fick resulax söndag, bajsade själv jättemycket måndag och därför tyckte vi inte det var konstigt att det inte kom nåt igår. Inget idag. Så ikväll blev det plötsligt ett akutskrik! Då gav vi resulax

Hon skrek sig igenom kanske 15 minuters rinnande bajs! En blöja sen lät jag henne "hänga" över toastolen. Det sprutade. Hon kiknade nästan som hon skrek. Sen må med ny blöja. Hon lugnade sig något och drack lite ersättning sen en blöja till..

Vi ger 7.5ml laktulos om dagen.....jag ska ge henne 10 ikväll. Detta är sjukt....

• lantisbrud

Liten uppdatering från mig: min son, nu drygt 3 månader har i stort sett blivit av med sin eksem efter 3-4 veckor mjölkfritt. Gjorde negativt pricktest på barnmottagningen. Bajset är nästan normalt nu, lite slemmigt fortfarande dock, men ingen diarre och inget mer blod Peppar peppar!

Ska på mjölkskola nästa vecka o om ca 3 månader ska vi prova med provokation. Är så glad att det verkar fungera!

• lotie

Här gör de inte pricktest. Ger inte utslag på så små barn fast de kan va allergiska.

Dax för en provakation nu. Hur har ni gjort det? Är både mjölk
    , soya och ägg allergi. Såg att rån innehåller soya kan jag testa att ge det? Mjölkprodukter ska de väl inte äta innan 1 år ?

• mammatillmelvin2014

Hej! Har en son på 8veckor här hemma somsenaste dagarna gått från 200-230 ml till 150-160 ml ersättning *Babysemp 1*. Han har innan bajsat 1-4 gånger om dagen men nu senaste dagarna bajsar varannan dag med mycket kämpande jättemycket gul lös avföring. Alltud gult med brukar vara lite och kornigt. Kan detta vara allergi eller är det ersöttningen som behöver bytas?

• mammatillmelvin2014

Hade gått upp 435 g förra veckan men de här började i måndags och ska ej till bvc fören nästnästa vecka. Han hade ont i maten som nyfödd sen blev de ganska bra med sempers magdroppar och nu då äter mindre och bajsar annorlunda. Vet ej om nan pro eller sensetive kanske kan hjälpa

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar