• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Kavat

Min erfarenhet är att man blir betrodd av yngre och samma generation som man själv är men säger man till någon säg 20-40 år äldre så tror de inte att det är så farligt och säger man då överkänslighet så tror de att det är ok med ett glas mjölk, lite tårta med ägg i osv. De kan i och för sig även tro det om man säger att han är allergisk.

T.ex när sonen som är väldigt allergisk mot havre hittade en havrepåse i en låda hemma hos svärmor och jag genast tog bort den och fick kommentaren "men det är väl ingen fara, det är en tom påse".
    Väldigt konstigt att han blev alldeles röd, fick ont i magen och inte sov på natten utan skrek och var ledsen...

Så jag säger absolut allergisk om man får en allergisk reaktion, just för att omgivningen ska förstå lite bättre vad det innebär.
    Överkänslighet är för de flesta att man tål lite grann, ett halv glas mjölk osv.

Sen har ju läkare väldigt olika uppfattning av vad de är och vad det innebär med allergier och överkänslighet.

• Amulett
    Tibell skrev 2010-02-28 21:36:24 följande:
    Vi lever med på hoppet här hemma! Men jag känner mig rätt övertygad om att det kommer växa bort! Men just nu klarar hon inte så lite som en tesked mjölk. Och får som sagt utslag av att få det på huden!
    Ingen aning om det har vuxit bort på sonen. Men vid 5,5 månader fick han nässelutslag vid kontakt med mjölk (gröt) och kräktes massor. Vid drygt 1 år hade han alltid rödfnasiga armar efter att ha varit på öppna förskolan. Nu är han drygt 2 år och har iaf kunnat äta 1 msk mjölk utan att få utslag och åtminstone efter 12 timmar verkar han må bra.
    Så vi lever också med hoppet!!!
  • SaraLj

Hejsan!

Skrev här för flera månader sedan då min son inte gick upp i vikt som han skulle och min BVC sköternska trode att det kanske var mjölk som han var känslig mot. Jag plockade bort mjölken och fick en kille som gick upp i vikt och blev om möjligt ännu gladare än han var innan. Men det är inget konstaterat och han har aldrig haft några utslag men bajsat svartgrönt.
    Nu är han 5,5 månad gammal och jag känner mig rätt övertygad om att han inte mår bra av att få i sig mjölk.
    I torsdags så råkade jag äta en klar grönsaksoppa som innehöll vassleprotein i en lite mängd. Han började knorra direkt efter första amningen och efter att ha sovit en halvtimme så hör jag hur han galskriker och springer omedelbart in till honom och då ligger han i en pöl av kräks och så fortsätter han att kräkas kaskadvis både genom munnen och näsan i ungefär en timme. Sen lugnar det ner sig något men han har haft ont i magen sedan i torsdags och kräkts flera gånger så att det står som en stråle ur munnen. (och de sista kaskaderna har snarare varit gula än vita)
    Är dethär något som någon av er andra känner igen eller ska jag leta efter andra orsaker? Kan de reagera så kraftigt och snabbt på en väldigt liten mängd?
    Ska till läkaren i morgon. Hoppas att jag kan få ett bra svar på vad det är som händer för dethär är döläskigt....

kram Sara

• Blå Flygare
    SaraLj skrev 2010-02-28 22:55:59 följande:
    Hejsan! Skrev här för flera månader sedan då min son inte gick upp i vikt som han skulle och min BVC sköternska trode att det kanske var mjölk som han var känslig mot. Jag plockade bort mjölken och fick en kille som gick upp i vikt och blev om möjligt ännu gladare än han var innan. Men det är inget konstaterat och han har aldrig haft några utslag men bajsat svartgrönt. Nu är han 5,5 månad gammal och jag känner mig rätt övertygad om att han inte mår bra av att få i sig mjölk. I torsdags så råkade jag äta en klar grönsaksoppa som innehöll vassleprotein i en lite mängd. Han började knorra direkt efter första amningen och efter att ha sovit en halvtimme så hör jag hur han galskriker och springer omedelbart in till honom och då ligger han i en pöl av kräks och så fortsätter han att kräkas kaskadvis både genom munnen och näsan i ungefär en timme. Sen lugnar det ner sig något men han har haft ont i magen sedan i torsdags och kräkts flera gånger så att det står som en stråle ur munnen. (och de sista kaskaderna har snarare varit gula än vita) Är dethär något som någon av er andra känner igen eller ska jag leta efter andra orsaker? Kan de reagera så kraftigt och snabbt på en väldigt liten mängd? Ska till läkaren i morgon. Hoppas att jag kan få ett bra svar på vad det är som händer för dethär är döläskigt.... kram Sara
    Min dotter hade samma snabba reaktion, kommer inte längre ihåg hur mycket eller länge hon kräktes dock. Hon fick också utslag, magont... De säger att man ska provocera tre ggr för att veta säkert om reaktionen kan misstas på. Men detta låter som en tydlig reaktion!!!
  • siggeliten
    siggeliten skrev 2010-02-25 14:48:36 följande:
    Har inte varit här i tråden på väldigt länge men nu är jag tillbaka med nya funderingar och hoppas ni kan hjälpa oss!Kort resumè:Sonen är idag tre år. Konstaterad mjölkproteinallergi vid fyra månader - reagerade med nässelutslag och andnöd. Även ägg och pälsdjur var han allergisk mot enligt pricktest.Vid 2,5 år började vi med mjölk och ägg igen och det  har gått bra! Pälsdjur visar dock ff på pricktest men inga häftiga reaktioner. Får nässelutslag vid kontakt med djursaliv. Möjligtvis lite rinnnäsa.Testad för gluten  men det har han inte. Puh!Nu till saken: Trög mage och hosta. Magen har alltid varit trög, bajsat max en gång per vecka.Hosta får han väldigt lätt. Vid minsta förkylningsbacill så kommer den hemska hostan.Har ätit Lactulos, Lactipex mm utan resultat. Nu får han Forlax som verkar funka!För hostan har han precis fått inhalator med Pulmicort. Vet ej resultat än.Men det som slog mig: Hänger allt detta ihop???Allergi + trög mage + hostaVad är er erfarenhet? Finns det fler med samma symptom?Fler som ger Forlax? Hur funkar det för er?Fler som ger Pulmicort, resultat?Många funderingar blev det! :)
    Puffar för fler åsikter! :)
  • Icis86
    EL I skrev 2010-02-28 21:21:58 följande:
    jag säger allergisk för att folk ska förstå att han absolut inte får äta mjölk eller soja, men den rätta benämningen enligt vården är "överkänslighet mot komjölk" enligt dietist och läkare eftersom hans "allergi" inte visar sig på tester.jag använder dock ordet allergisk som sagt bara för att folk ska förstå vikten av att inte ge honom det. Han reagerar ju som han är allergisk. Om jag skulle säga överkänslig så tror jag inte alla skulle ta det  på samma allvar
    Jag säger preci som du.
    På min son visar inga tester heller på allergi.
    Men om man nu säger överkänlig försvinner allvaret lite i det tycker jag.
  • Icis86
    Hejsan!Skrev här för flera månader sedan då min son inte gick upp i vikt som han skulle och min BVC sköternska trode att det kanske var mjölk som han var känslig mot. Jag plockade bort mjölken och fick en kille som gick upp i vikt och blev om möjligt ännu gladare än han var innan. Men det är inget konstaterat och han har aldrig haft några utslag men bajsat svartgrönt.Nu är han 5,5 månad gammal och jag känner mig rätt övertygad om att han inte mår bra av att få i sig mjölk.I torsdags så råkade jag äta en klar grönsaksoppa som innehöll vassleprotein i en lite mängd. Han började knorra direkt efter första amningen och efter att ha sovit en halvtimme så hör jag hur han galskriker och springer omedelbart in till honom och då ligger han i en pöl av kräks och så fortsätter han att kräkas kaskadvis både genom munnen och näsan i ungefär en timme. Sen lugnar det ner sig något men han har haft ont i magen sedan i torsdags och kräkts flera gånger så att det står som en stråle ur munnen. (och de sista kaskaderna har snarare varit gula än vita)Är dethär något som någon av er andra känner igen eller ska jag leta efter andra orsaker? Kan de reagera så kraftigt och snabbt på en väldigt liten mängd? Ska till läkaren i morgon. Hoppas att jag kan få ett bra svar på vad det är som händer för dethär är döläskigt....kram Sara
    Jag började misstänka att vår son var allergisk mot mjök då jag började mer ersättning - han spydde i 3 timmar tills det inte fanns något mer att spy upp ( det är så det gula kommer, gallan, som vi också spryt upp när magsäcken är tom).
    Sedan gav vi honom 20 ml NAN någon vecka efter, då vaknade han i vagnen av att han spytt ner hela sig - kaskadkräkningar.

När vi gick till läkaren fick vi inget konstaterat då pricktestet inte visade något.
    Men ett råd är att känna efter själv.
  • lightfish
    Hejsan! Skrev här för flera månader sedan då min son inte gick upp i vikt som han skulle och min BVC sköternska trode att det kanske var mjölk som han var känslig mot. Jag plockade bort mjölken och fick en kille som gick upp i vikt och blev om möjligt ännu gladare än han var innan. Men det är inget konstaterat och han har aldrig haft några utslag men bajsat svartgrönt. Nu är han 5,5 månad gammal och jag känner mig rätt övertygad om att han inte mår bra av att få i sig mjölk. I torsdags så råkade jag äta en klar grönsaksoppa som innehöll vassleprotein i en lite mängd. Han började knorra direkt efter första amningen och efter att ha sovit en halvtimme så hör jag hur han galskriker och springer omedelbart in till honom och då ligger han i en pöl av kräks och så fortsätter han att kräkas kaskadvis både genom munnen och näsan i ungefär en timme. Sen lugnar det ner sig något men han har haft ont i magen sedan i torsdags och kräkts flera gånger så att det står som en stråle ur munnen. (och de sista kaskaderna har snarare varit gula än vita) Är dethär något som någon av er andra känner igen eller ska jag leta efter andra orsaker? Kan de reagera så kraftigt och snabbt på en väldigt liten mängd? Ska till läkaren i morgon. Hoppas att jag kan få ett bra svar på vad det är som händer för dethär är döläskigt.... kram Sara

Exakt så reagerade min son på en TESKED modersmjölksersättning baserad på mjölkprotein...{#lang_emotions_frown} Jag skulle nog tro att det är mjölken, min lilla kille fick det konstaterat just när han var runt 5-6 månader (ägg vid 5 och mjölk vid 6). Vid första pricktestet visade det bara ett svagt utlsag på mjölk och ett starkt på ägg, man kompleterade med blodprov för att vara säker på det med mjölken; det visade ingenting men jag var inte helt övertygad. Två veckor efter detta test gav vi honom teskeden med ersättningen och fick sådana kräkningar som du beskriver och tvärsomnade direkt efter... Vi var inte helt säkra på att det var pga mjölken så vi var på akuten; läkaren sa att det var sannolikt en allergisk reaktion på mjölken.... Nytt pricktest som visade en stor röd blaffa efter hon bara fått ner det i pricken hon pickat... . Så....i början kan det vara vaga symptom för att sen bli värre...
  • lightfish
    Icis86 skrev 2010-03-01 09:24:49 följande:
    Jag började misstänka att vår son var allergisk mot mjök då jag började mer ersättning - han spydde i 3 timmar tills det inte fanns något mer att spy upp ( det är så det gula kommer, gallan, som vi också spryt upp när magsäcken är tom). Sedan gav vi honom 20 ml NAN någon vecka efter, då vaknade han i vagnen av att han spytt ner hela sig - kaskadkräkningar. När vi gick till läkaren fick vi inget konstaterat då pricktestet inte visade något. Men ett råd är att känna efter själv.
    Har man gjort nya tester? Vi behövde ett pricktest plus blodprov och sen ett pricktest till för att få fram det...
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar