• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Mandelskorpan

Fröken frågvis, måste ni ge pepticate då? Verkar ju inte som att hon mår bra av den. Jag skulle skippa den, antingen be om en aminosyrabaserad ersättning eller skippa ersättning helt om barnet äter annat.

• Fröken Frågvis
    Mandelskorpan skrev 2014-12-03 05:40:32 följande:

Fröken frågvis, måste ni ge pepticate då? Verkar ju inte som att hon mår bra av den. Jag skulle skippa den, antingen be om en aminosyrabaserad ersättning eller skippa ersättning helt om barnet äter annat.

Nej, för egen del gör jag lika gärna gröt på vatten, ris- eller havredryck. Det var läkaren som sa att jag måste använda ersättning som bas pga näringsinnehållet.
  • Mandelskorpan
    Fröken Frågvis skrev 2014-12-03 09:59:04 följande:

Nej, för egen del gör jag lika gärna gröt på vatten, ris- eller havredryck. Det var läkaren som sa att jag måste använda ersättning som bas pga näringsinnehållet.

Går nu hos dietist? Kan vara en bra ide att be att få träffa en dietist annars så ni får hjälp med att hon får i sig vad hon behöver. Ni kan ju också be om att få en aminosyrabaserad ersättning, det kanske går bättre.
  • De5pojkarna

Hej alla ni med komjölksallergiska barn..

Har en fråga angående barns avgöring. Min son är 6 månader och äter Althera. Han har alltid haft svart/grönt bajs. Men nu e det gult!! Är det tänderna som gör det tro? Ser inga tänder ännu. Men dom kanske snart kommer.. Hur har det varit för era barn? Han äter endast Althera och lite Enago Välling. Försöker introducera mat m.m men han vill verkligen inte ha annat än Altheran.. ????

• liol1973
    Liam05Milton08 skrev 2014-12-03 10:30:13 följande:

Hej alla ni med komjölksallergiska barn..

Har en fråga angående barns avgöring. Min son är 6 månader och äter Althera. Han har alltid haft svart/grönt bajs. Men nu e det gult!! Är det tänderna som gör det tro? Ser inga tänder ännu. Men dom kanske snart kommer.. Hur har det varit för era barn? Han äter endast Althera och lite Enago Välling. Försöker introducera mat m.m men han vill verkligen inte ha annat än Altheran.. ????

Ljus gul avföring brukar tyda på att avföringen passerar tarmen för snabbt. För dottern är det oftast när hon fått i sig ngt hon inte tål, men här misstänker jag att det kan vara fibrerna som tarmen inte klarar av än.

Enago innehåller mkt mer fibrer än andra vällingar (både 6 och 12 månaders), så det är tyvärr inte den skonsammaste vällingen att börja med. :/ Jag skulle prova ta bort vällingen några dagar för att se om det återgår till det normala igen då.
  • liol1973
    Fröken Frågvis skrev 2014-12-03 09:59:04 följande:
    Håller med mandelskorpan, förstoppningen kan vara ett symptom på att han inte tål ersättningen. Man kan då antingen prova en annan ersättning som är baserad på "det andra" mjölkproteinet, i ditt fall blir det nutramigen som baseras på kassein, eller också provar man en på helt fria aminosyror (dvs utan ngn form av mjölkprotein i sig alls), exempel på ett sådant är neocate.
  • Mandelskorpan
    liol1973 skrev 2014-12-03 20:16:03 följande:

Håller med mandelskorpan, förstoppningen kan vara ett symptom på att han inte tål ersättningen. Man kan då antingen prova en annan ersättning som är baserad på "det andra" mjölkproteinet, i ditt fall blir det nutramigen som baseras på kassein, eller också provar man en på helt fria aminosyror (dvs utan ngn form av mjölkprotein i sig alls), exempel på ett sådant är neocate.

Fröken Frågvis på länken kan du läsa lite. Finns ytterligare en ersättning baserad på fria aminosyror, Alfamino. Sonen kräktes av Nutramigen AA misstänker pga Tapiokastärkelsen.... Men Neocate gick bra.

utanallt.blogspot.se/2010/08/mjolkfritt-for-de-minsta.html
  • Fröken Frågvis

Tack för alla tips, har nu låtit bli ersättningen några dagar och magen verkar repa sig snabbt. Skönt! Jag ska ringa barnmottagningen nästa vecka och se om de kan skriva ut annan ersättning. Dock läste jag i länken ovan att pepticate är vasslebaserad och därmed snarare brukar ge lös mage än hård, men det skadar kanske inte att testa en kaseinbaserad ersättning ändå.

En sak som förbryllar mig lite är att hon inte blir förstoppad av mjölk i vanliga fall utan får nässelutslag och vrålskriker av magont. Ersättningen verkar bara ge just förstoppning.

• liol1973
    Fröken Frågvis skrev 2014-12-05 17:46:53 följande:

Tack för alla tips, har nu låtit bli ersättningen några dagar och magen verkar repa sig snabbt. Skönt! Jag ska ringa barnmottagningen nästa vecka och se om de kan skriva ut annan ersättning. Dock läste jag i länken ovan att pepticate är vasslebaserad och därmed snarare brukar ge lös mage än hård, men det skadar kanske inte att testa en kaseinbaserad ersättning ändå.

En sak som förbryllar mig lite är att hon inte blir förstoppad av mjölk i vanliga fall utan får nässelutslag och vrålskriker av magont. Ersättningen verkar bara ge just förstoppning.

Reaktionen på den "mjölkfria" ersättningen är sällan lika stark som på ren mjölk (proteinet är ju "förändrat" där så att dem inte ska reagera på det alls). Därför får dem sällan dem akuta symptomen, vilket gör att mer långsamma symptom visar sig istället. Eftersom reaktionerna i regel är lindrigare/annorlunda på ersättningen än på mjölken kan det vara klurigt att koppla ihop dem.
  • ellami

Hej! Jag hoppar in här med en "bajsfråga" om det är ok. Har bläddrat lite här innan och ärligt talat tror jag att jag får bättre svar här än från bvc.

Min 6 månaders bebis har inte bajsat på några dagar. Idag grodhöll jag honom över toaletten vid två tillfällen. Båda gångerna krystade han ut riktiga bajskorvar (ursäkta), flera stycken. Jag var chockad?

Till saken hör att jag har gått på mjölkfri kost sen han var 3 månader pga att han hade kvällskolik, mycket magknip och gaser som liten. Jag upplevde en förbättring fastän jag aldrig eg varit hundra på om han är mp-allergiker eller mp-känslig. Så för 4 dagar sedan när allergiprov visade negativt började jag provocera med mp i min egen kost. Han var som vanligt, fick ingen magknip och blev inte gasig så jag har fortsatt varje dag. Men nu så har han alltså blivit hård i magen och är eventuellt förstoppad?

Kan det bero på mp eller är det pga att vi börjat ge större portioner matpure, ny mat osv? Det har funkat ganska bra med magen när vi gett smakisar, men nu är vi uppe på 0,5-1 dl matpure om dagen samt lite gröt mot kvällen. Och de senaste två dagarna har han tex fått morot som han bara smakat lite lite av innan, så det är ju nåt nytt för hans mage (kanske dessutom stoppande?).

Hur ska jag veta om hans mage strular pga att jag infört mp i min egen kost eller pga att hans tarmar inte är vana vid nya maten, Vilket är det troligaste? Vilket borde jag testa att utesluta först, mjölken i min egen kost eller hans mat (dvs återgå till helamning).

Ni som har erfarenhet tycker ni det verkar som ett typiskt mp-symptom?? det är det enda symptomet jag märkt under dessa dagar jag provocerat.

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar