• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Winglur
    Kavat skrev 2010-02-28 10:27:06 följande:
    Jag har inte sett mjölkarom så jag är osäker. Kolla i Blå Myrans blogg där alla saker som innehåller mjölk står uppradat om du hittar det. Däremot så finns det smörarom som innehåller smör och då brukar det stå naturlig smörarom, har för mig att det står i Blå Myrans blogg.
    Å tack, ska kika. :)
  • Tibell

Nu har dottern varit mjölkfri både via intag och via kontakt sedan i torsdags. Och redan nu är hon sååå fin i hyn! Inget torrt och ytterst ytterst lite eksem ! Behöver inte ens smörja henne längre men gör det innan nattning för säkerhetens skull!
    Så här fin har hon inte varit sedan hon föddes =) Tänk att det kan gå så fort!
    Vi är jätte glada här hemma! Allra mest dottern som slipper ha en svidande och kliande kropp!

Jag och sambon diskuterade lite idag! Vad är det som säger om ett barn är känsligt eller allergiskt mot ett födoämne?! Han hävdar att dottern bara är känslig medans jag säger att hon är allergisk! Egentligen spelar det absolut ingen roll vilken benämning man använder men hans sätt att säga det på tyder på att han inte tar det på allvar. Jag försökte få honom att förstå hur nogranna vi måste vara för att hon ska få fortsätta vara så här fin i hyn!
    Struntsak egentligen. Men blir lite fundersam vilket ord ni använder om era barn ?!

• EL I
    Tibell skrev 2010-02-28 21:05:49 följande:
    Nu har dottern varit mjölkfri både via intag och via kontakt sedan i torsdags. Och redan nu är hon sååå fin i hyn! Inget torrt och ytterst ytterst lite eksem ! Behöver inte ens smörja henne längre men gör det innan nattning för säkerhetens skull! Så här fin har hon inte varit sedan hon föddes =) Tänk att det kan gå så fort! Vi är jätte glada här hemma! Allra mest dottern som slipper ha en svidande och kliande kropp! Jag och sambon diskuterade lite idag! Vad är det som säger om ett barn är känsligt eller allergiskt mot ett födoämne?! Han hävdar att dottern bara är känslig medans jag säger att hon är allergisk! Egentligen spelar det absolut ingen roll vilken benämning man använder men hans sätt att säga det på tyder på att han inte tar det på allvar. Jag försökte få honom att förstå hur nogranna vi måste vara för att hon ska få fortsätta vara så här fin i hyn! Struntsak egentligen. Men blir lite fundersam vilket ord ni använder om era barn ?!
    jag säger allergisk för att folk ska förstå att han absolut inte får äta mjölk eller soja, men den rätta benämningen enligt vården är "överkänslighet mot komjölk" enligt dietist och läkare eftersom hans "allergi" inte visar sig på tester.

jag använder dock ordet allergisk som sagt bara för att folk ska förstå vikten av att inte ge honom det. Han reagerar ju som han är allergisk. Om jag skulle säga överkänslig så tror jag inte alla skulle ta det  på samma allvar
  • Amulett
    Nu har dottern varit mjölkfri både via intag och via kontakt sedan i torsdags. Och redan nu är hon sååå fin i hyn! Inget torrt och ytterst ytterst lite eksem ! Behöver inte ens smörja henne längre men gör det innan nattning för säkerhetens skull!Så här fin har hon inte varit sedan hon föddes =) Tänk att det kan gå så fort! Vi är jätte glada här hemma! Allra mest dottern som slipper ha en svidande och kliande kropp!Jag och sambon diskuterade lite idag! Vad är det som säger om ett barn är känsligt eller allergiskt mot ett födoämne?! Han hävdar att dottern bara är känslig medans jag säger att hon är allergisk! Egentligen spelar det absolut ingen roll vilken benämning man använder men hans sätt att säga det på tyder på att han inte tar det på allvar. Jag försökte få honom att förstå hur nogranna vi måste vara för att hon ska få fortsätta vara så här fin i hyn!Struntsak egentligen. Men blir lite fundersam vilket ord ni använder om era barn ?!
    Jag har en allergisk son. (Fast 1 msk mjölk fick han idag, har precis börjat provokation. Han verkar må bra, men är enormt uppspelt och har svårt att sova ikväll. Oklart om det beror på mjölken eller på att han hade två kompisar här till 18 ...)
    Har hört skillnaden i benämning: allergisk - reagerar med IgE-antikroppar (vilket därmed visar på blodprov/pricktest), överkänslig - mår dåligt men utan IgE-antikroppar. Men är osäker på om det är hela sanningen ...
  • Tibell
    EL I skrev 2010-02-28 21:21:58 följande:
    jag säger allergisk för att folk ska förstå att han absolut inte får äta mjölk eller soja, men den rätta benämningen enligt vården är "överkänslighet mot komjölk" enligt dietist och läkare eftersom hans "allergi" inte visar sig på tester.jag använder dock ordet allergisk som sagt bara för att folk ska förstå vikten av att inte ge honom det. Han reagerar ju som han är allergisk. Om jag skulle säga överkänslig så tror jag inte alla skulle ta det  på samma allvar
    Precis så känner jag med. Jag bryr mig egentligen inte om vad som är rätt eller fel benämning men använder allergi just för att folk ska förstå allvaret! Jag vet att om jag säger överkänslig skulle säkert sambon, svärmor eller någon annan inte vara lika försiktig! Och eftersom hon får fula eksem av bara kontakt vill jag att de är extra försiktiga. För i slutänden är det hon som får lida av deras oförsiktighet!
  • Tibell

Amulett Hoppas eran fortsatta provocering går bra och att mjölkallergin växt bort!!

• Blå Flygare
    Nu har dottern varit mjölkfri både via intag och via kontakt sedan i torsdags. Och redan nu är hon sååå fin i hyn! Inget torrt och ytterst ytterst lite eksem ! Behöver inte ens smörja henne längre men gör det innan nattning för säkerhetens skull! Så här fin har hon inte varit sedan hon föddes =) Tänk att det kan gå så fort! Vi är jätte glada här hemma! Allra mest dottern som slipper ha en svidande och kliande kropp! Jag och sambon diskuterade lite idag! Vad är det som säger om ett barn är känsligt eller allergiskt mot ett födoämne?! Han hävdar att dottern bara är känslig medans jag säger att hon är allergisk! Egentligen spelar det absolut ingen roll vilken benämning man använder men hans sätt att säga det på tyder på att han inte tar det på allvar. Jag försökte få honom att förstå hur nogranna vi måste vara för att hon ska få fortsätta vara så här fin i hyn! Struntsak egentligen. Men blir lite fundersam vilket ord ni använder om era barn ?!
    Vi säger allergisk för att det handlar om så ytters små mängder som ger reaktion. Vid överkänslighet tänker jag att man tål lite. Ena läk vi haft säger överkänslighet och "tål inte", men den andre säger "icke-IgE-förmedlad allergi".
  • Pokergirl

Vi lever på hoppet om att C kommer att kunna äta mjölk framöver. Därför säger vi att hon reagerar på mjölk, dock är tyvärr reaktionen kraftig men det är ju en annan del av historien.

• Tibell
    Pokergirl skrev 2010-02-28 21:31:12 följande:
    Vi lever på hoppet om att C kommer att kunna äta mjölk framöver. Därför säger vi att hon reagerar på mjölk, dock är tyvärr reaktionen kraftig men det är ju en annan del av historien.
    Vi lever med på hoppet här hemma! Men jag känner mig rätt övertygad om att det kommer växa bort! Men just nu klarar hon inte så lite som en tesked mjölk. Och får som sagt utslag av att få det på huden!
  • EL I
    Pokergirl skrev 2010-02-28 21:31:12 följande:
    För de flesta växer det ju faktiskt bort men under tiden vill jag inte riskera att s onen får ont för att någon inte tar det på allvar. jag är väldigt övertygad om att han nog snart växer ifrån det men som sagt, under tiden vill jag garantera att han inte får nåt i sig
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar