• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • EL I
    Dalkulla74 skrev 2010-02-25 18:19:50 följande:
    Tittar in som hastigast mitt i nattningsproceduren ELI: Det finns isglass med chokladtopp som inte innehåller mjölk, tror det var ICA som hade det. Men om det är någon sojasläkting i de vet jag inte. Jag har själv inte köpt dem, bara sett och läst när jag botaniserat i frysdisken. Brago är mjölkfira så även tex Göteborgskex rån med fyllning (även chokladfyllning . Göteborgskex har en bra hemsida ur allergisynpunkt så man kan kryssa i vilka produkter som är mjölk och äggfri tex . älsklingen87: Man kan helt klart reagera med endast eksem på födoämnen, det är så min son gör med både mjölk och sojan. Ägg får han ont i magen av och spyr oftast upp det + lös mage. Åter till kidsen !
    ok jag vet inte vilken sort  han fick på dagis, men det är det enda jag kan komma på att han fått i sig som han annars inte brukar få i sig OM det nu inte är så att han hittat någon sojaglass på golvet som någon tappat, eller att han råkat få i sig nåt av någons matsäck (de hade utflykt i går). Finns några frågetecken från i går eftersom det var mkt saker som han rent teoretiskt skulle kunnat få i sig som han inte tål i och med att det både var matsäck samt glassfirande!

Det får vi väl aldrig reda på men NÅT var det i alla fall...

Det märktes dock tydligt för han hade ont imagen, hade inte sovit mkt alls på dagis och inte ätit något efter fikat på dagis...
    sedan sov han 3 timmar i dag på dagis!!! men natten var ju lite sisådär pga gaser och magont...
    lightfish skrev 2010-02-25 17:58:21 följande:
    Ja, Brago Orginal är mjölkfria
    Bra då hade jag inte sett i kors då
  • Miralicia
    Det finns isglass med chokladtopp som inte innehåller mjölk, tror det var ICA som hade det.
    Solsting från Diplom-Is? Apelsinisglass med chokladtopp.
    www.diplom-is.se/solsting4

Den är utan mjölk, men kan innehålla spår av mjölk, och med sojalecitin. Innehåller såväl fruktkärnmjöl/johannesbrödsmjöl & guarkärnmjöl.
  • Tibell
    tex .älsklingen87: Man kan helt klart reagera med endast eksem på födoämnen, det är så min son gör med både mjölk och sojan. Ägg får han ont i magen av och spyr oftast upp det + lös mage.Åter till kidsen !
    Okej. Då var det antagligen mjölk hon hade fått i sig för nu är ustlagen jätte fina!
  • siggeliten
    siggeliten skrev 2010-02-25 14:48:36 följande:
    Har inte varit här i tråden på väldigt länge men nu är jag tillbaka med nya funderingar och hoppas ni kan hjälpa oss!Kort resumè:Sonen är idag tre år. Konstaterad mjölkproteinallergi vid fyra månader - reagerade med nässelutslag och andnöd. Även ägg och pälsdjur var han allergisk mot enligt pricktest.Vid 2,5 år började vi med mjölk och ägg igen och det  har gått bra! Pälsdjur visar dock ff på pricktest men inga häftiga reaktioner. Får nässelutslag vid kontakt med djursaliv. Möjligtvis lite rinnnäsa.Testad för gluten  men det har han inte. Puh!Nu till saken: Trög mage och hosta. Magen har alltid varit trög, bajsat max en gång per vecka.Hosta får han väldigt lätt. Vid minsta förkylningsbacill så kommer den hemska hostan.Har ätit Lactulos, Lactipex mm utan resultat. Nu får han Forlax som verkar funka!För hostan har han precis fått inhalator med Pulmicort. Vet ej resultat än.Men det som slog mig: Hänger allt detta ihop???Allergi + trög mage + hostaVad är er erfarenhet? Finns det fler med samma symptom?Fler som ger Forlax? Hur funkar det för er?Fler som ger Pulmicort, resultat?Många funderingar blev det! :)
    Puffar för fler svar! =)
  • siggeliten
    EL I skrev 2010-02-25 18:37:01 följande:
    Min son är 3.5 år och har haft trögmage/förstioppningsproblematik sedan han var 1 vecka gammal. han har aldrig fått någon diagnos på mjölkproteinallergi men enligt hans barnläkare så är det troligtvist så men eftersom de kom på detta när han var 3 år och började bli bättre i magen så har vi aldrig uteslutit mjölk helt i hans kost.Han har aldrig ätit forlax utan laktulos och movicol. Movicol var otroligt bra och funkade väldigt smidigt för honom. Lakulos åt han t o m 30 ml/dag när han var runt 4 månader så det kan jag inte påstå hade nån vidare effekt.Han fick även diagnosen förkylningsastma  när han var ca 1½-2 år gammal och då mest med symtomet IHÅLLANDE hosta, men även att han blev rosslig och pipig i andningen vid förkylning (dock inte alla förkylningar, men hostan finns ALLTID där)Vi ger pulmicort när han "bara" har hosta och sen får han aeromir också när han är pipig i andningen. vi tycker pulmicort funkar kanon vid hostan. han blir bättre redan efter kanske 15 minuter eller något sådant.
    Tack!
    Kan nog hänga ihop då. Jag känner på mig att det gör det!=)
  • Pokergirl

Har en fundering. Cornelia är nu fyra månader, när gör man pricktest? Har småstartat med smakportioner men det hade varit skönt att veta om det är något mer vi ska undvika.
    Sen undrar jag, hur ofta gör ni provokation? Vår läkare sa att vi ska testa var sjätte vecka. Tycker det känns grymt!

* * * Älskade Cornelia 091030 pokergirl.blogg.se * * *
  • Tibell
    Pokergirl skrev 2010-02-25 19:09:38 följande:
    Har en fundering. Cornelia är nu fyra månader, när gör man pricktest? Har småstartat med smakportioner men det hade varit skönt att veta om det är något mer vi ska undvika. Sen undrar jag, hur ofta gör ni provokation? Vår läkare sa att vi ska testa var sjätte vecka. Tycker det känns grymt!
    Vi gjorde pricktest på våran dotter för två veckor sedan och då var hon 3½ månad! Men har fått reda på nu i efterhand att det oftast inte visas något på test hos så små barn!

Var sjätte vecka tycker jag med låter grymt! Varför vill han att ni ska göra det så ofta?!
  • Amulett
    Pokergirl skrev 2010-02-25 19:09:38 följande:
    Har en fundering. Cornelia är nu fyra månader, när gör man pricktest? Har småstartat med smakportioner men det hade varit skönt att veta om det är något mer vi ska undvika. Sen undrar jag, hur ofta gör ni provokation? Vår läkare sa att vi ska testa var sjätte vecka. Tycker det känns grymt!
    Vi fick iofs positivt pricktest, men det gjordes bara "för att". Nässelutslag vid gröt-ätningen var tillräckligt för läkaren. Sonen var då 5,5 månader. Vi skulle inte provocera förrän vid 2 år (där är vi nu) eftersom hon ansåg det ytterst osannolikt att det hade vuxit bort innan dess. Nu väntar vi "bara" på att han ska bli frisk från alla öroninflammationer och förkylningar ... sedan är det dags att provocera.
  • Tibell

Tänk vad skönt om det ändå hade kunnat visa sig på pricktestet. Då hade man inte behövt övertyga alla runt omkring en!

Men nu vet jag att det inte var locobasen som gjorde henne ilsket röd på sina utslag igår och idag på morgonen. För jag har smörjt henne två gånger till idag och har endast blivit lite smått rosa. Så antagligen fick hon i sig mjölk idag ! Kanske därför hon har såå svårt att somna nu!

Och att hennes eksem blossade upp något otroligt igår kan ju ha berott på att jag hållt i ägg. Återstår att se. Tänkte jag skulle testa när hennes utslag ser fina ut igen!

• Tibell
    Amulett skrev 2010-02-25 19:32:07 följande:
    Vi fick iofs positivt pricktest, men det gjordes bara "för att". Nässelutslag vid gröt-ätningen var tillräckligt för läkaren. Sonen var då 5,5 månader. Vi skulle inte provocera förrän vid 2 år (där är vi nu) eftersom hon ansåg det ytterst osannolikt att det hade vuxit bort innan dess. Nu väntar vi "bara" på att han ska bli frisk från alla öroninflammationer och förkylningar ... sedan är det dags att provocera.
    Hoppas provoceringen går bra!! Ska hålla tummarna
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar