Inlägg från: LittleMY |Visa alla inlägg
  • LittleMY

Mjölkallergitråden - bebisar

Vår son började med Althera i måndags. Hur lång tid tror ni det tar innan man kan se om det hjälper eller inte? Han är 6 veckor och har kolikskrik, som man tror ev. kan bero på komjölkproteinallergi.

• LittleMY
    Mandelskorpan skrev 2014-06-19 22:08:39 följande:

Kan nog vara väldigt olika. Sonen slutade kräkas på ett par dagar, eksemen blev synbart bättre på någon vecka medan magen blev mer långsamt bättre. Ammade och gick över till mjölkfritt. Men några veckor i alla ska man prova. Tar tid innan mjölk går ur kroppen.
    Tack snälla för svar! Hoppas det blir bättre snart, jag blir galen här.
  • LittleMY

Ja läste om den, heter Neocate va? Synd att den är så dyr.

Det här med grönt bajs av Althera, det står att 30% av barn får det och att det beror på ett visst typ av protein, men ... är det helt ofarligt med det gröna bajset? Tar dem ändå upp näringen precis som dem ska?

• LittleMY
    MammatillA06 skrev 2014-06-25 19:18:30 följande:

Vår lilla 4 månaders har konstaterad mjölkallergi (både provokation och pricktest visade). När vi provocerade då hon var ca 4 veckor fick hon förutom ont i magen igen även utslag som blossade upp i ansiktet och på halsen. Detta såg läkaren som allvarligt och framtida ev provokation kommer ske på sjukhuset.

Nu till min undran. Sen tre dagar tillbaka har hon fått utslag på halsen som nu går upp mot kinderna. Trodde först att det var värmeutslag- eller berodde på alla veck som sluter tätt. Men det blir liksom värre, och rödare. Hon fick även vad jag trodde var ögoninflammation- men som försvann helt efter ett dygns geggandes. Ingen feber. Hon äter nutra, men även smakisar av majspuré. Kan det vara majsen hon reagerar mot? Eller en infektion i kroppen? Hon har inte varit sig lik de här dagarna- vanligtvis en solstråle som aldrig gnäller och sover bra, har idag bara skrikit, gnällt och bara sovit korta stunder... Vad tror ni? Ska till BVC imorgon, men tänkte ändå kolla med er erfarenhet!:)

Vad sa BVC?
  • LittleMY

Vi har precis bytt ersättning från Althera till Alfamino (100% fria aminosyror i, absolut ingen komjölkprotein, laktos, mm). Alfamino är typ samma som Neocate. Våran 8-veckorsson har blivit jättepruttig (gaser som gör riktigt ONT) och fått mycket mer ont i magen också, vi bytte till Alfamino i förrgår, så är helt nytt för lillen. Är det vanligt att bebisarna reagerar så på byte från en ersättning till en annan, typ första dagarna? Innan det förhoppningsvis börjar blir bättre?

• LittleMY
    Mandelskorpan skrev 2014-06-28 22:32:14 följande:
    Kolla noga på vad som är i. Vet att man ofta säger att Neocate och Nutramigen AA (Amino Acid) är likvärdiga men AA innehåller Tapiokastärkelse som sonen inte tål, han kräks direkt. Så det finns skillnader. Kanske ska ni prova Neocate istället?
    Ja, jag ser också att det är vissa skillnader i dem. Ex så innehåller Alfamino potatisstärkelse, och jag kan inte se att Neocate har det i sig. Läste däremot idag att man kan få en massa mer gaser första veckan efter att man byter ersättning, så hoppas det bara är det just nu då! Tror våran läkare kommer vilja vi provar Alfamino minst nån månad iaf.
  • LittleMY

Ni som kör på Neocate på små bebisar, märker ni att dem blir hungrigare oftare? Står på Neocates hemsida att det kan vara så att dem blir hungrigare oftare, för maten är mer lättsmält. (Men blir ändå inte större mängd totalt per dag, enligt Neocate, utan samma mängd.)

• LittleMY

Har en klurig situation här, vore tacksam för era tankar.

Har en 3-månaders med komjölkproteinallergi. Han äter motsvarande Neocate - baserad på aminosyror, inte en gnutta komjölk, fast det är Nestles version, som heter Alfamino. Vi körde en mini-provokation i 3 dagar, och gav då Althera för att se hur han reagerade på det. På 3:e dagen fick han utslag på ansiktet & kroppen, och gallskrek av smärta i magen, så vi switchade så klart direkt tillbaka till Alfamino.

MEN, då till frågan .. Han fick ALDRIG utslag på kroppen av Baby Semp 1, som han ändå åt i 6 veckor innan vi förstog att det var komjölkallergi han led av. När han då vid 6 veckor började äta Althera fick han drekt efter 3 dagar utslag på ansikte och kroppen. Och samma nu alltså när vi körde Althera i 3 dagar. Vad i hela friden kan det vara med Althera som gör att han fåt utslag, som han alltså inte får av Baby Sempt 1? Jag förstår verkligen inte. Obestämd

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar