• Winglur

Mjölkallergitråden - bebisar

Finns det mjölk fria vällingar och grötar i vanliga affärerna nu?

Från 12 månaders ålder?
    Jag har letat och letat men hittar inget häromkring... :/
  • Winglur

Lilla bus skrev:

"Så där ser min tös ut på bröstet idag. Jag råkade få i mig mjölk igår som tyvärr inte hann försvinna ur mig innan jag ammade henne på natten. Jag ammar henne bara på natten så jag måste vara försiktig vad jag stoppar i mig från och med eftermiddagarna, annars äter hon nutramigen."

Försvinner komjölksproteinet så fort ur kroppen, ur min mjölk alltså? :O
    Min tös ammar nästan bara på natten, betyder det att jag kan äta mjölk produkter på förmiddagen då, om det var så att hon bara ammade på natten alltså?

• Winglur
    Amulett skrev 2010-02-15 10:05:52 följande:
    Semper har fullkornsvälling från 1 år och gröt från 8 månader. Fanns inte på hemsidan förra veckan, men åtminstone på vårt ICA Maxi (som däremot inte hade 6 månaders vällingen). Baserat på ris, vete och äpple.
    Åh ok. Ska kika.
    Ang det andra inlägget, ja, jag tänkte nästan så. Jag vågar inte chansa... 
    Jag kan gott vänta till hon bestämmer sig för att sluta amma. :)
    Fast å andra sidan, så fuskade jag och smakade lite chokladtårta när dottern hade namngivelse. Och hon reagerade inte då. (vad jag minns) 
    Men, ja, äsch, jag kan som sagt vänta. 
  • Winglur
    Kavat skrev 2010-02-15 10:18:25 följande:
    Det kan ta upp till 4 veckor innan det är ute ur bebisens kropp om de ammas, så då får bebisen nog vara rättså okänslig om det ska fungera. Och precis som Amulett skrev så finns det barn som tål en viss mängd i bröstmjölk, men med bebisar är det ju svårt att avgöra om de mår dålig av det eller om magen skadas även om det inte märks första dan. Men man gör ju givetivis som man vill.
    Ja nej, det visar inget på dottern fören ett dygn efter intag ungefär.
    Så, man vet ju inte. Men jag svarade på Amuletts inlägg, att jag inte ska chansa. :)
  • Winglur

Åh, har hittat ett sånt smarrigt recept på kladdkaka, med vit blockchoklad,

vet någon om det finns mjölkfri block? Vit alltså?
  • Winglur
    Miralicia skrev 2010-02-16 18:16:50 följande:
    blockchoklad finns det knappast, men det finns vit choklad gjord på rismjölk. Vet att www.goodstore.se (har både webbutik och fysisk butik på Söder i Stockholm)har nån vit rismjölkschoklad, men kolla mat-/godishyllorna i nån välsorterad hälsokost affär du har i närheten är ett annat tips
    Åh tack tack tack!
    Så hälsokost brukar ha? :O
    Ska absolut kolla.
    En annan fråga, mandelmjölk, någon som reagerat på det?
  • Winglur

Hur är det med aromer?

Mjölk arom (om det nu finns), ost arom, går det att äta sånt?
    Smör arom är ju ingen fara... :/
  • Winglur
    Kavat skrev 2010-02-28 10:27:06 följande:
    Jag har inte sett mjölkarom så jag är osäker. Kolla i Blå Myrans blogg där alla saker som innehåller mjölk står uppradat om du hittar det. Däremot så finns det smörarom som innehåller smör och då brukar det stå naturlig smörarom, har för mig att det står i Blå Myrans blogg.
    Å tack, ska kika. :)
  • Winglur

Nu behöver jag lite experthjälp. ;P

För ett par veckor sedan fick dottern köttbullar hemma hos mina föräldrar.
    Jag försökte googla och se om dom innehöll mjölk, men kunde inte hitta något, så hon fick äta ett par stycken, 7 kanske...
    Nu idag såg jag paketet i affären och jo, det innehöll Vasslepulver (från mjölk).
    Men dottern har inte reagerat alls. 
    Hon verkar inte ha fått ont i magen, och hon har inte kräkts, som hon gjorde förut när hon åt mjölk. Hur ska vi göra nu, jag vill ju inte proppa i henne en massa saker som innehåller mjölk, utan att vara säker på att hon fixar det.
    Hur ska jag göra, ska jag ge henne typ burkmat med mjölk i eller?
    Eller ska jag vänta tills vi fått komma till barnmottagningen för prover och prata med dom om provocering? Vi väntar på att få komma till BVC för att få en remiss till barnmottagningen, så det kan ta ett tag...
  • Winglur
    EL I skrev 2010-03-06 16:08:19 följande:
    Nu är inte jag ett jätteproffs, men med tanke på hur min son reagerat så skulle jag börja med REN mjölk men jättelite åt gången. Jag har fått lära mig både av egen erfarenhet men även av läkare att om man ger ett barn för mkt mjölk på en gång (när de är allergiska) så är det lätt att barnet blir förstoppat av mjölken (även om de reagerar med t ex diarré annars). Det är också lättare att på så sätt minska risken för kraftig reaktion. Jag skulle ta nån ml mjölk första dagen och sen öka om hon inte reagerar nästa dag.
    Ok, så det är inte bättre med mjölk i maten då? 
    Jag tänkte att det borde vara mindre i det...?
    Fast då kanske man inte vet riktigt, hur mkt dom tål, äsch åh hå, vad jobbigt det blev.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar