Inlägg från: Mandelskorpan |Visa alla inlägg
  • Mandelskorpan

Mjölkallergitråden - bebisar

Be att få Neocate om ni inte redan har den. En del mjölkallergiker tål bara den...

• Mandelskorpan
    EQ85 skrev 2013-04-07 19:08:02 följande:
    Hej tjejer. Jag har haft tusen saker å göra på sistone. Alla har varit sjuka här hemma i.omgångar. Men jag är i stort behov av era åsikter och erfarenheter. Så skriver nu när jag nattar ettåringen. Min lilla tjej är nu 4 mån. Hon har haft blod i bajsblöjorna i 3 omgångar innan. Slem, blodstrimmor och klumpar. Nu är vi inne på 4e omgången o nu är det samma men i alla blöjor, och även blodfärgad vätska. Vi ska till läkaren på.onsdag och dp ska jag fråga om vi kn ha neocate istället för pepticate undertiden de gör utredningen på henne. Har ngn av era haft blod i bajsblöjorna och bara blodigt slem utan bajs i vissa i samband med sin allergi?

Ingen erfarenhet av blod men vår unge tålde inte Pepticate. Han fick så lite så vi kopplade aldrig problemen, diarre magknip, till ersättningen men det var nog den. Han har inflammation i mage/tarm med eosinofila granulocyter.
  • Mandelskorpan
    EQ85 skrev 2013-04-08 17:19:42 följande:
    Vad är det för inflammation?

Allergisk inflammation kan man nog kalla det. Kan bli i matstrupen det heter då eosinofil esofagit eller i mage/tarm då heter det eosinofil gastroenterit/kolit beroende på var det är. Mat som de inte tål retar upp slemhinnan som blir inflammerad. Våran har mest haft ont i magen o diarre men det kan nog vara olika.
  • Mandelskorpan

Moshmosh: var han mjölkfri mellan 4-6 mån alltså? Hängde inte med riktigt. Men han blev bättre i magen utan mjölk?

• Mandelskorpan
    villbligravid skrev 2013-04-16 16:17:52 följande:
    Hej

Min son är 6 månader och är mjölkallergiker.. Det började med att han bajsade blod någon enstaka gång til att han bajsade blod 8-10 ggr per dag och de läckte oftast igenom blöjorna då det va löst..

Men efter några vändor till sjukhuset så fick vi börja med mjölkfri..

Men nu när jag skall börja ge honom lite smakportioner av gröt och vanlig mat så sitter jag lite kluven med gröten framför allt..

Maten är inga problem och göra mjölkfri men gröt..

Jag har testat Sinlac men tycker den innehåller alldeles för mycket socker och vill inte ge honom den pga av det så jag vill göra egen gröt men hittar inte några recept eller tips på hur man gör.. Är det någon här som har recept på gröt? Gärna flera olika förlag..

m.familjeliv.se/forum/thread/69506679-recept-pa-hemgjord-mjolkfri-grot
  • Mandelskorpan
    goji skrev 2013-05-19 12:33:36 följande:
    Hej, postade ett inlägg i allergitråden om att jag misstänker att min son är mjölkproteinallergisk. Jag kommer att utesluta all mkölkprotein ur hans kost och eftersom jag inte ammar så blir det till att ta sig till Apoteket för att köpa ersättning.
    Jag kommer att prata med Bvc om detta men vad jag har förstått det så får man ofta köpa första bruken/burkarna själv. Därför vill jag höra med er, experter, om vilken ersättning som ni rekommenderar att jag ska köpa (då jag ändå får välja själv så att säga)?

Bor du i Sthlm området så kan du få ett par burkar av mig. Sonen tål ingen ersättning...
  • Mandelskorpan
    Teesa88 skrev 2013-05-22 19:21:38 följande:
    Hallåå tjejer!

Här har ni en till som har en liten pojke på 4 månader som kanske är mjölk ko allergiker!
    Symtomen har varit torr/eksem hud lite överallt på kroppen, men mest på ansiktet och händerna. Spyr en massa och trög i magen.
    Har även precis blivit av med svår kolik som han har haft sedan han föddes.
    Igår fick vi träffa en läkare som misstänkte att han kan vara allergiker.
    Så här blir det mjölkfritt framöver då vi ska testa det i 4 veckor för att se ifall han är allergisk mot det, även för min del eftersom jag pumpar ut bröstmjölk som han får i flaska.
    Fick även med hem mjölkersättningen som heter   Althera.
    Men det verkar som om han inte gillar smaken då vi prövade för första gången idag. '
    Det var så illa att han ville inte heller dricka "min" mjölk.
    Men till slut så drack han "min" mjölk efter att ha gråtit 1 timma.

Min fråga till er. Vet ni ungefär hur lång tid det tar för mjölken tills det försvinner ur min kropp och bröstmjölken? Även för honom? Finns det andra smaker eller tips för hur jag ska få honom att dricka mjölkersättningen? 
    Blanda ersättning med bröstmjölk, öka andelen ersättning successivt. Barn är förstås individuella men på vår unge märktes skillnad redan efter några dagar amning med mjölkfri kost.
  • Mandelskorpan

PetraK: kalktillskott (googla, finns olika, Calcitugg, Vitakalk).
    Annars varierad kost bara. Kött o mörka gröna grönsaker för järn är bra att tänka på, industrigröt o liknande är ofta järnberikad. 

• Mandelskorpan
    PetraK skrev 2013-05-23 08:42:09 följande:
    Mandelskorpan: tack för svar!

Är det bara järnet i gröten som man vill åt?

Hur är det med havremjölk och sånt, är det kalciumberikat oftast?

Försökte ge min tjej hemgjord välling nu på morgonen, ratade det totalt, och så prövade jag med välling gjort på grötpulver som jag hade kvar, icke! Smörgås ville hon inte ha, men ersättning gick så klart ner.

Ringde allergicentrum men kön var redan stängd, katastrofdåligt ju!

Njaa det är väl vitaminer o sånt också. Men om du försöker slussa in lite mer mat kombinerat med ersättningen? Skrapad banan? Potatis ? Broccoli ?
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar