Inlägg från: Fröken Frågvis |Visa alla inlägg
  • Fröken Frågvis

Mjölkallergitråden - bebisar

Min minsta dotter är snart fyra veckor och har sedan första dagen varit ett " jobbigt" barn. Klistrad vid bröstet, skrikig, vägrar vara någon annanstans än i famnen, sover dåligt, kräks och bajsar hela tiden. Hon skriker, krystar, rapar, bajsar och börjar om... Läcker lite bajs hela tiden och bajsar ner sig totalt flera gånger om dagen. Jag helammar och har varit helt mjölkfri i en vecka, utan att märka minsta lilla förbättring. Hur lång tid ska man ge det? Storasysters mjölkallergi konstaterades vid 2 mån ålder och hon blev markant bättre redan första dagarna jag uteslöt mjölk, därför börjar jag tveka på att det är mjölk som ställer till det för lillasyster. Vad har ni andra för erfarenhet?

• Fröken Frågvis

Någon här vars barn blivit förstoppad av pepticate? Här dröjer det ca 4 dagar mellan varje bajsblöja och hon är väldigt ledsen och tycks ha ont när hon försöker bajsa.

Använder endast pepticate som grund till gröt, i övrigt äter hon vanlig mat och ammas. Fram tills vi började med pepticate bajsade hon flera gånger per dag. Hon åt då mjölkfritt men vi använde alltså inte ersättning.

Är detta "normalt" eller skulle hon kunna må bättre på annan ersättning?

• Fröken Frågvis
    Mandelskorpan skrev 2014-12-03 05:40:32 följande:

Fröken frågvis, måste ni ge pepticate då? Verkar ju inte som att hon mår bra av den. Jag skulle skippa den, antingen be om en aminosyrabaserad ersättning eller skippa ersättning helt om barnet äter annat.

Nej, för egen del gör jag lika gärna gröt på vatten, ris- eller havredryck. Det var läkaren som sa att jag måste använda ersättning som bas pga näringsinnehållet.
  • Fröken Frågvis

Tack för alla tips, har nu låtit bli ersättningen några dagar och magen verkar repa sig snabbt. Skönt! Jag ska ringa barnmottagningen nästa vecka och se om de kan skriva ut annan ersättning. Dock läste jag i länken ovan att pepticate är vasslebaserad och därmed snarare brukar ge lös mage än hård, men det skadar kanske inte att testa en kaseinbaserad ersättning ändå.

En sak som förbryllar mig lite är att hon inte blir förstoppad av mjölk i vanliga fall utan får nässelutslag och vrålskriker av magont. Ersättningen verkar bara ge just förstoppning.

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar