• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-03-03 07:38:04 följande:
    Kavat: Ja jag får nog prata med läkaren nästa vecka och ha med mig bilderna. Och skulle hon inte tro mig ringer jag en annan barnmottagning som ligger några mil bort. Där är de jätte duktiga och tar en alltid på allvar. Ångrar att jag inte ringde dit först..men ibland tänker man inte längre än näsan räcker! Hur tidigt har ni gjort provocering via intag ?! Som det känns nu vill jag inte göra det tidigare än 1 år. Bella är extremt liten i växten och behöver få en ärlig chans att växa till sig! Och det får hon inte om vi ska provocera så ofta som läkaren vill! Men jag hoppas hon kommer ändra åsikt när hon ser bilderna! Annars är hon ju inte mänsklig!
    www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/c3_pricktest.html
    Skriv ut och ta med och stryk under texten "DROPPTEST efter extrem allergi i följande...

Utförande

Vid pricktest läggs en droppe allergenextrakt i rekommenderad koncentration på underarmens volarsida. Med en lansett görs ett minimalt instick i huden genom droppen. Om extrem allergi misstänks (gäller huvudsakligen födoämnen) bör man börja med dropptest. Detta innebär att man lägger en droppe av allergenlösningen på huden på underarmens volarsida utan att "pricka" igenom den.

• guldplutt

en fundering för en nykomling - gäller HELT mjölkfri kost även för mig som ammande mamma när vi misstänker mjölkallergi? dvs inte bara undvika ren mjölk, grädde, fil etc utan även lusläsa innehållsförteckningar på alla sammansatta produkter?

• Tibell
    Kavat skrev 2010-03-03 15:24:59 följande:
    www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/c...Skriv ut och ta med och stryk under texten "DROPPTEST efter extrem allergi i följande... Utförande Vid pricktest läggs en droppe allergenextrakt i rekommenderad koncentration på underarmens volarsida. Med en lansett görs ett minimalt instick i huden genom droppen. Om extrem allergi misstänks (gäller huvudsakligen födoämnen) bör man börja med dropptest. Detta innebär att man lägger en droppe av allergenlösningen på huden på underarmens volarsida utan att "pricka" igenom den.  
    Tackar =)
  • Blå Flygare
    guldplutt skrev 2010-03-03 18:23:18 följande:
    en fundering för en nykomling - gäller HELT mjölkfri kost även för mig som ammande mamma när vi misstänker mjölkallergi? dvs inte bara undvika ren mjölk, grädde, fil etc utan även lusläsa innehållsförteckningar på alla sammansatta produkter?
    Ja, till en början i alla fall. När alla symtom är borta kan man om man vill testa mjölk i gnsbakad form och om det går bra tillagad, och funkar det mjölk i alla former. Jag fick undvika även spår av mjölk under amning för att tjejen skulle må bra, och det är inte ovanligt.
  • Icis86
    guldplutt skrev 2010-03-03 18:23:18 följande:
    Jag ammar och äter helt mjölkfritt! Det funkar faktiskt helt ok. Finns en massa att ersätta det man är van vid att äta.
  • guldplutt

ja, har tänkt prova ett tag och se om det hjälper mot hans torra hy och inte minst hans sura fisar och bökiga nätter

• Lalalong

Jag undrar varför vårdpersonal som svarar i telefon ofta är så otrevliga... :-/

I måndags ringde jag till vår BVC sköterska och sa att vi nu provat Nutramigen och att Alva mår så mycket bättre o.s.v. Sa att jag ville ha det på recept. Självklart sa hon och menade att jag skulle ringa barnläkarna. Du kan få direktnummer av mig sa hon och gav mig ett telefonnummer.
    Jag la numret på minnet och ringde... Numret fanns inte.
    Aja tänkte jag, jag ringer väl expeditionen på VC, de måste ju veta.

Hon som svarade då var i och för sig jättetrevlig och bokade in en telefontid med en läkare igår morse. På morgonen ringer en läkare upp och säger att han hade pratat med min BVC sköterska eftersom han inte alls hade med sånna här saker att göra och undrade varför han hade fått det på sitt bord. Han sa  att BVC sköterskan hade ju sagt till mig att jag skulle ringa barnläkarna så varför hade jag ringt VC?? (irriterad var han..) Så sa jag att ja... jag ringde numret men det funkade inte.
    Fick numret av honom och insåg att aha... hon hade glömt informera mig om att de här barnläkarna var barnmedicin på sjukhuset i Ystad. Ett helt annat riktnummer.
    Men det kunde ju inte jag veta...

Jaja, ringde dit i alla fall och förklarade läget. Sa att jag var hänvisad dit från BVC i Sjöbo. Sköterskan svarar snäsigt.
    "Jaha, ja då får vi ju lixom ha en remiss. Vi kan ju inte bara skriva ut recept, ni måste ju träffa läkaren"
    "Ja... jo det är ju därför jag ringer"
    "Ja, men vi måste ha en remiss, vi kan inte bara ta emot så där"
    "Ja men... BVC sa att jag skulle ringa och läkarna på VC vill tydligen inte ta i det"
    "Jaja, ja jag får se då om det finns någon tid men det kan ju ta lång tid. Har ni testat köpa själva eller? För vi förväntar oss att man bjuder till lite själv också".
    "Ja... vi har öpnnat 3:e burken idag...."
    "Ja, det är bra det. Ja du, nu hade du tur vi har faktiskt en återbudstid på torsdag klockan 13, så då får du komma då".
    "tack..."

Suck.. Jaja, nu ska vi först till BVC på morgonen och sen till sjukhuset på eftermiddagen. Hoppas nu att vi får ett recept för jag tänker inte byta tillbaka när hon mår så här mycket bättre och det kommer bli jäkligt dyrt utan recept

Klara 060504, Alva 100117
  • susieQ

Hej!

Min lille kille är snart fem månader och jag är ganska säker på att han är allergisk mot mjölk. BVC-sköterskan har efter en snabbkonsultation samma misstanke. Problemen uppstod i samband med att han började med gröt och puréer, men när jag tänker bakåt så tror jag att jag kan se att han till viss del reagerat påom jag i nån period ätit väldigt mycket mjölkprodukter.

Sköterskan tyckte dock inte att jag skulle bry mig om att korrigera i min egen kost och min fråga till er handlar om detta.Om gröten som han har fått nu "triggat igång" mjölkallergin finns det då risk att han börjar reagera mer på bröstmjölken nu än vad han gjort innan? om ni förstår hur jag menar...

Tack på förhand!
    /S

• Pokergirl

Lalalong: trist att det strulat så för att få en läkartid och recept. Självklart borde ni få recept, försök att betona de effekter ni sett av att ändra ersättning, såsom hudbesvär, magknip, gaser och avföring. Det är symtom läkare vill ha för att vilja skriva ut rekvisition. När jag betonade för vår bvcläkare de symtom vi sett och hur det vände från nästan en dag till en annan var det inget att fundera över och vi fick recept direkt.

guldplutt: jag var tvungen att undvika allt med mjölk i, trots att jag läste och verkligen försökte så reagerade C på minsta lilla jag åt "galet". Till sist gav jag upp och gick över helt på ersättning.

• Blå Flygare
    susieQ skrev 2010-03-03 22:42:07 följande:
    Hej! Min lille kille är snart fem månader och jag är ganska säker på att han är allergisk mot mjölk. BVC-sköterskan har efter en snabbkonsultation samma misstanke. Problemen uppstod i samband med att han började med gröt och puréer, men när jag tänker bakåt så tror jag att jag kan se att han till viss del reagerat påom jag i nån period ätit väldigt mycket mjölkprodukter. Sköterskan tyckte dock inte att jag skulle bry mig om att korrigera i min egen kost och min fråga till er handlar om detta.Om gröten som han har fått nu "triggat igång" mjölkallergin finns det då risk att han börjar reagera mer på bröstmjölken nu än vad han gjort innan? om ni förstår hur jag menar... Tack på förhand! /S
    När magen väl är retad kan den reagera även på lite mjölk, och rekommendationen är att genom kosten hålla barnen symtomfria. Vissa kan äta mjölk och amma utan att barnet reagerar och då är det bra, men för de flesta funkar det inte. Jag hade uteslutit mjölk ur min kost och sen när mage och allt är helt bra försiktigt försöka återinföra mjölken och se om det funkar.

*skrattar åt mig själv som inte återinfört mjölk för MIG än efter jag slutat amma min dotter för 3 år sen* 
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar