• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • EL I

lalalong: jag satte mig i väntrummet och sa att "jag går inte här ifrån förrän jag fått ett recept. Annars kan ni gärna få låna min son några dagar så får ni se om ni skulle stå ut. Gör ni det inte för att HAN ska må bättre så kan ni väl göra det för MIN skull för jag pallar inte mer skrik nu"...tog sedan 10 min så kom de tillbaka med recept.

Detta föregicks av att vi ahde gjort ett pricktest som inte visade något och han var enligt dem då "INTE ALLEGISK" hmm och det behövdes ingen mer utredning och ingen annan ersättning.

• guldplutt

hur snabbt kan man märka skillnad när man slutar äta mjölkprodukter? våra nätter varierar som det är, inatt var tex mkt bättre än natten före, så det kan vara svårt att veta när man ska tro att det finns ngn koppling... bubblar i magen och fises mkt gör det fortfarande, särskilt fram emot morgontimmarna efter många nattamningar. men ändå, mindre bök och stök under natten.

• Smulan1979
    susieQ skrev 2010-03-03 22:42:07 följande:
    Hej! Min lille kille är snart fem månader och jag är ganska säker på att han är allergisk mot mjölk. BVC-sköterskan har efter en snabbkonsultation samma misstanke. Problemen uppstod i samband med att han började med gröt och puréer, men när jag tänker bakåt så tror jag att jag kan se att han till viss del reagerat påom jag i nån period ätit väldigt mycket mjölkprodukter. Sköterskan tyckte dock inte att jag skulle bry mig om att korrigera i min egen kost och min fråga till er handlar om detta.Om gröten som han har fått nu "triggat igång" mjölkallergin finns det då risk att han börjar reagera mer på bröstmjölken nu än vad han gjort innan? om ni förstår hur jag menar... Tack på förhand! /S
    Vi upptäckte min dotters mjölk (och ägg)allergi på samma sätt. Men enligt läkare och ietist ska jag äta helt utan mjök och ägg oavsett hur det varit förut.

Men du kommer väl ganska snart märka vad som funkar för er.
  • susieQ

Hej igen, och tack för svar!

Har pratat med min "riktiga" bvc-sköterska nu på morgonen och hon tyckte att även jag skulle utesluta mjölkprodukter. Så nu kör vi helt mjölkfritt i tre veckor o sen testar vi igen.
    Blir till att åka till Maxi idag...

• Blå Flygare
    EL I skrev 2010-03-03 22:54:22 följande:
    lalalong: jag satte mig i väntrummet och sa att "jag går inte här ifrån förrän jag fått ett recept. Annars kan ni gärna få låna min son några dagar så får ni se om ni skulle stå ut. Gör ni det inte för att HAN ska må bättre så kan ni väl göra det för MIN skull för jag pallar inte mer skrik nu"...tog sedan 10 min så kom de tillbaka med recept. Detta föregicks av att vi ahde gjort ett pricktest som inte visade något och han var enligt dem då "INTE ALLEGISK" hmm och det behövdes ingen mer utredning och ingen annan ersättning.
    Skickar några {#lang_emotions_flower} till dig som orkar stå på dig när din son behöver det.
  • Lalalong

Åh så skönt!
    Fick världens trevligaste läkare som kände Alva lite på magen och i halsen, men framförallt tittade på hennes eksem.
    Sen ställde hon lite frågor om hur det varit sen hon föddes, när problemen började och vilka symptom o.s.v.
    Sen sa hon bara "Ja, då skriver jag ut en livsmedelanvisning och sen väntar vi 6 mån innan vi testar lite med mjölk".
    Hon frågade även om andra allergier i familjen och i min närmsta familj finns ingenting. Men bland mina kusiner, både på mamma och pappas sida, så finns det allergi mot i princip allt. Säg något så har jag en kusin som är allergisk mot det, och ganska kraftiga allergiska reaktioner har de också.
    Så hon sa att vi skulle vara uppmärksam sen när vi testar mat, om det kan finnas allergi mot fler saker. T.ex. ägg då o.s.v.

Ska också få gå på "mjölkskola"... det var typ en föreläsning som dietisten har om vad man ska tänka på o.s.v. Nu får hon ju ersättning men kommer förmodligen smaka mat innan det är dags att testa lite mjölk igen och då är det ju jättebra med en rejäl genomgång om vad man ska tänka på och vilka ord det är man ska titta efter på innehållsförteckningar o.s.v.

Klara 060504, Alva 100117
  • Kavat
    Lalalong skrev 2010-03-04 15:15:12 följande:
    Åh så skönt! Fick världens trevligaste läkare som kände Alva lite på magen och i halsen, men framförallt tittade på hennes eksem. Sen ställde hon lite frågor om hur det varit sen hon föddes, när problemen började och vilka symptom o.s.v. Sen sa hon bara "Ja, då skriver jag ut en livsmedelanvisning och sen väntar vi 6 mån innan vi testar lite med mjölk". Hon frågade även om andra allergier i familjen och i min närmsta familj finns ingenting. Men bland mina kusiner, både på mamma och pappas sida, så finns det allergi mot i princip allt. Säg något så har jag en kusin som är allergisk mot det, och ganska kraftiga allergiska reaktioner har de också. Så hon sa att vi skulle vara uppmärksam sen när vi testar mat, om det kan finnas allergi mot fler saker. T.ex. ägg då o.s.v. Ska också få gå på "mjölkskola"... det var typ en föreläsning som dietisten har om vad man ska tänka på o.s.v. Nu får hon ju ersättning men kommer förmodligen smaka mat innan det är dags att testa lite mjölk igen och då är det ju jättebra med en rejäl genomgång om vad man ska tänka på och vilka ord det är man ska titta efter på innehållsförteckningar o.s.v.
    Skönt att det löste sig tillslut!
  • Blå Flygare
    guldplutt skrev 2010-03-04 07:55:23 följande:
    hur snabbt kan man märka skillnad när man slutar äta mjölkprodukter? våra nätter varierar som det är, inatt var tex mkt bättre än natten före, så det kan vara svårt att veta när man ska tro att det finns ngn koppling... bubblar i magen och fises mkt gör det fortfarande, särskilt fram emot morgontimmarna efter många nattamningar. men ändå, mindre bök och stök under natten.
    Det varierar kraftigt! Allt från någon dag till ett par veckor kan det ta att man märker skillnad, och helt bra lite längre. I bästa fall märker man förbättring samma dag och barnet mår helt bra efter en vecka. I västa fall märker man inget på en månad och helt bra tar ytterligare en eller två. Det vanligaste ligger där någonsatanns imellan.
  • guldplutt

ok. får väl se om det håller i sig. typiskt nog så ska jag opereras på tisdag, och då måste han dricka min utpumpade mjölk som jag bunkrat i frysen, för jag hinner inte fylla upp ett helt nytt lager tills dess. och till den mjölken har jag ju itne ätit helt mjölkfritt, så det blir ett litet steg tillbaka då.

vad gäller tester - vår bvc-sköterska sa att det inte var lönt att testa dem förrän vid 6 månader, stämmer det? hon rekommenderade att bara ta bort all mjölk för oss båda tills dess, och så testa då.

• Tibell

Ni som har barn som reagerar med eksem vid reaktion både via intag och kontakt! Hur lång tid tar det innan de försvinner!
    Dottern eksem blossade upp ordentligt i förrgår och vi misstänker att hon fått i sig något med mjölk i. Hur vet vi inte då hon endast äter Althera och mjölkfri gröt från apoteket! Men idag har hon fortfarande utslag kvar. Dock inte ilsket röda som de var här om dagen! Men just nu verkar det som om hon inte ens kan bita i leksaker som man hållt i med mjölkrester på händerna. Blir till att tvätta upp alla typleksaker. Storasyster går ju gärna och klämmer på dem och det är inte alltid man hunnit tvätta henne om händerna! Fast denna reaktion kanske var bra i allafall..nu fick sambon se med egna ögon hur lite hon fixar!

Men sen en annan fråga. Hon har ju ätit den mjölkfria gröten sen i fredags men sedan i måndags är hon sååå gnällig och missnöjd hela dagarna. Är tok svår att natta och när hon väl somnat sover hon bara korta korta stunder! Nu har hon vägrat gröten i 2 dagar. Detta kan såklart vara i samband med tänder eller utvecklingsfas..vad vet jag ! Men har ni upplevt att era allergibarn är lite känsligare i magen än andra?! Med stora dottern kan jag inte komma ihåg att hon var sådan här när smakisar introducerades! Jobbigt är det i allafall!!

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar