• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Tibell
    Amulett skrev 2010-02-26 12:38:19 följande:
    Angående "bevisat" ... om du googlar lite kommer du nog snart att hitta information om att provocering är det säkraste sättet att visa på en allergi. Och det är ju det du gör varje gång du råkar ge lite mjölk, eller pussar med otvättat mun ...Sedan så är det inte alls säkert att testarna visar ändå ...Och tyvärr finns det väl en del som hävdar att en allergi MÅSTE vara bero på IgE-antikroppar, men mår man dåligt av något så ska man väl ändå undvika det!? Oavsett om det är en IgE-allergi, en överkänslighet eller något annat. Och är man bebis och mår dåligt av mjölk så ska man ju för sjutton få äta mjölkfritt.Det är väl bara att du sätter dig ned och frågar "mamma/svärmor" om hon ändå inte ska ha några glas rödvin även om hon alltid får svinont i huvudet och rinnande näsa, eller om "kusinen" verkligen har varit och tagit pricktest mot sin hösnuva på våren eller om han faktiskt tar medicinen som gör att han mår bättre utan att SÄKERT veta orsaken?
    Ja jag kan erkänna att en stor sten föll från mina axlar när hon berättade att vi skulle få det på recept. Även om hon innerst inne inte tror mig så spelar det mindre roll. Vi VET att hon inte klarar mjölk. Sen får hon tro vad hon vill!
    Men blev faktisk helt chockad när jag träffade bvc sköterskan i eftermiddags. hon TRODDE på mig. Jag blev helt paff. Sen när jag berättade om hur Bella såg ut vid pricktestet ( hennes eksem blossade upp ) så sa hon att det visst kunde räknas som positivt pricktest..halleluja ;)

Vi har pratat med de som träffar dottern mest att tänka sig för innan de pussar eller tar i henne. Eftersom vi nu vet med säkerthet att hon reagerar även på kontakt är det för hennes eget bästa. Och för att hon ska kunna bli av med sina eksem!

Men däremot ökar hon knappt något i vikt..fortfarande =( Hur lång tid kan det ta från det att man börjat med helt mjölkfritt ?! Hon har ju endast varit utan mjölk i 3 veckor och matvägrat 2 utav dem så jag kan tänka mig det tar lite tid. Hon är ingen tungviktare direkt . 4,9 kg och snart 4 månader ( vägde 3690 när hon föddes )
    Men förhoppningsvis ska det med bli bättre nu när hon får rätt mat i sig.
    Bvc sköterskan tyckte vi skulle börja med gröt så det gjorde vi idag. Köpte den mjölkfria på apoteket och jisses vad lycklig ungen blev. Så där ska det nog inte vara några problem att komma upp i större mängder på kort tid ;)
  • Amulett
    EL I skrev 2010-02-26 18:21:36 följande:
    hmm vad märkligt!!!!!!! livsfarligt ju... varför gör de så??En fråga till er kompetenta. Sonen  på 14 mån är ju mjölk o sojaallergisk. Han har alltid ätit bra och fått i sig sina 600 mg utan problem genom välling (nutra+gröt) samt kalciumberikad ris eller havremjölk MEN han blev magsjuk förra onsdagen och har sedan dess i stort sätt inte ätit. Han dricker blåbärssoppa för det är det enda han vill ha. Lite vatten och sedan några ml "mjölk" per dag, kanske 100-150 ml totalt på hela dagen. Dricker kanske 40 ml välling per dag bara (nån gång när han vaknar på natten så kan han sluka en flaska men det är ju långt i från alltid han dricker upp den då också). Skulle tro att han nu senaste veckan MAX fått i sig 3-400 mg kalcium. Hur länge är detta ok eller bör jag börja med kalciumtabletter åt honom redan nu? Isf vilken sort?
    En gissning från min sida ...
    Har aldrig någonsin hört att man ska ta t.ex kalktabletter om man åker till Asien i några veckor, och åtminstone jag är inte så himla sugen på mjölkprodukter där.
    Med andra ord borde det vara lugnt ca 3 veckor åtminstone.

Men det går utmärkt att krossa kalktabletter (om man inte vill leta pulver) och dölja i blåbärssoppan om du känner dig nervös. Sonen tvärslutade med välling för en tid sedan, och dricker istället nyponsoppa med sugrör (i plastglas med lock). Inte det bästa ur sockersynpunkt, men men ...
    Hur som helst, så har det gått jättebra att mortla 500 mg Kalcipos och blanda det i soppan varje morgon, så jag känner att han får i sig den kalk han behöver den vägen. Att det blev just Kalcipos beror på att det är den jag äter. Gissar att han accepterar det utan protester just för att soppan ändå är lite tjockare, så han märker inte av pulvret.
    Det underlättar nog att han dricker med sugrör eftersom kalket inte löser sig, och dessutom sjunker mot botten.

Hoppas han mår bättre snart!
  • EL I
    Amulett skrev 2010-02-26 19:12:52 följande:
    En gissning från min sida ... Har aldrig någonsin hört att man ska ta t.ex kalktabletter om man åker till Asien i några veckor, och åtminstone jag är inte så himla sugen på mjölkprodukter där. Med andra ord borde det vara lugnt ca 3 veckor åtminstone. Men det går utmärkt att krossa kalktabletter (om man inte vill leta pulver) och dölja i blåbärssoppan om du känner dig nervös. Sonen tvärslutade med välling för en tid sedan, och dricker istället nyponsoppa med sugrör (i plastglas med lock). Inte det bästa ur sockersynpunkt, men men ... Hur som helst, så har det gått jättebra att mortla 500 mg Kalcipos och blanda det i soppan varje morgon, så jag känner att han får i sig den kalk han behöver den vägen. Att det blev just Kalcipos beror på att det är den jag äter. Gissar att han accepterar det utan protester just för att soppan ändå är lite tjockare, så han märker inte av pulvret. Det underlättar nog att han dricker med sugrör eftersom kalket inte löser sig, och dessutom sjunker mot botten. Hoppas han mår bättre snart!
    ok tack!
    ska avvakta lite så får jag se om han börjar äta igen. ska ändå kontakta bvc ang sonens övriga problem (som jag skrivit om i allergitråden) så då kan jag höra.
  • EL I
    Tibell skrev 2010-02-26 19:05:00 följande:
    Ja jag kan erkänna att en stor sten föll från mina axlar när hon berättade att vi skulle få det på recept. Även om hon innerst inne inte tror mig så spelar det mindre roll. Vi VET att hon inte klarar mjölk. Sen får hon tro vad hon vill! Men blev faktisk helt chockad när jag träffade bvc sköterskan i eftermiddags. hon TRODDE på mig. Jag blev helt paff. Sen när jag berättade om hur Bella såg ut vid pricktestet ( hennes eksem blossade upp ) så sa hon att det visst kunde räknas som positivt pricktest..halleluja ;) Vi har pratat med de som träffar dottern mest att tänka sig för innan de pussar eller tar i henne. Eftersom vi nu vet med säkerthet att hon reagerar även på kontakt är det för hennes eget bästa. Och för att hon ska kunna bli av med sina eksem! Men däremot ökar hon knappt något i vikt..fortfarande =( Hur lång tid kan det ta från det att man börjat med helt mjölkfritt ?! Hon har ju endast varit utan mjölk i 3 veckor och matvägrat 2 utav dem så jag kan tänka mig det tar lite tid. Hon är ingen tungviktare direkt . 4,9 kg och snart 4 månader ( vägde 3690 när hon föddes ) Men förhoppningsvis ska det med bli bättre nu när hon får rätt mat i sig. Bvc sköterskan tyckte vi skulle börja med gröt så det gjorde vi idag. Köpte den mjölkfria på apoteket och jisses vad lycklig ungen blev. Så där ska det nog inte vara några problem att komma upp i större mängder på kort tid ;)
    skit i vad läkare, sjuksköterskor mm tror. gå på din känsla!
    Jag har tröttnat på allt vad vårdpersonal heter (fast jag själv är sjuksköterska ) eftersom jag inte blir trodd ang min son som bevisligen inte mår bra. När jag berättar för andra så tror en del på mig andra inte. De osm inte tror mig behöver inte göra det för det är inte deras barn och jag tänker inte tvinga dem. Däremot om sonen ska vara hos någon (nu har vi ju barnvakt otroligt sällan) så ser jag till att om det är nån som INTE tror mig, att jgag har med mat som han kan äta. Om det är någon som tror mig och litar på mig (t ex min mamma) så vet jag att hon fixar mat som han tål.

Lägg ner all förrvirring och kör helt på mjölkfritt och var extremt noga med hygien så ska du se att hon mår bättre. Sen om du  vil kan du ju testa om 6-12 månader igen för att se om det är likadant fortfarande.
  • Amulett
    Tibell skrev 2010-02-26 19:05:00 följande:
    Ja jag kan erkänna att en stor sten föll från mina axlar när hon berättade att vi skulle få det på recept. Även om hon innerst inne inte tror mig så spelar det mindre roll. Vi VET att hon inte klarar mjölk. Sen får hon tro vad hon vill!Men blev faktisk helt chockad när jag träffade bvc sköterskan i eftermiddags. hon TRODDE på mig. Jag blev helt paff. Sen när jag berättade om hur Bella såg ut vid pricktestet ( hennes eksem blossade upp ) så sa hon att det visst kunde räknas som positivt pricktest..halleluja ;)Vi har pratat med de som träffar dottern mest att tänka sig för innan de pussar eller tar i henne. Eftersom vi nu vet med säkerthet att hon reagerar även på kontakt är det för hennes eget bästa. Och för att hon ska kunna bli av med sina eksem!Men däremot ökar hon knappt något i vikt..fortfarande =( Hur lång tid kan det ta från det att man börjat med helt mjölkfritt ?! Hon har ju endast varit utan mjölk i 3 veckor och matvägrat 2 utav dem så jag kan tänka mig det tar lite tid. Hon är ingen tungviktare direkt . 4,9 kg och snart 4 månader ( vägde 3690 när hon föddes )Men förhoppningsvis ska det med bli bättre nu när hon får rätt mat i sig. Bvc sköterskan tyckte vi skulle börja med gröt så det gjorde vi idag. Köpte den mjölkfria på apoteket och jisses vad lycklig ungen blev. Så där ska det nog inte vara några problem att komma upp i större mängder på kort tid ;)
    Sonen var ju kontaktkänslig och vi tvingade helt sonika alla att tvätta sig om händerna när de kom hit. De fick inte mjölk i kaffet här osv. Här var (och är) helt mjölkfritt (med ett litet undantag: makens frukostyoghurt).
    Var vi ute så frågade jag ...
    Visst har jag hört en del suckar (främst från släkten - andra har tagit det för självklart!), men det har gått bättre och bättre.

Vad kul att hon gillar gröten! Vikten kommer säkert att börja gå uppåt om en stund. Det kan ta en stund in kroppen "fattar" att den får mat som den tål ...
  • Tibell

Ja precis. Nu struntar jag fullkomligt i vad andra tycker. Så länge vi vet vad som är rätt =)

Jag vill bara tacka alla ni som hjälpt och stöttat mig och lilla Bella. Ni har kommit med svar på alla mina fråger och även massa goda råd och tips. Jag hoppas ni förstår hur mycket det betytt!
    Och jag hoppas ni vet vilket dunderjobb ni alla gör här inne som hjälper oss som är helt nya på det är! All cred till er!!!!

• Pokergirl
    Tibell skrev 2010-02-26 19:35:09 följande:
    Ja precis. Nu struntar jag fullkomligt i vad andra tycker. Så länge vi vet vad som är rätt =) Jag vill bara tacka alla ni som hjälpt och stöttat mig och lilla Bella. Ni har kommit med svar på alla mina fråger och även massa goda råd och tips. Jag hoppas ni förstår hur mycket det betytt! Och jag hoppas ni vet vilket dunderjobb ni alla gör här inne som hjälper oss som är helt nya på det är! All cred till er!!!!
    Amen, ni är guld värda! Tänk om BVC kunde sitta med er kompetens.
    * * * Älskade Cornelia 091030 pokergirl.blogg.se * * *
  • Dalkulla74

Är ni några som brukar ut och resa utomlands med era små (och vuxna för den delen med) som har mjölkallergi mm?

Vi skulle så gärna vilja åka iväg till tex Mallorca men känner att charter med hotellrum och mat som ingår inte känns så lockande. Ingen av oss vill och känner sig så pass framåt att vi skulle kunna tänka oss att alltid ta en snack med kocken om ingredienser mm för att försäkra sig om att de inte innehåller det som vi är allergiska mot. Så nu känns det bästa alternativet lägenhetsboende med kök och att vi lagar all mat själva.

Är det någon som gjort så och har ett ställe att rekommendera oss att åka till? Förutom att det ska vara fint i omgivningen och bra bad så bör det även finnas någon större mataffär och inte bara supermerkados så vi kan köpa färska goda ingredienser. Men det går ju alltid att lösa med hyrbil eller så för att åka på matshopping .

Vore skoj om någon hade lite tips till oss

• Pokergirl

Dalkulla: Min mamma har en lgh i Spanien, på fastlandet. Ligger utanför Torrevieja, man flyger till Alicante och sen har man en biltur på en timme till lägenheten. Perfekt, billiga flyg via Norwegian eller Ryanair, sen är det smidigt att hyra en bil. Inga problem med att handla, finns typ Ica Maxi i området.

* * * Älskade Cornelia 091030 pokergirl.blogg.se * * *
  • Dalkulla74

Pokergirl: Ja spanska fastlandet har vi inte tänkt på men det blir ju ännu kortare flygresa . Tack för tipset!

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar