• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Blå Flygare
    Tibell skrev 2010-03-04 19:42:48 följande:
    Fast nu när jag tänker efter har hon varit mycket mer gasig än förra veckan. Hon fes jätte mycket innan mjölkallergin upptäcktes och nu har hon börjat igen. Men kan det verkligen vara majs?! Känns som en väldig ovanlig allergi ?! Aja..ska beställa hem de gröterna du tipsade om så får vi se. Väntar i allafall med gröten tills magen lugnat sig igen!
    Det är vanligt att magen reagerar när man börjar med smakisar, inte pga allergi utan för att det är svårsmält. Hur gammal är hon? Hur mycket ger ni?
  • Tibell

Hon är 4 månader. Och vi ger endast några skedar gröt. Det mesta vi gett är ½ portion. Nu vill hon inte ha gröten överhuvudtaget =( Jag hoppas och tror att det är precis så som du säger. Att hennes tarmar är lite för omogna för att klara gröten! Vi gör nog ett uppehåll nu. För sådana här dagar vill jag inte ha något mer!

• saffe
    Tibell skrev 2010-03-04 19:42:48 följande:
    Fast nu när jag tänker efter har hon varit mycket mer gasig än förra veckan. Hon fes jätte mycket innan mjölkallergin upptäcktes och nu har hon börjat igen. Men kan det verkligen vara majs?! Känns som en väldig ovanlig allergi ?! Aja..ska beställa hem de gröterna du tipsade om så får vi se. Väntar i allafall med gröten tills magen lugnat sig igen!
    Min 7-månaders blir gasig och lite förstoppad av för mycket majs, men är det inte just så att majs är stoppande? Det kanske är lite jobbigt för magen. Min äldsta dotter är lite överkänslig mot majs, så hon får diarré av för mycket majs, så det blir ju tvärtom för henne...
  • EL I
    Tibell skrev 2010-03-04 19:46:51 följande:
    Hon är 4 månader. Och vi ger endast några skedar gröt. Det mesta vi gett är ½ portion. Nu vill hon inte ha gröten överhuvudtaget =( Jag hoppas och tror att det är precis så som du säger. Att hennes tarmar är lite för omogna för att klara gröten! Vi gör nog ett uppehåll nu. För sådana här dagar vill jag inte ha något mer!
    hur länge har ni hållt på med smakisar?
    det är ju rätt mkt att ge en halv portion till en som precis börjat. speciellt om hon har en känslig mage så ska ni nog gå mer sakta framåt. Min lille son har alltid varit stor i maten och stor i storleken men han tvärvägrade smakisar efter ett tag eftersom han har känslig mage och vi gick för fort fram. vid 6 månader fick vi backa igen och börja om... då funkade det.
  • Tibell
    EL I skrev 2010-03-04 19:51:31 följande:
    hur länge har ni hållt på med smakisar?det är ju rätt mkt att ge en halv portion till en som precis börjat. speciellt om hon har en känslig mage så ska ni nog gå mer sakta framåt. Min lille son har alltid varit stor i maten och stor i storleken men han tvärvägrade smakisar efter ett tag eftersom han har känslig mage och vi gick för fort fram. vid 6 månader fick vi backa igen och börja om... då funkade det.
    Alltså inte en halv hel portion...utan en halv smakportion =)
    Vi har gett gröt i en vecka nu!

Som sagt..vi kommer nog göra ett uppehåll nu och låta hennes mage lugna ner sig. Hon har nog känsliga tarmar helt enkelt !!

Tack för alla råd och tips
  • Tibell
    Puffar lite för denna frågan
  • EL I
    Tibell skrev 2010-03-04 19:59:12 följande:
    Alltså inte en halv hel portion...utan en halv smakportion =) Vi har gett gröt i en vecka nu! Som sagt..vi kommer nog göra ett uppehåll nu och låta hennes mage lugna ner sig. Hon har nog känsliga tarmar helt enkelt !! Tack för alla råd och tips
    ok

testa att koka egen gröt annars, typ på rismjöl eller nåt sånt o blanda i lite ersättningspulver för att få mer näring (hmm minns inte om du har fått recept på det eller inte). Rismjölsgröt tyckte min son mkt om i början
  • Amulett
    Tibell skrev 2010-03-04 19:59:12 följande:
    Alltså inte en halv hel portion...utan en halv smakportion =)Vi har gett gröt i en vecka nu!Som sagt..vi kommer nog göra ett uppehåll nu och låta hennes mage lugna ner sig. Hon har nog känsliga tarmar helt enkelt !!Tack för alla råd och tips
    Min nu 7,5 månaders har som mest ätit 1/3 smakportion gröt ("mjölkgröt" för att testa visserligen). Sedan ville hon inte ha mer. Vanligtvis åt hon ca 1/6 smakportion. Tillslut slutade vi med gröt och gick vidare med vanliga smakisar. Detta var vid ca 5,5-6 månader.
    Så ta det lugnt med gröten ni en stund och börja med övriga smakisar i lugn och ro, och så kan du testa gröt på nytt längre fram och se om du får samma problem med övriga smakisar eller med gröten.
    Det är vad jag skulle göra i alla fall (och vad jag gjort med min dotter. Nu äter hon ca 1/2 burk "vanlig" mat och det känns som att hon tycker om att äta så nu kommer vi snart att börja testa gröt igen). Hon har blivit hård i magen (ger nu aprikospuré) av all mat. Av katrinplommon blir hon enormt gasig så det är inget alternativ för oss. Därför gör vi också egen aprikospuré så att vi kan ta det lite lugnt med intro av päron.
  • Blå Flygare
    En halv portion låter som väldigt mycket för en så liten. Man rekommenderar att börja med smakisar vid 6 mån, och visst är vissa barn är redo tidigare än andra men om hon varit dålig i magen länge så är nog hon inte det barnet. Vi var uppe i en halv portion när vi gett gröt som smakis i över en månad. ½ tsk är bra att börja med och sen sakta öka.
  • Tibell
    Blå Flygare skrev 2010-03-04 20:23:37 följande:
    En halv portion låter som väldigt mycket för en så liten. Man rekommenderar att börja med smakisar vid 6 mån, och visst är vissa barn är redo tidigare än andra men om hon varit dålig i magen länge så är nog hon inte det barnet. Vi var uppe i en halv portion när vi gett gröt som smakis i över en månad. ½ tsk är bra att börja med och sen sakta öka.
    Nu var det dock inte en halv hel portion utan en halv smakportion. Fast det kanske är mycket ändå?! Typ 1/4 dl vatten och 1 msk pulver. Aja..hur som helst lägger vi det på hyllan ett tag nu. Hon älskade gröten och hade utan problem kunna äta ännu mer men där satte jag stopp =) Tror det får dröja innan vi testar igen!

Frågar igen! Hur länge brukar eksemen sitta kvar efter en reaktion ?! Dottern har som sagt fortfarande eksem efter sin reaktion som kom i måndags eller tisdags! Är ju helt ny på det här så jag vet inte riktigt hur länge det brukar sitta i!
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar