• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • liol1973
    april79 skrev 2014-12-26 23:29:36 följande:

Tack för ditt svar och tips ang. att prova ersättning! Får pröva oss fram. Hon tog dock flaska nu senare ikväll med hälften ersättning och hälften bröstmjölk så jag hoppas det kanske kan gå. Hon har tidigare ätit bröstmjölk ut flaska utan problem så jag tror det är smaken det beror på. 

Har uteslutit baljväxter inkl. soja, egentligen alla typer av bönor som finns samt nötter då jag fick hjälp med dieten av en barnmorska som gav akupunktur mot kolik. Så jag kan knappt äta något alls känns det som... 

Hoppas att hon tål Altheran... BVC här är inte särskilt duktiga på mjölkintolerans och det verkar vara det enda de vill hjälpa till att skriva ut på recept. Hon vill dessutom att jag ska helamma så jag är så trött på att be om hjälp och råd där. Med min son tyckte hon inte det var någon fara att blanda i "lite" mjölk i sås och likn. vid mjölkfri diet... har därför inte mycket förtroende för dem vad gäller den saken. Men får se hur det går med Altheran. 

Om Althera inte fungerar, har du möjligtvis tips på annan ersättning som jag bör prova därefter?

Vad skönt att ni redan kommit till halva flaskan, då är det inte så långt kvar nu! :)

BVC verkar överlag inte ha så bra koll, jag hört dem som fått höra att "spår av mjölk" inte är ngn fara också. :/

Om altheran inte fungerar kan det vara vasslen hon reagerar på, då kan man antingen testa en kassein baserad variant i stället (nutramigen), eller också en på helt fria aminosyror (neocate). Hon kan också reagera på laktosen i altheran men med tanke på att du ammar borde inte laktosen vara ngt problem (bröstmjölk innehåller väldigt mkt laktos också).

Dottern hade varit mjölkfri ngn månad utan amning när vi provade Althera. Hon reagerade då på laktosen (blev gasig och fick magknip snabbt efter maten), så för henne fungerade profylac bättre, den är också vasslebaserad men helt laktosfri. Där var det först när vi var uppe på en hel flaska om dagen som hon började visa symptom. Sedan provade vi nutramigen, där reagerade hon redan på en skopa. Nu kör vi neocate som fungerar bra för henne. :)
  • april79

Tack igen liol!

Det jag undrar är bara om hon verkligen är såpass allergisk att hon måste ha syntetiskt framställd ersättning som väl måste vara för barn som är mycket allergiska? Eller hur är det med din dotter?

Tänker att hon troligen är mest överkänslig mot mjölk som sina bröder men inte "klassiskt" allergisk och enligt BVC är det oerhört ovanligt att de då inte klarar t ex althera. Även om jag inte litar på dem direkt...

• liol1973
    april79 skrev 2014-12-27 09:08:39 följande:

Tack igen liol!

Det jag undrar är bara om hon verkligen är såpass allergisk att hon måste ha syntetiskt framställd ersättning som väl måste vara för barn som är mycket allergiska? Eller hur är det med din dotter?

Tänker att hon troligen är mest överkänslig mot mjölk som sina bröder men inte "klassiskt" allergisk och enligt BVC är det oerhört ovanligt att de då inte klarar t ex althera. Även om jag inte litar på dem direkt...

Det vanliga är att dem klarar vassle eller kassein baserad ersättning, men det är rätt vanligt att det bara är den ena av dem varianterna som fungerar. Ofta är dem mer känsliga mot en av proteinerna och då fungerar det med en ersättning baserad på det andra proteinet.

Jag har dock också hört talas om barn som inte mår helt bra på exempelvis altheran, men där pepticate eller profylac fungerar bättre (alla vassle baserade). Så det är nog likadant här som med vanlig ersättning att vissa typer passar olika barn bättre än andra, det behöver alltså inte vara mjölkproteinet i ersättningen som dem reagerar på. :)

Vi trodde inte att dottern var så hyper allergisk heller, men ju längre hon var mjölkfri desto känsligare blev hon. Nu har det börjat vända, men ett tag kändes det som att det räckte med att det fanns mjölkprodukter i huset för att hon skulle bli dålig. Hon reagerade då på minsta kontaminering. :/
  • april79
    liol1973 skrev 2014-12-27 10:25:28 följande:
    Det vanliga är att dem klarar vassle eller kassein baserad ersättning, men det är rätt vanligt att det bara är den ena av dem varianterna som fungerar. Ofta är dem mer känsliga mot en av proteinerna och då fungerar det med en ersättning baserad på det andra proteinet.

Jag har dock också hört talas om barn som inte mår helt bra på exempelvis altheran, men där pepticate eller profylac fungerar bättre (alla vassle baserade). Så det är nog likadant här som med vanlig ersättning att vissa typer passar olika barn bättre än andra, det behöver alltså inte vara mjölkproteinet i ersättningen som dem reagerar på. :)

Vi trodde inte att dottern var så hyper allergisk heller, men ju längre hon var mjölkfri desto känsligare blev hon. Nu har det börjat vända, men ett tag kändes det som att det räckte med att det fanns mjölkprodukter i huset för att hon skulle bli dålig. Hon reagerade då på minsta kontaminering. :/
    Ok! Ja kanske vore det värt att prova Nutra först då innan vi går över till Neocate ev... minns bara som sagt att smaken var hemsk!! 
  • liol1973
    april79 skrev 2014-12-27 07:36:40 följande:

Misstänker att altheran inte kommer fungera.. Krånglade sist vi provade också. Erfarenheter av pepticate och om den är lättare att bryta ner även om den också är vasslebaserad? Hört att neocate ej är lika mättande så kanske bäst prova den sist. Undviker helst nutra då jag minns att den smakar vedervärdigt och hon knappt vill ta althera...

Båda sönerna har haft "mjölkmage", dvs är känsliga för mjölk (blivit gasiga ffa) men visar ej något på pricktest. Säkert har dottern samma bekymmer. Tänker att de kanske är överkänsliga men inte klassiskt allergiska om ni förstår hur jag menar. Eller resonerar jag helt fel?!

Tänker att det kanske mer handlar om att hitta den ersättning som är enklast för tarmarna att bryta ner, kanske inte har med själva vasslet att göra. När jag googlar på althera verkar den vara svårare att bryta ner än t ex pepticate men vet ej om det stämmer eller hur man ska tänka...

Oj, hade visst missat det här inlägget. :)

Jag har för mig att pepticate innehåller lmindre laktos än altheran så den kan definitivt vara lite snällare mot magen. Det skadar ju inte att prova den först innan du testar nutramigen. Det finns ju annat än bara mjölkproteinet som gör att en ersättning passar bättre för ett visst barn än ett annat. :)

Vad gäller provsvar så finns det inget tillförlitligt prov för mjölkprotein allergi, de kan både visa falskt positivt och falskt negativt. Det är därför som diagnos ställs via uteslutning och provokation. Att hon inte testat positivt betyder alltså inte att hon inte är känslig. Min dotter testade inte heller positivt trots att hon reagerade på minsta kontamination. :/
  • april79

Provade pepticate men tyvärr gick det inte bättre än Althera.. så nu försöker vi med nutramigen och tycker (peppar peppar) att det än så länge verkar gå bättre. Men bara varit en kväll än så länge så får se om det är en slump eller ej. Undrar om det är laktosen i althera och pepticate som gör henne gasig och körig i magen? Tycker det verkar så konstigt då väl så små barn inte ska ha ont av laktos men samtidigt har hon aldrig blivit helt bra av amningen och där är ju också massor av laktos... eller så beror det på något helt annat :)

• april79
    En fråga  -  provar just nu att ge dottern Nutramigen men så berättade en bekant att de undviker Nutramigen då en studie visat att det innehåller för höga halter av ämnet "mangan". Har någon av er hört talas om detta och vad säger de isf om det på ert BVC? Vårt BVC skriver i första hand ut Althera men vet inte om det är därför.
  • lantisbrud

Hej! Vi har så smått börjat introducera gröt o mat till min pojke snart 6 månader. Jag har gjort havregröt själv men på sista tiden har han inte velat ha det. Har inte hitta färdiga alternativ som inte innehåller antingen rismjöl eller soja förrän nu. Hittade Enago i butik o det verkar fritt från både ris o soja. Men i tester gjorda 2013 har den gröten höga halter bly, vad jag förstår så har de ändrat innehåll sedan dess. Ger ni era barn Enago? Vet ni hur det ligger till?

• sockerpian

Hej!

Min son är 2 månader och har jättemycket eksem i ansiktet.
    Vi ger honom Althera sen en tid tillbaka, magen känns lite bättre men inte eksemen.

Jag har själv atopisk eksem och har hela tiden tänkt att det kanske bara är det han har, men det kan ju bero på mjölkallegi.

Någon som har liknande erfarenheter, känner igen eksemet eller har andra tips att komma med?

ida
  • liol1973
    lantisbrud skrev 2015-01-04 15:59:39 följande:

Hej! Vi har så smått börjat introducera gröt o mat till min pojke snart 6 månader. Jag har gjort havregröt själv men på sista tiden har han inte velat ha det. Har inte hitta färdiga alternativ som inte innehåller antingen rismjöl eller soja förrän nu. Hittade Enago i butik o det verkar fritt från både ris o soja. Men i tester gjorda 2013 har den gröten höga halter bly, vad jag förstår så har de ändrat innehåll sedan dess. Ger ni era barn Enago? Vet ni hur det ligger till?

Vi använder enago nu, enda vällingen som dottern tål. Jag vet att dem gjort om receptet helt efter den undersökningen. Dem lade tom ner produktionen flera månader medan dem ställde om, så jag har svårt att tro att dem skulle göra samma misstag igen. Dem har protein från havre nu, har för mig att de var ris tidigare men kan ha fel där. :)
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar