• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Aliceotheo1114
    Mandelskorpan skrev 2014-04-04 17:55:33 följande:
    Är det Nutramigen AA eller vanlig Nutramigen? Om det inte är AA så KRÄV att få det. Eller Neocate. Det är helt olika ersättningar mot den som är vanlig Nutra.

Det är nutramingen LDD. Visste inte ens att det fanns fler. Vi testade vanlig ersättning men då blev det ännu värre och han blev ännu gasigare så antagligen så tål han inte nutra heller då eller?? hur vet man om det är mjölkallergi om han inte har fler symtom än skrik?
  • Mandelskorpan
    Aliceotheo1114 skrev 2014-04-04 18:42:34 följande:
    Det är nutramingen LDD. Visste inte ens att det fanns fler. Vi testade vanlig ersättning men då blev det ännu värre och han blev ännu gasigare så antagligen så tål han inte nutra heller då eller?? hur vet man om det är mjölkallergi om han inte har fler symtom än skrik?

Be att få AA eller Neocate, de är helt syntetiskt framställda, andra ersättningar är baserade på mjölk som brutits ned.

Symtom kan vara bara skrik o gaser. Sen kan de ha eksem, kräkas, dålig aptit, öka dåligt i vikt, sova dåligt mm mm....

Bäst är att testa och se om det blir bättre. Kolla på Mjölkfritt till de minsta på länken. Hoppas det blir bättre snart!

utanallt.blogspot.se/
  • Aliceotheo1114
    Mandelskorpan skrev 2014-04-04 19:51:59 följande:
    Be att få AA eller Neocate, de är helt syntetiskt framställda, andra ersättningar är baserade på mjölk som brutits ned.

Symtom kan vara bara skrik o gaser. Sen kan de ha eksem, kräkas, dålig aptit, öka dåligt i vikt, sova dåligt mm mm....

Bäst är att testa och se om det blir bättre. Kolla på Mjölkfritt till de minsta på länken. Hoppas det blir bättre snart!

utanallt.blogspot.se/

Okej jag ska ge det ett par dagar till tills burkarna är slut..men blir det inte bättre så ska jag boka ny läkartid.

Han är ju såklart bättre än innan vi började med mjölkfritt men det känns inte helt bra.
  • shine
    Aliceotheo1114 skrev 2014-04-04 10:56:40 följande:

På söndag har han ätit nutra i 3 veckor men det har gått tillbaka till det vanliga nu igen.. Sover inte på hela dagar och skriker... Jag orkar snart inte mer.. Börjar tro att det bara kolik och ingen mjölkproteinallergi.
    Vår son klarade inte av dom mjölkbaserade mjölkersättningarna. När han fick neocate så blev det bra. Beror helt på hur känslig hen är. Sen tar det olika lång tid innan man blir symtomfri beroende på hur lång tid det tar för tarmen att läka.
  • Fröken Frågvis

Min minsta dotter är snart fyra veckor och har sedan första dagen varit ett " jobbigt" barn. Klistrad vid bröstet, skrikig, vägrar vara någon annanstans än i famnen, sover dåligt, kräks och bajsar hela tiden. Hon skriker, krystar, rapar, bajsar och börjar om... Läcker lite bajs hela tiden och bajsar ner sig totalt flera gånger om dagen. Jag helammar och har varit helt mjölkfri i en vecka, utan att märka minsta lilla förbättring. Hur lång tid ska man ge det? Storasysters mjölkallergi konstaterades vid 2 mån ålder och hon blev markant bättre redan första dagarna jag uteslöt mjölk, därför börjar jag tveka på att det är mjölk som ställer till det för lillasyster. Vad har ni andra för erfarenhet?

• Mandelskorpan

Min erfarenhet är att sonen inte tålde någonting när systemet väl var uppretat. När magen fått vila så gick det bra igen, han tål det mesta nu utom mjölk soja baljväxter.

Om du testar att äta väldigt basic mat några dagar? Typ bara kött potatis grönsaker frukt? Eller, skippa mjölk soja ägg fisk?

Sen ska man köra mjölkfritt i 4v innan det ger full effekt. Tar kanske olika lång tid för olika barn också?

• Marimba

Hej!

Jag har en bebis på 7 veckor och vi håller på att utreda mjölkallergi på honom.
    Jag har lite funderingar som ni kanske kan hjälpa mig att få svar på?

Anledningen att vi utreder allergi är för att vid ett besök på bvc så hade min son utslag ( som jag trodde var hormonprickar) i ansiktet, nacken och huvudet, prickarna på kinderna hade typ flytit ihop så att han var röd och torr.

Hon trodde det kunde vara mjölkallergi, fick mildison salva att smörja kinderna med och så skulle jag äta mjölkfritt i två veckor. Kinderna blev fina efter någon dag, prickarna i nacken och huvudet finns kvar och på onsdag ska vi träffa barnläkaren.

Jag är själv tveksam till att det är mjölkallergi, han har inga andra symtom på det än detta. Jag råkade få i mig mjölk i helgen och det har inte hänt nånting. Det jag undrar över är om det är vanligt att endast ha eksem som symtom?
    På bvc säger de att om salvan funkade så är det troligtvis det och då ska jag fortsätta äta mjölkfritt så länge jag ammar, alltså inte prova äta mjölkprodukter igen för att se om det blir någon reaktion, jag tycker det är lite konstigt.

Så ni som har barn med mjölkallergi hur troligt är det att han har det?

• Mandelskorpan

Skrev ett svar som försvann *mutter* men, nytt försök då................

JA, man kan ha eksem som enda symtom. Om kinderna blev fina så snabbt så verkar det ju vara det? Har du kunnat slutat smörja nu? I så fall verkar ju eksemen bero på mjölk? Varför är du tveksam?

Sen tar det 4 veckor innan man har full effekt av mjölkfri kost vid amning. En del säger tom 6 veckor.

• Trasan0606

Min 4 månaders tös helammar jag och misstänkte tidigt mjölk och äggallergi pga kräkningar, eksem och magknip så jag utesluter det ur min kost. Jag introducerade Althera idag utspätt med lite bröstmjölk (för knappt 2 timmar sen) ca 30 ml fick hon men drack inte allt.

Efter det har hon kräkts vattnigt och illaluktande och mycket så jag har bytt kläder på henne och mig själv tre gånger. Kan det vara ersättningen hon reagerar på så snabbt? Är det nån skillnad på de mjölkfria ersättningarna för det vore skönt med ett alternativ?

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar