• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Dalkulla74
    saffe: Hmm jag vet inte, jag har ingen koll alls vad det gäller livsmedel och apoteket eftersom vi inte tagit ut något sådant där tidigare, visste inte att det fanns något annat än "recept". Jag tror att vi skulle kunna få Altheran om det visar sig att vi provat både Nutran och Profylac och det inte gick men att det liksom krävs en del "arbete" för att visa att vi verkligen behöver A istället. Men det där sa doktorn ingenting om jag bara fick känslan av att det kunde vara så för hur som haver så ska vi ändå köpa en provburk av vad för sort det än är innan vi tar ut ett 6-pack.
  • saffe
    Dalkulla74 skrev 2010-03-03 08:21:55 följande:
    saffe: Hmm jag vet inte, jag har ingen koll alls vad det gäller livsmedel och apoteket eftersom vi inte tagit ut något sådant där tidigare, visste inte att det fanns något annat än "recept". Jag tror att vi skulle kunna få Altheran om det visar sig att vi provat både Nutran och Profylac och det inte gick men att det liksom krävs en del "arbete" för att visa att vi verkligen behöver A istället. Men det där sa doktorn ingenting om jag bara fick känslan av att det kunde vara så för hur som haver så ska vi ändå köpa en provburk av vad för sort det än är innan vi tar ut ett 6-pack.
    Så är det säkert! Jag har för mig att läkaren har nämnt nån "licens-prövning" eller nåt liknande i samband med livsmedelsanvisningen.. Så det är nog lite krångligare för dom...
  • loujac
    Kavat skrev 2010-03-02 21:34:50 följande:
    Jag har hört om andra barn där allergin blivit bättre och sedan kommit tillbaks. Visade det sist på pricktest? Det är ju rätt lätt att göra själv, med en ren nål och lite mjölk. Rispa lite på huden och på med lite mjölk. En röd kvaddel (bula) på 5 mm inom 15 minuter är ett positivt pricktest. Gör även en kontroll rispa med ren nål. Inte för att läkarna eller ev. dagis kanske godkänner det men det kan ge er en vägledning. Annars så är ju det enda sättet att veta att utesluta och provocera, precis som ni gör.
    Vi har aldrig fått göra något pricktest på honom, de säger att det är onödigt eftersom resultatet inte är säkert.
    Men att man kan göra det själv har jag aldrig ens tänkt på, ska prata med barnmottagningen idag, men jag har en känsla av att det blir hemmatest om det ska bli nått.
    Tack!
  • Blå Flygare
    saffe skrev 2010-03-03 08:26:04 följande:
    Så är det säkert! Jag har för mig att läkaren har nämnt nån "licens-prövning" eller nåt liknande i samband med livsmedelsanvisningen.. Så det är nog lite krångligare för dom...
    Även nutra 2 LGG är licenspreparat, men det ska inte vara allt för svårt att få den för det. Hm, jag hade fått för mig att altheran var dyrare, men den kostar faktiskt mindre än nutra och nutra2 för att inte tala om LGG och AA. Konstigt att man inte kan köpa althera receptfritt!
  • saffe
    Blå Flygare skrev 2010-03-03 09:33:33 följande:
    Även nutra 2 LGG är licenspreparat, men det ska inte vara allt för svårt att få den för det. Hm, jag hade fått för mig att altheran var dyrare, men den kostar faktiskt mindre än nutra och nutra2 för att inte tala om LGG och AA. Konstigt att man inte kan köpa althera receptfritt!
    Man kan köpa Althera receptfritt. Det fick jag göra när jag sa till läkaren att Nutra och Profylac inte fungerar. Ville ju ha recept på Neocate, men var "tvungen" att prova Althera först... Nu verkar det faktiskt som om Altheran fungerar bättre, det lilla vi har fått i henne. Pratade med läkaren i måndags som då skulle försöka skicka ett E-recept på Altheran. Har inte ringt apoteket än för att se om det fungerade.
  • Blå Flygare
    saffe skrev 2010-03-03 11:27:30 följande:
    Man kan köpa Althera receptfritt. Det fick jag göra när jag sa till läkaren att Nutra och Profylac inte fungerar. Ville ju ha recept på Neocate, men var "tvungen" att prova Althera först... Nu verkar det faktiskt som om Altheran fungerar bättre, det lilla vi har fått i henne. Pratade med läkaren i måndags som då skulle försöka skicka ett E-recept på Altheran. Har inte ringt apoteket än för att se om det fungerade.
    Jaha, på apotekets hemsida står att de inte säljer den utan recept Sjukt man måste lägga ut så mycket pengar på att testa. Borde gå på högkostnadsskydd av något slag.
  • saffe

Ja, vi har lagt ut åtskilliga hundralappar på Neocate, Nutra och Althera senaste tiden.. Till råga på allt så säger apoteks-biträdet att vi kunde ha dragit pluskortet och samlat bonuspoäng på mjölkersättningen (om man köper utan recept).. Synd att jag inte fick veta det innan.. Bara Neocaten kostade ju 550 kr..

• Blå Flygare
    saffe skrev 2010-03-03 11:52:11 följande:
    Ja, vi har lagt ut åtskilliga hundralappar på Neocate, Nutra och Althera senaste tiden.. Till råga på allt så säger apoteks-biträdet att vi kunde ha dragit pluskortet och samlat bonuspoäng på mjölkersättningen (om man köper utan recept).. Synd att jag inte fick veta det innan.. Bara Neocaten kostade ju 550 kr..
    Fast det stämmer inte, det står tydligt på infon om plus att mjölkersättningar är undantaget och inte ger några poäng. Reagerade på det.
  • saffe
    Blå Flygare skrev 2010-03-03 12:06:15 följande:
    Fast det stämmer inte, det står tydligt på infon om plus att mjölkersättningar är undantaget och inte ger några poäng. Reagerade på det.
    Jag fick dra kortet nu när jag köpte sista burken (Altheran). Jag frågade speciellt om det verkligen gällde för mjölkersättningen och det gjorde det sa hon! Såvida man inte hämtar ut på recept eller livsmedelsanvisning förstås.. Men sen vet jag ju inte om jag verkligen fick nån bonuspoäng...
  • EL I
    Tibell skrev 2010-03-03 07:38:04 följande:
    Kavat: Ja jag får nog prata med läkaren nästa vecka och ha med mig bilderna. Och skulle hon inte tro mig ringer jag en annan barnmottagning som ligger några mil bort. Där är de jätte duktiga och tar en alltid på allvar. Ångrar att jag inte ringde dit först..men ibland tänker man inte längre än näsan räcker! Hur tidigt har ni gjort provocering via intag ?! Som det känns nu vill jag inte göra det tidigare än 1 år. Bella är extremt liten i växten och behöver få en ärlig chans att växa till sig! Och det får hon inte om vi ska provocera så ofta som läkaren vill! Men jag hoppas hon kommer ändra åsikt när hon ser bilderna! Annars är hon ju inte mänsklig!
    vi har tyvärr testat ganska många ggr både för att läkarna inte trott oss och att jag då själv känt mig hypokondrisk eftersom läkarna inte trott på oss.

Han började med mjölkfritt vid ca 9 veckors ålder. Sen testade vi efter 2 två veckor, tog bort igen och testade efter ytterligare 2 veckor. Sedan testade vi vid 6 månader, 8 månader och 11 månader...allt efter inrådan av läkare förutom vid 11 månader då vi testade på egen hand inför dagisstart...nu ska vi inte testa förrän vid tidigast 1½ år enligt dietisten.

Soja testade vi första ggn vid 12 månader och sedan nu vid 13½ månad. Båda ggr efter inrådan av läkare och dietist.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar