• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • mythos

Kanske en dum fråga..

Men reagaerar även bebisar med mjölkallergi på om dom får tex vanlig mjölk på huden ?

• shine
    Empolie skrev 2014-06-22 10:24:35 följande:

Hej!

Har en proteinallergisk son som blir 3 i augusti så det där med glass är ju upptäckt.

Är vi iväg på strand osv får han piggelin, lagom storlek och ingen mjölk. Han är supernöjd. Men igår var vi på en glassbar, vi vet sen tidigare att de har tofuline (vi undviker soja i normala fall men en gång så där funkar) men igår när jag sa "vi vill ha två kulor av den mjölkfria" så fick jag till svar att det fanns tofuline (den har dom i vanlig köpförpackning i en frys bakom) och så fanns det en GB som låg i glassdisken bland den andra glassen i display. På skylten stod det smak och så en röd text över kanten med ordet "laktosfri!" Så jag påpekade att det står laktosfri på den, då sa han "ja men den är helt fri från mjölk"

Han som jobbar där borde veta, och vet förhoppningsvis skillnaden mellan laktos och "helt fri från mjölk" (dock ungdomar som

Står där)

Men vi valde tofu istället för att vara säkra, för min tanke är; borde inte GB vilja skriva mjölkfritt för att sälja mer om den ÄR mjölkfri?

Någon som vet något om denna GB glass smak Kola?

Det är vanligt att dom skriver på produkter "Laktosfritt" för det är vad vanligt folk oftast förstår och är förmodligen även vanligare än mjölkproteinintolerans.

Dock litar jag inte på varken vänner eller personal då okunnigheten är stor. Jag ber ALLTID att få se innehållsförteckningen. Även om dom säger att dom är bombsäker. Det är för min egen trygghet och erfarenhet att många förväxlar laktos med mjölkfritt.

GB har kommit ut med en risglass, dels på strut och i 750 ml förpackning. Så är det dom så är dom helt okay. Men som sagt, be att få läsa innehållsförteckningen. Det är lag att det ska skrivas ut ifall produkten innehåller mjölk. 

• shine
    mythos skrev 2014-06-22 11:25:08 följande:

Kanske en dum fråga..

Men reagaerar även bebisar med mjölkallergi på om dom får tex vanlig mjölk på huden ?

Ingen dum fråga. Vår son får stora utslag ifall han få en gnutt mjölk på huden. Det räcker att man har lite mjölk i kaffet och sen pussar på honom. Så får han utslag. 

Vi upptäckte det efter min man hade ätit en ostmacka och höll i honom sen. Han hade en röd handflata länge på ryggen :(

• LH8989

Hej! Min son var väldigt skrikig fram till 3 månader och under den tiden åt han nutramigen som inte gjort någon skillnad så när han slutat skrika så gav vi honom vanlig ersättning och han har inte haft några som helst problem med magont eller så men nu har han fått utslag ca 1.5 månad efter att vi började med vanlig ersättning och min första tanke var mjölkallergi men efter att råd frågat folk i min omgivning så är det ingen som tror att det är det.. Tänkte att någon här kanske har sett dessa utslag förr.

• Milleman
    LH8989 skrev 2014-06-22 12:14:22 följande:

Hej! Min son var väldigt skrikig fram till 3 månader och under den tiden åt han nutramigen som inte gjort någon skillnad så när han slutat skrika så gav vi honom vanlig ersättning och han har inte haft några som helst problem med magont eller så men nu har han fått utslag ca 1.5 månad efter att vi började med vanlig ersättning och min första tanke var mjölkallergi men efter att råd frågat folk i min omgivning så är det ingen som tror att det är det.. Tänkte att någon här kanske har sett dessa utslag förr.

phpAu4UlX43147.jpgphpeRu9Fe89422.jpg

Svårt att avgöra utan att se närmre men vår son fick liknande av jordgubbar. Fast din kanske är för liten för att äta sånt än?

Mjölkallergi kan ju te sig på så många sätt. Utslag är ett av dem.
  • MammatillA06

Vår lilla 4 månaders har konstaterad mjölkallergi (både provokation och pricktest visade). När vi provocerade då hon var ca 4 veckor fick hon förutom ont i magen igen även utslag som blossade upp i ansiktet och på halsen. Detta såg läkaren som allvarligt och framtida ev provokation kommer ske på sjukhuset.

Nu till min undran. Sen tre dagar tillbaka har hon fått utslag på halsen som nu går upp mot kinderna. Trodde först att det var värmeutslag- eller berodde på alla veck som sluter tätt. Men det blir liksom värre, och rödare. Hon fick även vad jag trodde var ögoninflammation- men som försvann helt efter ett dygns geggandes. Ingen feber. Hon äter nutra, men även smakisar av majspuré. Kan det vara majsen hon reagerar mot? Eller en infektion i kroppen? Hon har inte varit sig lik de här dagarna- vanligtvis en solstråle som aldrig gnäller och sover bra, har idag bara skrikit, gnällt och bara sovit korta stunder... Vad tror ni? Ska till BVC imorgon, men tänkte ändå kolla med er erfarenhet!:)

• Mandelskorpan

Testa att ta bort majsen. Kanske lite tufft för magen? Vet inte vad ni fått för råd från dr/dietist men vi väntade till nästan 7mån före smakportioner.

• LittleMY
    MammatillA06 skrev 2014-06-25 19:18:30 följande:

Vår lilla 4 månaders har konstaterad mjölkallergi (både provokation och pricktest visade). När vi provocerade då hon var ca 4 veckor fick hon förutom ont i magen igen även utslag som blossade upp i ansiktet och på halsen. Detta såg läkaren som allvarligt och framtida ev provokation kommer ske på sjukhuset.

Nu till min undran. Sen tre dagar tillbaka har hon fått utslag på halsen som nu går upp mot kinderna. Trodde först att det var värmeutslag- eller berodde på alla veck som sluter tätt. Men det blir liksom värre, och rödare. Hon fick även vad jag trodde var ögoninflammation- men som försvann helt efter ett dygns geggandes. Ingen feber. Hon äter nutra, men även smakisar av majspuré. Kan det vara majsen hon reagerar mot? Eller en infektion i kroppen? Hon har inte varit sig lik de här dagarna- vanligtvis en solstråle som aldrig gnäller och sover bra, har idag bara skrikit, gnällt och bara sovit korta stunder... Vad tror ni? Ska till BVC imorgon, men tänkte ändå kolla med er erfarenhet!:)

Vad sa BVC?
  • MammatillA06
    LittleMY skrev 2014-06-26 14:04:40 följande:
    Vad sa BVC?
    Hon trodde inte att det hade med allergin att göra, men sa samtidigt att jag skulle hålla koll på utslagen. Det såg lite bättre ut idag så jag hoppas att det fortsätter så. Jag vet att många haft BVC som är okunniga kring allergier- men hos oss är de fantastiska! Både läkaren (som även är lillans läkare på barnmottagningen) och sköterskan. Så jag litar på att det troligtvis beror på att hon haft nåt virus eller bacill som ställt till med allt. Blev det värre skulle jag dock ringa barnmottagningen direkt!
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar