• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Mandelskorpan

Svårt att veta såklart men mjölkprotein kan ge förstoppning. Jag skulle backa till mjölkfri helamning och sen ge frukt grönsaker kött. Inget spannmål. Det har fungerat bra på mina barn, en har mjölkallergi och en har haft problem med förstoppning utan att ha allergi. Men barn är ju väldigt olika.

Fördelen om du backar till mjölkfri helamning är att du kan testa en sak i taget. Testa ca en vecka innan du ger ngt nytt, då ser man om det verkligen funkar.

• april79

En fråga! Är det någon här som råkar vet om ICAs delikatessköttbullar (frysta) är mjölkfria? De är stekta i animaliskt fett men vet ej vilket... 

• liol1973
    april79 skrev 2014-12-23 19:18:08 följande:

En fråga! Är det någon här som råkar vet om ICAs delikatessköttbullar (frysta) är mjölkfria? De är stekta i animaliskt fett men vet ej vilket... 

Animaliskt fett brukar vara ister eller liknande (smör brukar räknas som kvalitetsprodukter, så det brukar dem skriva i klartext).

Jag har inte kollat med Ica, men dottern har inte visat några symptom efter ICAs köttbullar i alla fall (minns inte om det var delikatess, men det var Icas och ärtor och lingonsylt på framsidan).
  • april79

Tack Liol1973! Jag fick även fler svar i en grupp på FB så valde att chansa på köttbullarna igår. Tyvärr har min dotter dock skrikit hela kvällen idag pga magont (ammas) men tror ej det beror på mjölk utan senap el likn på julbordet. Kan inte äta NÅNTING utan att hon får ont stackarn! Hon är nu 4 månader och jag tänker fasa ut amningen nu för att se om hon mår bättre av mjölkfri ersättning..

• liol1973
    april79 skrev 2014-12-25 22:48:55 följande:

Tack Liol1973! Jag fick även fler svar i en grupp på FB så valde att chansa på köttbullarna igår. Tyvärr har min dotter dock skrikit hela kvällen idag pga magont (ammas) men tror ej det beror på mjölk utan senap el likn på julbordet. Kan inte äta NÅNTING utan att hon får ont stackarn! Hon är nu 4 månader och jag tänker fasa ut amningen nu för att se om hon mår bättre av mjölkfri ersättning..

Usch vad jobbigt! Hur länge har ni varit mjölkfria? Ibland blir de lite mindre känsliga för stark mat när de varit fri från allergenet ngn månad, då mage/tarm har hunnit läka helt då.

Annars kan det vara bra att prova ut en ersättning som hon tål nu, om ni inte har hittat/provat ut en än. Det kan ta några försök innan man hittar rätt, så om du känner med dig att det du snart ska lägga ner amningen, är det bättre att prova ut ersättning i lugn takt nu medan du fortfarande är inställd på att amma.
  • april79
    liol1973 skrev 2014-12-26 09:22:02 följande:
    Usch vad jobbigt! Hur länge har ni varit mjölkfria? Ibland blir de lite mindre känsliga för stark mat när de varit fri från allergenet ngn månad, då mage/tarm har hunnit läka helt då.

Annars kan det vara bra att prova ut en ersättning som hon tål nu, om ni inte har hittat/provat ut en än. Det kan ta några försök innan man hittar rätt, så om du känner med dig att det du snart ska lägga ner amningen, är det bättre att prova ut ersättning i lugn takt nu medan du fortfarande är inställd på att amma.
    Ja det är riktigt tråkigt! :( Har ätit mjölkfritt med alla tre barnen då alla haft kolik... (eller troligen överkänslig mot mjölkprotein i första barnets fall medan de två sista troligen haft både känslig mage för mjölk och outvecklade tarmar). Provade precis Althera för en stund sedan. Blandade i en del bröstmjölk och lite vaniljsocker för att hon skulle acceptera den men hon avskydde det verkligen... :/ Så nu känner jag mig helt rådvill och vet inte hur jag ska lyckas få henne att ta ersättningen. Nutramigen är ju inte bättre minns jag och misstänker inte heller att Profylacen smakar gott så får väl försöka och försöka tills det går. Blandar i lite mer bröstmjölk nästa gång och ser om det går bättre... 
  • liol1973
    april79 skrev 2014-12-26 20:05:19 följande:

Glömde ju svara på din fråga - har varit mjölkfri i 3,5 månader!

Har du tagit bort baljväxter också (Linser, bönor, ärtor, soja, jordnötter)? Många mp-allergiker reagerar även på proteinet i dem.

Tar barnet flaskan med ren bröstmjölk i? Om barnet gör det så ge i flaska regelbundet, när barnet vant sig vid att mjölk också kommer i flaska blandar du i ett halvt mått ersättning och kör med det några dagar innan du ökar med ett halvt mått till (vägrar barnet så backa till en fjärdedels mått). Smak skillnaden är störst i början så där får man gå väldigt långsamt fram. När man väl kommit över halva flaskan med ersättning kan man öka lite snabbare för då har barnet accepterat smaken av ersättningen.

Det är inte alla barn som tål Althera och den typen av "mjölkfri" ersättning. Det är därför bra att hitta en som man vet funkar innan man lägger ner amningen, för det kan ta rätt långtid att vänja in ett barn på en ny ersättning. Lycka till!
  • april79
    liol1973 skrev 2014-12-26 21:50:13 följande:
    Har du tagit bort baljväxter också (Linser, bönor, ärtor, soja, jordnötter)? Många mp-allergiker reagerar även på proteinet i dem.

Tar barnet flaskan med ren bröstmjölk i? Om barnet gör det så ge i flaska regelbundet, när barnet vant sig vid att mjölk också kommer i flaska blandar du i ett halvt mått ersättning och kör med det några dagar innan du ökar med ett halvt mått till (vägrar barnet så backa till en fjärdedels mått). Smak skillnaden är störst i början så där får man gå väldigt långsamt fram. När man väl kommit över halva flaskan med ersättning kan man öka lite snabbare för då har barnet accepterat smaken av ersättningen.

Det är inte alla barn som tål Althera och den typen av "mjölkfri" ersättning. Det är därför bra att hitta en som man vet funkar innan man lägger ner amningen, för det kan ta rätt långtid att vänja in ett barn på en ny ersättning. Lycka till!

Tack för ditt svar och tips ang. att prova ersättning! Får pröva oss fram. Hon tog dock flaska nu senare ikväll med hälften ersättning och hälften bröstmjölk så jag hoppas det kanske kan gå. Hon har tidigare ätit bröstmjölk ut flaska utan problem så jag tror det är smaken det beror på. 

Har uteslutit baljväxter inkl. soja, egentligen alla typer av bönor som finns samt nötter då jag fick hjälp med dieten av en barnmorska som gav akupunktur mot kolik. Så jag kan knappt äta något alls känns det som... 

Hoppas att hon tål Altheran... BVC här är inte särskilt duktiga på mjölkintolerans och det verkar vara det enda de vill hjälpa till att skriva ut på recept. Hon vill dessutom att jag ska helamma så jag är så trött på att be om hjälp och råd där. Med min son tyckte hon inte det var någon fara att blanda i "lite" mjölk i sås och likn. vid mjölkfri diet... har därför inte mycket förtroende för dem vad gäller den saken. Men får se hur det går med Altheran. 

Om Althera inte fungerar, har du möjligtvis tips på annan ersättning som jag bör prova därefter?

• april79

Misstänker att altheran inte kommer fungera.. Krånglade sist vi provade också. Erfarenheter av pepticate och om den är lättare att bryta ner även om den också är vasslebaserad? Hört att neocate ej är lika mättande så kanske bäst prova den sist. Undviker helst nutra då jag minns att den smakar vedervärdigt och hon knappt vill ta althera...

Båda sönerna har haft "mjölkmage", dvs är känsliga för mjölk (blivit gasiga ffa) men visar ej något på pricktest. Säkert har dottern samma bekymmer. Tänker att de kanske är överkänsliga men inte klassiskt allergiska om ni förstår hur jag menar. Eller resonerar jag helt fel?!

Tänker att det kanske mer handlar om att hitta den ersättning som är enklast för tarmarna att bryta ner, kanske inte har med själva vasslet att göra. När jag googlar på althera verkar den vara svårare att bryta ner än t ex pepticate men vet ej om det stämmer eller hur man ska tänka...

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar