• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Linnea H
    Nanna80 skrev 2014-06-29 17:12:49 följande:

En fråga;

Min nu 9 åriga son är mjölkproteinallergiker, upptäcktes sent ( inte förrän han var 5 år fick vi diagnosen..) har hunnit med att göra en provokation ( ett år efter diagnos) Då blev han så dålig ( kräktes, gick ner väldigt mycket i vikt, på hans redan tunns kropp, fick utslag etc) att vi rekommenderades att inte laborera hemma, men vi har heller inte haft kontakt med sjukvården sedan dess.

Nu har vi successivt gett honom lite ost, smör på smörgåsen, han har vid något enstaka tillfälle fått vanlig glass etc. Allt har gått jättebra. Kanske lite fisig någon gång, men inget värre än så. MEN så upptäcker jag nu att hand & fotsulorna flagnar/fjällar! Och minns att just så hade han ofta när han var liten och även under provokationstiden..

Så hur gör vi nu? Ska vi låta han "råka" få mjölk emellanåt eller avstå helt?

Vad kan hända mer? Ska vi ta kontakt med dietisten/läkaren eller bara fortsätta som vanligt helt utan mjölk? Vill inte ha det maghelvete vi hade innan diagnosen.. :-/

Mitt råd blir prata med dietist och gärna också läkare.
    Vi har en treårig son, allergi upptäckt vid två år (kräkningar, diarre, supertorr hud, extremt smal och troligen även längdpåverkad), nu mår han bra så vi har testat att provocera. Lite smör går bra (=inga symtom), mycket creme fraiche går inte bra.
    Jag frågade dietisten om man då ska fortsätta utesluta all mjölk, jag är nämligen orolig att hans näringsupptag och vikt påverkas även om han inte kräks t.ex.
    Hon är sommarvikarie, var lite osäker men tyckte vi skulle fortsätta utesluta helt och så skulle hon ta det vidare till läkare.
  • Linnea H
    MeAndBaby skrev 2014-06-30 19:15:53 följande:

Någon som förebyggande uteslutit mjölkprodukter ur sin kost inför andra barnet? Väntar nu syskon till vår son som hade världens kolik som spädis pga att jag åt mjölkprodukter och ammade. Tänkte därför redan nu, en månad innan bf, börja utesluta mjölkprodukter igen så bebisen har en chans att inte utveckla kolik (om det nu är ärftligt i vissa fall).

Efter ca 1 år introducerades sonen försiktigt för mjölk vilket gick bra, och han äter idag som vanligt. Så ev var han inte allergisk utan överkänslig el hade "omogen matsmältning", gjorde även pricktest och blodprov utan att det visade något. Men han reagerade alltså kraftigt med magont och diarré.

Så, någon som förebyggt med gott resultat? (Och sen provat äta pyttemängd av någon mjölkprodukt och ammat?)

Jag hade absolut uteslutit mjölkprodukter om jag hade vetat om storebrors allergi när jag var gravid med lillebror.
  • Nanna80
    Linnea H skrev 2014-07-02 22:57:35 följande:
    Mitt råd blir prata med dietist och gärna också läkare.
    Vi har en treårig son, allergi upptäckt vid två år (kräkningar, diarre, supertorr hud, extremt smal och troligen även längdpåverkad), nu mår han bra så vi har testat att provocera. Lite smör går bra (=inga symtom), mycket creme fraiche går inte bra.
    Jag frågade dietisten om man då ska fortsätta utesluta all mjölk, jag är nämligen orolig att hans näringsupptag och vikt påverkas även om han inte kräks t.ex.
    Hon är sommarvikarie, var lite osäker men tyckte vi skulle fortsätta utesluta helt och så skulle hon ta det vidare till läkare.
    Tack för ditt svar! Ska ringa sjukhuset ( barnmottagningen där vi fick diagnosen) och rådfråga.. Nu har han ju fått "smak" för att äta lite mjölkprodukter. Å han vill ju gärna, men känns inte riktigt bra att ge honom...
  • lotie

Någon som haft spädbarnsallergi och det försvunnit? Min son är 3 mån och tål inte mjölk, soya och ägg. Jag helammar fortfarande och fått Alfamino att ge när mjölken tagit slut.

Tycker det är jättesvårt med såser. Nån som har tips?

• liol1973

Varm sås kör vi på oatleys imat som matlagningsgrädde, bio foods buljong (kyckling eller grönsaks) och colorit för "soja färg" vid behov. Den basen kan varieras i det oändliga med färska örter. :)

• Linnea H

Japp, vi använder också Oatlys Imat/matlagningsgrädde. Nu har Oatly kommit med något som ska motsvara Creme fraiche, har inte testat men har i kylen. 

Jag har fått tips om att blanda grädden med jordnötssmör för att få en jordnötssås, vilket jag tycker är supergott. Vi misstänker dock känslighet för baljväxter generellt så har inte testat det.

Vi använder Eriks såser (färdiga i plastburk) men tror att de flesta innehåller ägg. Kan ju vara värt att kolla på.

Thaimat - då gör vi sås på kokosmjölk. (Snabbrecept; woka grönsaker, koka nudlar. blanda i stor gryta, häll i kokosmjölk, häll i kryddpåse, koka upp, lägg i tinade räkor och låt de bli varma. Mamma, pappa, treåring & 1,5-åring gillar och det är snabblagat med lite disk.)

Nu var det väl mat du tänkte på men Oatlys vaniljsås är toppen. Idag har vi ätit den till paj. Häromdagen till pannkakor istället för vispgrädde (vi har inte hittat någon bra mjölk & sojafri). Går även till färska jordgubbar. Vi struntar i att vispa den, häller direkt från paketet.

• lotie

Åh tack för alla tips:) det ska jag testa.
    Tycker sonen reagerat på något mer i maten. Han har fått utslag i ansiktet och kräks mycket och kramp i magen. Mjölk, soya och ägg tål han ju inte.
    Men åt pasta där det stod kan innehålla spår av ägg. Men så allergisk kan han väl inte vara. De har ju garderat sig för det bakas i samma kök tex.
    Han krånglar och gnäller vid varje amning nu men håller sig 2-3 timmar mellan så tror han blir mätt iaf men får kramper direkt när han äter. Bvc sköterskan har semester och dietisten som hjälpt oss innan.
    Så är lite frustrerad nu.
    Har gett honom Alfamino vid 2 tillfällen nu då han varit så missnöjd. Kan de få kramp i magen av det med?

• Mandelskorpan

Lotie, de kan vara känsliga för baljväxter. Eller fisk? Spår av ägg, visst kan han reagera på det om han är känslig. Kanske har han lite reflux?

• Trasan0606

Är det någon här som vet om Enagos gröt är ok att ge igen? Har en snart 6 månaders som ska börja med smakisar och som är allergisk/känslig mot mjölk, soja och ägg. Så Sempers mjölkfria går ju bort och jag vill gärna ha en färdigblandad. Har en så kaosartad vardag så alla moment man kan förenkla tar jag.

• Miss Key

Min tjej är snart 2 år och vi har varit mjölkfria sen hon var 4 månader. Vi har följt ett schema där vi introducerat mjölk (schema från doktorn) några gånger. Förut har det skitit sig redan vid första punkten. Men denna gång har vi "lyckats". 3 veckor nu och vi ger henne tom mjölk. MEN min fråga. Vi har givit henne laktosfritt (för doktorn sa att det var lite mindre mängd mp i) och vi har därför undivikt att ge henne saker med skummjölkspulver, vasslepulver, mjölkpulver etc .. för är detta laktosfritt?? Eller spelar det inte ngn roll när det är en ingrediens i maten så? T ex finns bröd med mjölkpulver. 

Är det någon mer som gjrot som oss och börjat med laktosfritt? Hur gick ni över till "vanliga" mejeriprodukter sen? 

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar