Inlägg från: lantisbrud |Visa alla inlägg
  • lantisbrud

Mjölkallergitråden - bebisar

Hej!

Jag har en son på 11 veckor som har alla symptom på mjölkproteinallergi (jag helammar). Från början var det bara seborriskt eksem (bvc sa att det troligen inte berodde på allergi) sen fick han atopiskt eksem också, började som prickar på kinderna. Han har också ganska lös slemmig bajs o kräks ordentligt emellanåt. Dock varierar symptomen från dag till dag o ibland även under samma dag. Han är oftast go o glad.

Nu har jag uteslutit mjölkprotein i en vecka o det är ingen förbättring, snarar tvärtom. Idag hade han blodstrimmor i bajset också. Han är lite snuvig/nysig emellanåt. Borde det inte märkas en liten förbättring iaf? Har ätit två kakor med "risk för spår av mjölk" bvc sa att det inte hade nån betydelse, sånt kunde jag äta.

Skulle få blodprovsremisser hemskickade men har inte fått än.

Idag har han varit kinkig vid bröstet, som om han inte riktigt velat äta. Börjar bli orolig! När vände det för era barn med mjölkfri kost?

Idag blev jag bjuden på mat (kalopsliknande gryta) kom på att det finns ju risk att det köttet var stekt i smör innan det hamnade i grytan, åt även bröd till som jag inte tänkte på att det kunde innehålla mjölk. Börjar jag om från noll nu?

• lantisbrud

Liten uppdatering från mig: min son, nu drygt 3 månader har i stort sett blivit av med sin eksem efter 3-4 veckor mjölkfritt. Gjorde negativt pricktest på barnmottagningen. Bajset är nästan normalt nu, lite slemmigt fortfarande dock, men ingen diarre och inget mer blod Peppar peppar!

Ska på mjölkskola nästa vecka o om ca 3 månader ska vi prova med provokation. Är så glad att det verkar fungera!

• lantisbrud

Hej! Vi har så smått börjat introducera gröt o mat till min pojke snart 6 månader. Jag har gjort havregröt själv men på sista tiden har han inte velat ha det. Har inte hitta färdiga alternativ som inte innehåller antingen rismjöl eller soja förrän nu. Hittade Enago i butik o det verkar fritt från både ris o soja. Men i tester gjorda 2013 har den gröten höga halter bly, vad jag förstår så har de ändrat innehåll sedan dess. Ger ni era barn Enago? Vet ni hur det ligger till?

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar