Inlägg från: Mandelskorpan |Visa alla inlägg
  • Mandelskorpan
    SaraK83 skrev 2012-11-30 11:11:11 följande:
    Hej, ny i tråden Min son på drygt 2 månader har haft diaree aktigt bajs i tre veckor nu. Det är gulgrön, inga klumpar ibland slem och pytte lite blod vid ett par tillfällen. Han har heller inte gått upp så bra i vikt se senaste veckorna. Bara ca 80g i veckan, innan gick han upp 200-300g i veckan.. Han verkar må bra och är pigg och oftast glad. Inga utslag eller eksem. Känner mig såklart jätte orolig för vikten.. Jag har slutat med mjölkprodukter sedan i måndags, men ännu ingen bättring. Har även gett honom sempers magdroppar för att hjälpa magen med goda bakterier. Någon som känner igen detta och har några tips?? Jag helammar.

Det kan ta ett tag innan det märks skillnad. Jag tror man brukar säga att man ska hålla upp ca 1 månad.
  • Mandelskorpan

SaraK83: vår son hade kräknigar, eksem o lös mage. Det som försvann först vad kräkningar, efter ca 2 dagar. efter 3.5 vecka bajsade han fastare o gulare. Men det är nog väldigt individuellt.

• Mandelskorpan
    veme skrev 2012-12-10 21:05:47 följande:
    Tack för svaren ang nutra och althera!
    Efter långa veckor med diarréer och en massa gaser har det faktiskt varit lugnt några dagar (bättre sömn också men det vågar jag knappt säga, brukar vända direkt då) så vi har beslutat att avvakta ny mat för att slippa experimentera ännu mer med hans lilla mage. Kanske var det så att han behövde lång tid på sig att bli av med sista problemen?
    Undrar nu hur jag ska tänka kring gröt och smakisar, ska jag börja nu eller ska hans mage få vila efter alla problem? Han är väldigt intresserad av när vi äter ska sägas.
    Går han på Neocate nu? Han är väl inte 6 månader än eller kommer jag ihåg fel? Jag skulle nog vara väldigt försiktig och låta lilla magen vila...
  • Mandelskorpan
    veme skrev 2012-12-11 10:50:01 följande:
    Stämmer, han är snart 5 mån. Allt stabiliserades så han är kvar på nutran. Hoppas att det bara var en svår omställning som gjorde det så jobbigt för honom för nu är han glad och smärtfri. Kanske börjar med lite smakisar efter nyår.

Vad skönt!! Det är kanske så att det tar lite tid innan det stabiliseras när de haft det stökigt.
  • Mandelskorpan
    Wizla85 skrev 2013-01-15 13:15:57 följande:
    Hej!
    JAg har en dotter på 4 månader. Hon har varit skrikig sedan födseln. Igår gjorde vi pricktest då hon fått eksem på bål och armar. Det var dock negativt.
    Sedan i fredags så har hon fått Althera och jag har märkt en enorm skillnad! Jag har en ny bebis! Hon sover gott och somnar bredvid mig i sängen ist för att bli guppad till sömns i vår famn och sedan vakna minst en ggr/h. När hon är vaken är hon glad och nöjd =)
    Läkaren sa att jag skulle fortsätta en liten tid med mjölkfritt och se om jag märker skillnad. Han verkade inte riktigt tro att det var mjölkallegi, men det tror jag.

Har fått för mig att pricktest inte alltid visar något på så små barn. Är det så?
    Kan man få diagnos mjölkproteinallergi utan andra tester än att man provat att utesluta mjölk?

Tacksam för svar om ni har några =) 

Tester visar ofta negativt. Ofta gör man elimination/provokation, du kan få diagnos på det utan positiva tester, svar ja. Om hudproblemen försvinner nu så verkar det troligt att det är mjölk hon inte tål.
  • Mandelskorpan
    Marie-Louise 451 skrev 2013-01-16 11:30:14 följande:
    Hejsan ! .. Hoppas in i tråden & hoppas på lite svar .

Vi misstänker komjölksallergi på vår minsta son , han är nu 4 månader och har sedan födseln varit kinkig/gnällig , haft extrema skrikperioder som dock har varierat från dag till dag , sover jättedåligt dag som natt ( sover som mest 40 min och under tiden kan han vakna så man får sätta in nappen i munnen och har man tur så somnar han om igen , han matvägrar ibland . har haft problem med förstoppning redan från början som vi behandlar med importal dagligen men dock så visar han ingen skillnad alls , han är en missnöjd bebis :( ..  Vi var hos läkaren i måndags och hon tyckte vi skulle prova Neocate då chansen att han ska reagera på denna är minimal jämnfört med andra mjölkfria ersättningar .

Måste fråga er andra mammor till barn med denna allergi.

Har ni upplevt att era barn varit extremt förkylda mer eller mindre hela tiden ?

Vår son har sen han föddes antingen hostat dagligen och nyser hela tiden och låter rosslig , han är 4 månader nu .

Måste dom skrika direkt efter dom varit i kontakt med mjölk eller kan det komma flera timmar efter? .
    Det kan vara reflux utlöst av att han inte tål mjölk. Både dålig sömn, hosta, matvägran stämmer på det.Testa att googla på det. Reaktion på mjölk kan komma långt efter, svar ja. Hoppas det blir bättre med Neocate.
  • Mandelskorpan
    Marie-Louise 451 skrev 2013-01-18 10:49:52 följande:
    Måste få skriva av mig lite ..

Vi väntar på att Leons ersättning ska komma till apoteket på måndag , neocate då det är en beställninsgvara och inte fanns inne på nått apotek alls som det var nu i Malmö .

Nu i  2 dagar har det varit så bra dagar , har inte alls märkt av detta gnälliga / skrik samt gasig mage och han har ätit som han ska , sömnen har också varit bättre  på dagen iaf . Men sen igårkväll /  inatt vände det igen , han vakna och åt vid strax innan  2 och sen höll han på och böka runder och gnälla fram till halv 6 , tog upp han då för jag misstänkte att han ville ha mat , men icke ! .. Han tog några tag om flaskan och sen sluta han , jag har sen försökt flera gånger med att få i han mat men han har bara sugit lite och sen har det runnit utanför munnen , dock har han inte skrikit  eller verkar missnöjd mer än få stunder när han börjat gnälla och jag trott det var hunger , men han bajsa ner sig totalt innan , hela babysitter var så fylld av flytande bajs , hade gått igenom bodyn och allt , tänkte att det kanske var därför han ej ville äta men fortfarande gjorde han samma sak även därefter när jag erbjöd mat då han gnällde från och till . 

Detta är inte första gången han matvägrar , det har varit så vid flera tillfällen , nu har det snart gått 9 timmar sedan han åt  och han somna för en 30 min sedan man vaknar till ibland men somnar direkt när han får nappen .

Är det vanligt att dom kan göra så här vid mjölkallergi , har era barn vägrat mat och ändå inte skrikit , samt så undrar jag om det kan förekomma bra dagar och sen sämre med mjölkallergi trots att det enda han får är ersättning , han har nämligen sen födseln ibland haft 3 skrikiga o dåliga dagar och sen har det vänt och blit bra 1-2 ( max 2 dagar ) och sen är det tillbaka igen , man tror varje gång att det är på väg att bli bra men sen kommer det att han sover orolig , gnäller , skriker på kvällen och pruttar massa .  .

Min magkänsla får mig att tro att det kanske inte är mjölkallerg eftersom det kan förekomma bra dagar , menar borde han inte ha ont jämt som enbart flaskbarn ,? .

Kan vara reflux utlöst av mjölkallergi. Det kan hjälpa lite att hålla dom lite mer upprätt/ halvsittande om det går
  • Mandelskorpan
    Bling1975 skrev 2013-01-20 20:47:50 följande:
    Är det någon som ger sitt barn kalciumtillskott och inte bara berikade produkter? Jag har svårt att få till dagsdosen av kalcium nu när jag ska börja ge vanlig mat istället för ersättning i ett mål till. Är inte så sugen på att öka på mängden gröt, tycker det räcker med en gång per dag.

Vad ger ni i så fall?

Från vilken ålder?

Vad säger BVC/läkare/dietist?

Vi ger calcitugg. Krossar tabletten och blandar med hallonsylt (!) han gillar inte smaken. Han är 1 år äter inget berikat.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar