• april79

Mjölkallergitråden - bebisar

Hej!

Hoppas ni kunniga i den här tråden kanske har erfarenhet och vill hjälpa mig...

Vår dotter föddes 19/8 och det verkar som att hon inte mår bra att mjölkprodukter. Jag har vanan inne sedan mina två söner sedan tidigare som inte heller tålde mjölk första tiden i sitt liv. Jag ammar och äter nu strikt mjölkfritt (mjölkprotein). Men så går hon inte upp ordentligt i vikt och får därför ersättning upptill amningen. Enligt BVC ska vi ge Althera från Nestlé vilket vi provat ett par dagar och hon har magknip igen. Visserligen är det svårt att veta varför eftersom magontet kommit och gått hela tiden, men jag undrar om det antingen kan bero på att hon blir sämre i början nu när hon får ersättning introducerat (kanske blir så för alla barn?!) eller om det är så att hon inte tål laktosen som tydligen finns i Althéran? Den är fri från mjölkprotein men innehåller industriellt framställd laktos... 

Har någon erfarenheter av Althéra och i så fall bör vi fortsätta eller byta till t ex Profylac istället?

TACKSAM för snart svar!!

• april79
    lotie skrev 2014-09-07 15:15:56 följande:

Min son tålde inte altheran som har brutit ner mjölkproteinet i små delar. Han kaskadkräktes och skrek.
    Han är superkändis så äter Alfamino samma som neocate.
    Sen blir de nästan alltid tröga i magen när man börjar med ersättning. Brukar släpa efter en vecka eller ge katrinplommon.

Tack för svar lotie, vet du om man kan ge katrinplommon när de är så små? (Hon blir tre veckor imorgon) Problemet är att hon har mycket gaser och har svårt att bajsa men bajset är snarare löst än hårt så vet inte om det är bra att ge katrinplommon då?!
  • april79
    liol1973 skrev 2014-09-07 23:41:39 följande:

April79: Althera innehåller mjölkprotein. Proteinet är väldigt sönderdelat så kroppen ska inte känna igen det men vissa barn reagerar även på det proteinet och behöver ersättning baserat helt på friaaminosyror (ex. Neocate, alfamino). Din bröstmjölk innehåller lika mkt eller mer laktos än vad Altheran gör, så reagerar han på ersättningen är det troligaste att det är proteinet och inte laktosen. Profylac är gjord på samma protein (vassle) som altheran och lär därför inte heller fungera. I och med att det redan är problem med vikten, och barnet är så ungt, skulle jag försöka få en ersättning gjord på fria aminosyror på en gång. Annars är det nutramigen som finns av dem "vanliga" som skulle kunna fungera, den är istället baserad på kassein.

Om barnet är så känsligt att det krävs ersättning på fria aminosyror reagerar han antagligen även på väldigt små mängder mjölkprotein. Det kan krävas så lite som rester av smör i en stekpanna som du tillagat din mat i. Även soja och baljväxter kan ställa till det då det är en vanlig korsallergi med mjölk. Den dåliga viktuppgången kan alltså hänga samman med att han fortfarande får i sig ngt han inte tål, så var uppmärksam på såna tecken.

Tack Iiol1973, då förstår jag lite mer hur det ligger till med innehållet i ersättningarna. Vår äldsta son var överkänslig mot mjölkprotein men det fungerade bra med profylac för hans del. Men kan ju såklart vara annorlunda den här gången. Jag har hört och läst mig till att profylacen eventuellt ska vara lite mer lättsmält än till exempel Altheran av någon anledning men vet inte om det stämmer...?? (vet inte heller i så fall vad det i så fall skulle bero på då båda är baserade på vassle som du säger)

Kanske provar bara för att om inte annat utesluta. Nutramigen minns jag luktade/smakade riktigt illa sist vi provade!! Om en vecka ska vi träffa läkaren och då kan jag annars be om mer allergianpassad ersättning. 
  • april79

En fråga! Är det någon här som råkar vet om ICAs delikatessköttbullar (frysta) är mjölkfria? De är stekta i animaliskt fett men vet ej vilket... 

• april79

Tack Liol1973! Jag fick även fler svar i en grupp på FB så valde att chansa på köttbullarna igår. Tyvärr har min dotter dock skrikit hela kvällen idag pga magont (ammas) men tror ej det beror på mjölk utan senap el likn på julbordet. Kan inte äta NÅNTING utan att hon får ont stackarn! Hon är nu 4 månader och jag tänker fasa ut amningen nu för att se om hon mår bättre av mjölkfri ersättning..

• april79
    liol1973 skrev 2014-12-26 09:22:02 följande:
    Usch vad jobbigt! Hur länge har ni varit mjölkfria? Ibland blir de lite mindre känsliga för stark mat när de varit fri från allergenet ngn månad, då mage/tarm har hunnit läka helt då.

Annars kan det vara bra att prova ut en ersättning som hon tål nu, om ni inte har hittat/provat ut en än. Det kan ta några försök innan man hittar rätt, så om du känner med dig att det du snart ska lägga ner amningen, är det bättre att prova ut ersättning i lugn takt nu medan du fortfarande är inställd på att amma.
    Ja det är riktigt tråkigt! :( Har ätit mjölkfritt med alla tre barnen då alla haft kolik... (eller troligen överkänslig mot mjölkprotein i första barnets fall medan de två sista troligen haft både känslig mage för mjölk och outvecklade tarmar). Provade precis Althera för en stund sedan. Blandade i en del bröstmjölk och lite vaniljsocker för att hon skulle acceptera den men hon avskydde det verkligen... :/ Så nu känner jag mig helt rådvill och vet inte hur jag ska lyckas få henne att ta ersättningen. Nutramigen är ju inte bättre minns jag och misstänker inte heller att Profylacen smakar gott så får väl försöka och försöka tills det går. Blandar i lite mer bröstmjölk nästa gång och ser om det går bättre... 
  • april79
    liol1973 skrev 2014-12-26 21:50:13 följande:
    Har du tagit bort baljväxter också (Linser, bönor, ärtor, soja, jordnötter)? Många mp-allergiker reagerar även på proteinet i dem.

Tar barnet flaskan med ren bröstmjölk i? Om barnet gör det så ge i flaska regelbundet, när barnet vant sig vid att mjölk också kommer i flaska blandar du i ett halvt mått ersättning och kör med det några dagar innan du ökar med ett halvt mått till (vägrar barnet så backa till en fjärdedels mått). Smak skillnaden är störst i början så där får man gå väldigt långsamt fram. När man väl kommit över halva flaskan med ersättning kan man öka lite snabbare för då har barnet accepterat smaken av ersättningen.

Det är inte alla barn som tål Althera och den typen av "mjölkfri" ersättning. Det är därför bra att hitta en som man vet funkar innan man lägger ner amningen, för det kan ta rätt långtid att vänja in ett barn på en ny ersättning. Lycka till!

Tack för ditt svar och tips ang. att prova ersättning! Får pröva oss fram. Hon tog dock flaska nu senare ikväll med hälften ersättning och hälften bröstmjölk så jag hoppas det kanske kan gå. Hon har tidigare ätit bröstmjölk ut flaska utan problem så jag tror det är smaken det beror på. 

Har uteslutit baljväxter inkl. soja, egentligen alla typer av bönor som finns samt nötter då jag fick hjälp med dieten av en barnmorska som gav akupunktur mot kolik. Så jag kan knappt äta något alls känns det som... 

Hoppas att hon tål Altheran... BVC här är inte särskilt duktiga på mjölkintolerans och det verkar vara det enda de vill hjälpa till att skriva ut på recept. Hon vill dessutom att jag ska helamma så jag är så trött på att be om hjälp och råd där. Med min son tyckte hon inte det var någon fara att blanda i "lite" mjölk i sås och likn. vid mjölkfri diet... har därför inte mycket förtroende för dem vad gäller den saken. Men får se hur det går med Altheran. 

Om Althera inte fungerar, har du möjligtvis tips på annan ersättning som jag bör prova därefter?

• april79

Misstänker att altheran inte kommer fungera.. Krånglade sist vi provade också. Erfarenheter av pepticate och om den är lättare att bryta ner även om den också är vasslebaserad? Hört att neocate ej är lika mättande så kanske bäst prova den sist. Undviker helst nutra då jag minns att den smakar vedervärdigt och hon knappt vill ta althera...

Båda sönerna har haft "mjölkmage", dvs är känsliga för mjölk (blivit gasiga ffa) men visar ej något på pricktest. Säkert har dottern samma bekymmer. Tänker att de kanske är överkänsliga men inte klassiskt allergiska om ni förstår hur jag menar. Eller resonerar jag helt fel?!

Tänker att det kanske mer handlar om att hitta den ersättning som är enklast för tarmarna att bryta ner, kanske inte har med själva vasslet att göra. När jag googlar på althera verkar den vara svårare att bryta ner än t ex pepticate men vet ej om det stämmer eller hur man ska tänka...

• april79

Tack igen liol!

Det jag undrar är bara om hon verkligen är såpass allergisk att hon måste ha syntetiskt framställd ersättning som väl måste vara för barn som är mycket allergiska? Eller hur är det med din dotter?

Tänker att hon troligen är mest överkänslig mot mjölk som sina bröder men inte "klassiskt" allergisk och enligt BVC är det oerhört ovanligt att de då inte klarar t ex althera. Även om jag inte litar på dem direkt...

• april79
    liol1973 skrev 2014-12-27 10:25:28 följande:
    Det vanliga är att dem klarar vassle eller kassein baserad ersättning, men det är rätt vanligt att det bara är den ena av dem varianterna som fungerar. Ofta är dem mer känsliga mot en av proteinerna och då fungerar det med en ersättning baserad på det andra proteinet.

Jag har dock också hört talas om barn som inte mår helt bra på exempelvis altheran, men där pepticate eller profylac fungerar bättre (alla vassle baserade). Så det är nog likadant här som med vanlig ersättning att vissa typer passar olika barn bättre än andra, det behöver alltså inte vara mjölkproteinet i ersättningen som dem reagerar på. :)

Vi trodde inte att dottern var så hyper allergisk heller, men ju längre hon var mjölkfri desto känsligare blev hon. Nu har det börjat vända, men ett tag kändes det som att det räckte med att det fanns mjölkprodukter i huset för att hon skulle bli dålig. Hon reagerade då på minsta kontaminering. :/
    Ok! Ja kanske vore det värt att prova Nutra först då innan vi går över till Neocate ev... minns bara som sagt att smaken var hemsk!! 
  • april79

Provade pepticate men tyvärr gick det inte bättre än Althera.. så nu försöker vi med nutramigen och tycker (peppar peppar) att det än så länge verkar gå bättre. Men bara varit en kväll än så länge så får se om det är en slump eller ej. Undrar om det är laktosen i althera och pepticate som gör henne gasig och körig i magen? Tycker det verkar så konstigt då väl så små barn inte ska ha ont av laktos men samtidigt har hon aldrig blivit helt bra av amningen och där är ju också massor av laktos... eller så beror det på något helt annat :)

• april79
    En fråga  -  provar just nu att ge dottern Nutramigen men så berättade en bekant att de undviker Nutramigen då en studie visat att det innehåller för höga halter av ämnet "mangan". Har någon av er hört talas om detta och vad säger de isf om det på ert BVC? Vårt BVC skriver i första hand ut Althera men vet inte om det är därför.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar